Print Page | Close Window

Østfoldbanen 1960

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Andre tema
Forum Description: Her kan du poste og lese innlegg som ikke passer inn i de andre kategorier. Også uhøytidelige ytringer passer fint her
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=9643
Printed Date: 26 november 2024 at 03:55
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Østfoldbanen 1960
Posted By: marklintog
Subject: Østfoldbanen 1960
Date Posted: 06 desember 2015 at 23:05
Er det noen som vet hva slags type passasjervogner og gjerne lokomotiv også som gikk på strekningen Ås, Ski - Oslo på denne tiden da ønsker å kjøpe noe til modelljernbane som er av den type passasjervogner.



Replies:
Posted By: ses
Date Posted: 06 desember 2015 at 23:18
Stort sett slik som gikk på NSB i sin alllminnelighet på den tiden. Dvs. trevogner for det meste i passasjertogene, men en og annen stålvogn også. Togene som gikk til Sverige gikk nok bare med stålvogner, men da mange svenske. Trekkraften for persontogene var EL 11 og El 13. Så gikk det en del motorvogntog på Østfoldbanen, type 68 hadde vel kommet i gang, men ellers mye type 65 og 67 i lokaltogene. Ski-lokalen gikk bare med type 65/67.


-------------
Svein S


Posted By: marklintog
Date Posted: 06 desember 2015 at 23:21
Tusen takk for svar. Man får kjøpt B3 vogner i forskjellige design vil det være helt på jorde å bruke noen av disse ? har meget meget liten kunnskap om dette så må spørre 


Posted By: ses
Date Posted: 07 desember 2015 at 00:59
De første B3-vognene kom i 1962.


-------------
Svein S


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 07 desember 2015 at 01:08

De første B3-vognene kom i 1962, så om det er helt på jordet, kommer an på hvor nøye du ønsker å være på årstallet.

En vogn med konduktøravdeling hører også med, og da er BF11 (fra 1965) den eldste en får som ferdigmodell, med mulig unntak av noen svindyre samlermodeller produsert i små opplag. Da kan en også vurdere å ta med en AB11, slik at toget får førsteklasseavdeling.

På den tiden var personvognene rødbrune med gul stripe.  Frem til ca. midten av 60-tallet hadde de dessuten en smal stripe langt nede på vognsiden og sidestilte påskrifter, noe B3-vognene fra NMJ ikke har. Et annet avvik er at vognene hadde harmonikabelger da, og ikke gummivulster som på NMJs modeller.

I 1960 var lokene grønne. NSB begynte med rødbrune lok med gul stripe i 1962. Utover 60-tallet så en begge "design", da det tok noen år før alle var lakkert om.




Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net