Østfoldbanen 1960 |
Post Reply |
Author | |
marklintog
Veteran Joined: 15 juni 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 06 desember 2015 at 23:05 |
Er det noen som vet hva slags type passasjervogner og gjerne lokomotiv også som gikk på strekningen Ås, Ski - Oslo på denne tiden da ønsker å kjøpe noe til modelljernbane som er av den type passasjervogner.
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Stort sett slik som gikk på NSB i sin alllminnelighet på den tiden. Dvs. trevogner for det meste i passasjertogene, men en og annen stålvogn også. Togene som gikk til Sverige gikk nok bare med stålvogner, men da mange svenske. Trekkraften for persontogene var EL 11 og El 13. Så gikk det en del motorvogntog på Østfoldbanen, type 68 hadde vel kommet i gang, men ellers mye type 65 og 67 i lokaltogene. Ski-lokalen gikk bare med type 65/67.
|
|
Svein S
|
|
marklintog
Veteran Joined: 15 juni 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tusen takk for svar. Man får kjøpt B3 vogner i forskjellige design vil det være helt på jorde å bruke noen av disse ? har meget meget liten kunnskap om dette så må spørre
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
De første B3-vognene kom i 1962.
|
|
Svein S
|
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
De første B3-vognene kom i 1962, så om det er helt på jordet, kommer an på hvor nøye du ønsker å være på årstallet. En vogn med konduktøravdeling hører også med, og da er BF11 (fra 1965) den eldste en får som ferdigmodell, med mulig unntak av noen svindyre samlermodeller produsert i små opplag. Da kan en også vurdere å ta med en AB11, slik at toget får førsteklasseavdeling. På den tiden var personvognene rødbrune med gul stripe. Frem til ca. midten av 60-tallet hadde de dessuten en smal stripe langt nede på vognsiden og sidestilte påskrifter, noe B3-vognene fra NMJ ikke har. Et annet avvik er at vognene hadde harmonikabelger da, og ikke gummivulster som på NMJs modeller. I 1960 var lokene grønne. NSB begynte med rødbrune lok med gul stripe i 1962. Utover 60-tallet så en begge "design", da det tok noen år før alle var lakkert om. |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |