Konteiner Finke
Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Andre tema
Forum Description: Her kan du poste og lese innlegg som ikke passer inn i de andre kategorier. Også uhøytidelige ytringer passer fint her
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=9782
Printed Date: 22 november 2024 at 18:58 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: Konteiner Finke
Posted By: hamoell
Subject: Konteiner Finke
Date Posted: 29 januar 2016 at 21:18
Hei alle sammen
Jeg er på jakt etter en konteiner finke! Er det noen der ute som kan ha en slik som kan kjøpes. Vis ikke, er jeg veldig interessert i evnt tegninger eller noen form for data på denne slik at jeg kan lage en selv. (kommer ikke til å legge ut evnt bygge prosess)
-------------
Min pusher: www.glm.no
|
Replies:
Posted By: GETEL57
Date Posted: 04 februar 2016 at 18:35
Jeg melder meg på her, trenger modell av Fde 19022
http://www.jernbane.net/norge/vogner/finker/fde-bodo1.asp" rel="nofollow - Fde 19022
Det ble laget en i resin for noen år siden av en privatperson. Vogna ordner jeg selv
------------- Terje
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 05 februar 2016 at 08:14
Melder meg også på om tegninger :)
Kunne dette vært ett fellesprosjekt. Vi i fellesskap finner ut hvilken kontainer og vogn vi kan bruke som donor. Hvordan vi kan bygge opp delene som skal til for å få en mest mulig korrekt vogn?
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: Bhal
Date Posted: 05 februar 2016 at 08:43
SveinR wrote:
Vi i fellesskap finner ut hvilken kontainer og vogn vi kan bruke som donor.? |
Vogna er tilgjengelig. Det NSB gjorde var å kappe en Rps, og disse er vel fremdeles i salg fra NMJ? Vogna ble kappet til lengde over endebjelker = 11800mm, og lengde over buffere = 14040mm.
Vet jeg har sett en tegning et sted en gang som sammen med bilder burde være tilstrekkelig til å bygge en brukbar modell, men så var det hvor da?
------------- mvh Bjørn
|
Posted By: Bhal
Date Posted: 05 februar 2016 at 09:11
Har funnet tegningen på egen PC. Vet fremdeles ikke hvor jeg fant den, men i øyeblikket har jeg et annet problem. Hvordan får jeg lastet den opp her?
Deler av innlegget slettet, da det løste seg. Se lenger ned i tråden:
------------- mvh Bjørn
|
Posted By: Asgeir
Date Posted: 05 februar 2016 at 09:17
Mener å erindre at tegning sto i et nummer av På Sporet for mange år siden - antagelig når disse finkene var nylevert
------------- Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
|
Posted By: Bhal
Date Posted: 05 februar 2016 at 09:57
Nå blir det spennende, funket dette? Og det gjorde det gitt. Da er jo saken grei da.
------------- mvh Bjørn
|
Posted By: Bhal
Date Posted: 05 februar 2016 at 10:17
Asgeir wrote:
Mener å erindre at tegning sto i et nummer av På Sporet for mange år siden - antagelig når disse finkene var nylevert |
I PS nr64 er det en artikkel som heter "Elektrisk togoppvarming". Her er bl.a disse vognene beskrevet, og det er bilde av Fde 19021 fra begge sider, men ingen tegning.
------------- mvh Bjørn
|
Posted By: AtleB
Date Posted: 05 februar 2016 at 11:42
Tror dere denne duger som grunnlag til bygging eller? uploads/1354/Finke_Container.PDF" rel="nofollow - Finke_Container.PDF
------------- Mvh Atle
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 05 februar 2016 at 12:47
Denne er jo topp. Så da må vi bare finne en brukbar container.
Ja jeg vet at det er en forkortet Rps vogn, men sist jeg bygget en slik vogn brukte jeg en tysk vogn som ble forkortet.
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: RuneH
Date Posted: 05 februar 2016 at 17:41
SveinR, her må SkalaDesign på banen! Perfekt messemodell til høstens MJ-messer...🚂
------------- Mvh
Rune H
|
Posted By: GETEL57
Date Posted: 05 februar 2016 at 18:48
Dette ser riktig bra ut. 40' container, menlitt usikker på korrugeringen. Grillen i luftinntakene kan vel lages som ei etseplate der en viker inn grillbladene? For dyrt i 3D? Bare skriv mg opp på listen for messemodellen
------------- Terje
|
Posted By: hamoell
Date Posted: 05 februar 2016 at 19:31
Takker så mye for tilbakemeldinger. Jeg skal prøve å få dette printet gjennom en lokal aktør som har satt sin printer til rådighet.
Jeg tar med meg disse tegninger så får vi se hvor lang jeg kommer
-------------
Min pusher: www.glm.no
|
Posted By: Tåge
Date Posted: 06 februar 2016 at 01:42
Regner med at dere har sett at den ene døren ikke står i mellom de to kjøle enhetene, men på ene siden av de ..
------------- Mvh Åge
Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
|
Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 06 februar 2016 at 08:57
Du har helt rett i det Åge.
Her er min modell jeg bygget for mange år siden med et resinstøp fra Anders Tøn.
------------- Modellhilsen
Claes
|
Posted By: Tåge
Date Posted: 06 februar 2016 at 14:42
Det er jo det som er litt problematisk med tegninger, for som regel er ikke alle sidene med, har jeg lagt merke til.
Har ikke helt forstått hvorfor ikke alle sider er med på en tegning , hvis det er forskjell på sidene. Men det finnes sikkert en logisk forklaring på det også .
For øvrig kunne jeg også tenke meg en sånn vogn .
------------- Mvh Åge
Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
|
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 06 februar 2016 at 14:55
Kan det hende at Anders Tøn har støpemasteren fremdeles?
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
Posted By: AT
Date Posted: 06 februar 2016 at 18:42
Ja
Ved nærmare ettersyn litt slitasje på forma. Tek ei prøvestøyping ut i neste veke. Så tek me det derifrå.
------------- AT
|
Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 06 februar 2016 at 18:55
Tåge wrote:
Det er jo det som er litt problematisk med tegninger, for som regel er ikke alle sidene med, har jeg lagt merke til. Har ikke helt forstått hvorfor ikke alle sider er med på en tegning , hvis det er forskjell på sidene. Men det finnes sikkert en logisk forklaring på det også . |
Den logiske forklaringen er at tegningen som Bhal la ut er hentet fra NSBs typeblad. Typebladene angir de enkelte materielltypenes grunnleggende tekniske egenskaper og er utarbeidet til bruk for driftspersonalet. Tegningene på disse typebladene angir bare hovedmålene og grovt hvor det viktigste utstyret er plassert. Tidligere var det bare svært enkle skisser, det var først på 90-tallet at tegningene på typebladene fikk så mye detaljer som det er vist her. Konstruksjonstegningene som brukes ved bygging og vedlikehold av materiellet omfatter selvfølgelig alle sider og har mange fler detaljer og mål.
|
Posted By: Pelle
Date Posted: 06 februar 2016 at 23:21
Sondre Dølplads har også bygget en slik. Har ingen bilder, men har han lagt ut noe et eller annet sted. jeg så den selv på Kløfta MJ-klubb i fjor. Anbefaler at flere slår seg sammen om dette prosjektet, så det ikke blir flere som lager den.
Å korte ned en NMJ-vogn til understell bør være enkelt. Finka kan vel være resinstøpt med messingdetaljer?
------------- Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
Posted By: Morten M
Date Posted: 07 februar 2016 at 06:52
Siden tråden begynte med at det ble spurt om noen hadde tilovers; har ikke container-Finke; men en Finke-vogn i messing, om du eller noen andre er interessert. Gammeldesign.
------------- Morten K. Agerup Myhr 2016 Frogner
Gøy med Z/H0e/H0/SM32 16mm/1:1 og alt annet som ruller/hveser/flyr/smeller og/eller brummer på vann, bakke, under bakke, i luften - sålenge det fòrer traktorgenet.
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 07 februar 2016 at 09:39
Sendt deg en PM Morten .
Er det noen som har tenkt å bygge denne container finken? Lurer på hva slags container som dere sksl bruke som base.
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: Bhal
Date Posted: 07 februar 2016 at 10:21
H. Lindholm wrote:
Den logiske forklaringen er at tegningen som Bhal la ut er hentet fra NSBs typeblad.
|
Bra at noen kan hjelpe til med å røske opp i en hukommelse som ikke lenger er hva den aldri har vært. Helge har helt rett. Den er fra typebladet i Illustrert fortegnelse over personvogner, trykk 751, mars 1994, side 7.11 med dekknavn Aggregatvogn litra Fde. Trykket kan faktisk lastes ned fra Jernbanebiblioteket som pdf fil.
------------- mvh Bjørn
|
Posted By: ArneGH
Date Posted: 07 februar 2016 at 11:26
Ja, jeg kunne godt tenkt meg å bygge denne.
------------- Arne Heggeseth
Hellbanen,HO, DCC www.heggeset.no
|
Posted By: hamoell
Date Posted: 07 februar 2016 at 12:08
Det var jeg som startet opp denne lenken, og jeg har hatt lyst til å lage denne i årevis men har manglet tegninger og slikt, men med mange gode hjelpere på forumet kan det se ut som drømmen min kan lages. Vet ikke helt hvordan enda men det høres ut som det er en form der ute hos noen her på forumet, og som det må kunne gjerne få lånt eller betalt penger for at denne personen sette i gang en liten produksjon.
Ellers er det plan og printe ut en plastikk modell som videre blir brukt til å lage en form slik at den kan støpes i resin.
-------------
Min pusher: www.glm.no
|
Posted By: frankm
Date Posted: 07 februar 2016 at 19:02
Interessant. Har òg ønsket meg en slik en, men vet ikke om skillsa mine er gode nok til å bygge en selv...får se om man henger seg på
|
Posted By: Kleindorf
Date Posted: 09 februar 2016 at 20:48
Jeg er også interessert i en slik, gjerne som byggesett. En Di.3, noen B3-vogner, BF og en slik vil bli et interessant tog. Kanskje påhengt en G5-vogn også? Ble disse finkene brukt bare på Nordlandsbanen, eller også på Rørosbanen?
------------- Your mind is like a parachute - it doesn"t work before it is open : Frank Zappa (norsk HO, Fremo, US O skala)
|
Posted By: AT
Date Posted: 11 februar 2016 at 11:03
Bilde tatt med nettbrettkamera. Luftboble i gummiform har dukka opp. Burde vera grei å skjera bort. Ellers spor etter småbobler som må sparklast i med feks tamiya modellsparkel.
Send pm om du er interessert.
------------- AT
|
Posted By: Johannn
Date Posted: 11 februar 2016 at 15:06
Kleindorf wrote:
Ble disse finkene brukt bare på Nordlandsbanen, eller også på Rørosbanen? |
De gangene eg observerte at gikk finke på Rørosbanen var det som regel i samband med ekstratoget for Rørosmartan, men det har og skjedd at det har gått finke i andre tog. Det var som regel FVde
som ble benyttet på Rørosbanen. Det kan hende Fde og har vært der, men det har ikkje eg sett.
|
Posted By: einjen
Date Posted: 12 februar 2016 at 09:42
Jeg mener bestemt jeg har sett slike på Rørosbanen, men aner ikke om det var i samband med bestemte hendelser. De var iallfall ikke i de vanlige togsettene (dag/nattog),
Har nå lest meg opp på "finke". Har aldri skjønt hva de ble brukt til, men er nå litt klokere enn for to timer siden.
------------- --
Einar Næss Jensen
Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk
http://einarblog.homemade.no/einarblog" rel="nofollow - http://einarblog.homemade.no/einarblog
|
Posted By: Terje Storjord
Date Posted: 12 februar 2016 at 21:11
Klarer ikke å holde meg lenger, har stått i mot i flere dager, spørsmålet brenner:
Hvem er egentlig denne Konteiner Finke? Hvor virket han, hvor kom han fra? ;-)
Beskjemmet hilsen, for Astronomer mot orddeling
Terje
------------- Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: http://www.arctictrains.com -
|
Posted By: rosenblad
Date Posted: 13 februar 2016 at 09:37
Terje, det har jeg også lurt på! Norsk er ikke enkelt!
------------- ---------------------------------
Roco Z21, British OO
|
Posted By: CKT-1
Date Posted: 13 februar 2016 at 10:11
Konteiner Finke kom fra Alvdal. Han er broren til Reodor Felgen og het egentlig Heltpå Felgen. Han ble ansatt som dieselkonduktør på togvarmevognene på Rørosbanen den gangen aggregatene var plassert i en godsvogn. Etter en tid så ble aggregatene bygget inn i containere. Dette beklaget han seg mye og høylytt over fordi det ikke lenger var plass til hjemmebrenningsapparatet som ble drevet med strøm fra aggregatet. Hans evinnelige sutring over disse "hælv... konteinærne" medførte at han fikk kallenavnet Konteiner Finke.
------------- CKT
|
Posted By: Bhal
Date Posted: 13 februar 2016 at 10:19
Hmm. Mine kilder påstår at familien vel egentlig stammer fra Strømmen, og hadde to store hovedgrener.
Den største var opprinnelig Tømmer Transport, men etter hvert så vokste Container Transport grenen av familien seg stadig større. Etter en opprivende feide på 90 tallet la en liten del av familien seg inn på Kvalaberget Vognhospital for en ganske omfattende operasjon.
Det var samtidig med denne gjennomgripende "skjønnhetskirurgien" at denne lille opprørske grenen av familien også byttet navn til Kontainer Finke. Vanligvis velinnformerte kilder opplyser at de skal være vel fornøyde med resultatet. Dette skyldes ikke minst at de samtidig skiftet til en virksomhet som gjør at de har fri mesteparten av sommeren.
------------- mvh Bjørn
|
Posted By: hamoell
Date Posted: 13 februar 2016 at 10:24
Terje Storjord wrote:
Klarer ikke å holde meg lenger, har stått i mot i flere dager, spørsmålet brenner:
Hvem er egentlig denne Konteiner Finke? Hvor virket han, hvor kom han fra? ;-)
Beskjemmet hilsen, for Astronomer mot orddeling
Terje
|
Neimen sjære vene, er dette ikke et norsk skriftlig forum.
Nei. Vi skal ikke ha det kjekt
-------------
Min pusher: www.glm.no
|
Posted By: Wickerman
Date Posted: 17 februar 2016 at 00:17
einjen wrote:
Jeg mener bestemt jeg har sett slike på Rørosbanen, men aner ikke om det var i samband med bestemte hendelser. De var iallfall ikke i de vanlige togsettene (dag/nattog),
Har nå lest meg opp på "finke". Har aldri skjønt hva de ble brukt til, men er nå litt klokere enn for to timer siden. |
Disse har gått på Rørosbanen sammen med Di8 og B3 grunnet mangel på type 93. Daværende dagtog Trondheim-Hamar. Var på begynelsen av 2000 tallet. Tog 475 har også gått med 3xDi8 og finke Trondheim-Bodø. Bilde i på sporet til NJK.
------------- A matter of life and death
|
|