Svingskive Lillehammer stasjon |
Post Reply | Page <1 234 |
Author | |
Mojo
Viderekommen Joined: 05 oktober 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 18 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har ikke snøring på pris! Men jeg vil vel tippe mellom 3000 til 4000 tusen. Ferdig modell 8000 til 10000. Det blir jo som en superliner til nmj. Jeg må si det blir utrolig bra.
Hilsen M
|
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk M
Det finnes også børsteløse motorer som den jeg bruker med nøyaktig posisjonssensor. Da trengs det antakeligvis ingen låsemekanisme. Når 3-fasesignalet påtrykkes motoren, står den spikret i nøyaktig posisjon. For eksempel kan det være 1024 posisjoner på brua så man selv kan velge hvor sporene skal gå ut. Motoren har også 2 store presise kulelager. Kanskje det er godt nok så brua ikke vipper. Da vil skinne og de 4 hjulene bare være til pynt. På denne skiva kan brua vippe i lengderetning, men ikke til siden.
Jeg strever litt med de 4 hjulene akkurat nå. De sporer av fordi det ikke er festet godt nok og nøyaktig nok. På min skive blir det derfor et kulelager i tillegg midt i hver ende av brua som ruller på skinna. De vil ikke synes. De 4 eikehjulene toucher akkurat skinna, men blir egentlig bare til pynt. |
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
Post Options
Thanks(0)
|
Her er en liten test med Märklin 63A. Inn, ut og over brua. Det er langt fram i tid før jeg får laget motorstyring. Får svinge manuelt så lenge.
Edited by steinel - 07 april 2016 at 23:29 |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(2)
|
Det der ser jo knallbra ut, jeg er imponert! Blir spennende å følge med på fortsettelsen, er veldig interessert i å se hvordan motorstyringen blir.
|
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
Post Options
Thanks(0)
|
Da er stolpene til rekkverket på gangbrettene klare.
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg fikk oversendt denne tegning av lokstallen på Lillehammar fra Jernbanemuseet nå, til deling på MJFs-forum. JEg har den i bedre oppløsning som pdf-fil også, men den tillot seg ikke laste opp på et innlegg.
|
|
Svein S
|
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
Post Options
Thanks(0)
|
Fantastisk Svein. Nå ble jeg veldig glad
|
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
Post Options
Thanks(1)
|
Pusler litt med rekkverket. Det skal bli 3 høyder med vaiere.
Motoren har fått et lag med betong for å illudere fundamentet til kongen. |
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
Post Options
Thanks(0)
|
Der ble rekkverket ferdig på den ene siden. Litt grove stolper, men jeg synes vairene ble OK. De kommer til å oksydere og bli mørkere etter hvert.
|
|
Ove T
Viderekommen Joined: 11 januar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 17 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er en flott svingskive du bygger, og imponerende framdrift på prosjektet. Her er et bilde som tidligst kan være tatt i 1958, siden lok 281 kom til Hamar distrikt da.
Hilsen Ove |
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ove T, tusen takk .
Og tusen takk for det bildet. Det viser at alle råd og bilder jeg har brukt til byggingen stemmer veldig bra. Det er første gang jeg ser et bilde der vi ser høyden på steinsettinga, skinna, bunnen på grava og hjulene på svingskiva på Lillehammer. Det stemmer svært bra med det jeg har laget. Det meste ut fra H.Lindholms bilder fra Krødern. Svein S kom med en gammel tegning som var til veldig stor nytte. Jeg har gjort en feil, brukt skråstag til gangbrettene, mens på bildet er det nok bare gjennomgåenede bjelkelag. Stein
Edited by steinel - 22 april 2016 at 07:25 |
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ikke alt fungerer på første forsøk. De laserskjærte hjulene ble for urunde og unøyaktige og ga for mye friksjon. Derfor er det nå montert er 8mm kulelager i hver ende av brua som ruller på skinna. Så blir eikehjula bare til pynt.
|
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Med fare for (igjen) å bli oppfattet som pirkete og muligens litt surmaget...:
En manuell svingskive skal i utgangspunktet være i 100% balanse når man snur lokomotiver. Hvis den ikke er fullstendig i balanse blir det veeeeldig tungt å snu, og er ubalansen for stor får man ikke snudd i det hele tatt. Marginene for riktig plassering av lokomotivet i balanse er faktisk bare noen få cm. Hjulene i hver ende skal derfor ha litt klaring til ringskinnen (2-3-4 cm i 1:1). Ved fullstendig balanse skal helst ingen av dem berøre ringskinnen i det hele tatt, dermed skal de faktisk stå stille når man snur. I praksis er det imidlertid ikke uvanlig at i hvert fall ett, noen ganger begge hjul i den ene enden subber nedpå, det er nettopp derfor man har disse hjulene. En motordrevet svingskive drives vanligvis av det ene hjulet i den enden hvor motorhuset sitter, men også der er det viktig at man har noenlunde balanse. Hvis det er for lite vekt på det drivende hjulet slurer det, hvis det er for stor vekt greier ikke motoren å trekke rundt. Nå spørs det jo hvordan man konstruerer motordriften i 1:87 når det skal forestille en svingskive som er manuell i 1:1. Hvis motordrevet og sentertappen er tilstrekkelig stabile holder det at svingskivebrua er hevet såpass høyt at hjulene ikke går nedpå ringskinnen. En annen løsning kan være slik du har gjort her, med skjulte endehjul som bærer brua. At de synlige hjulene står stille når man snur er uansett helt modelltro. Å lage noen menn som går og skyver svingskiva rundt blir nok en større utfordring..... |
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
Post Options
Thanks(0)
|
Skiva mi står og vipper på "kongen", akkurat som den skal så vidt jeg har skjønt. Men det var umulig å få balanse med en Märklin stortysker som har +/- et par millimeter plass.
Selv om motoren min har 2 store gode kulelager anså jeg det også umulig å bygge alt så nøyaktig at brua kunne sveve. Det er snakk om mindre enn 0,5mm 11,5cm ut fra sentrum Jeg valgte derfor å konstruere "kongen" slik at brua ikke kan vippe sideveis, at den ikke kan forskyve seg i lengderetning, men at den kan vippe i lengderetning. Så den skulle ligge på hjulene på en ende. Jeg har lenge forstått at de laserskjærte hjulene ikke holdt mål, men det var ikke så lett å manne seg opp til å gå på bruendene med dremelen. Men resultatet ble veldig bra og kulelagrene synes overhose ikke. Det mest spennende nå er om den direktedrevne børsteløse motoren klare å dra skiva. Det blir alltids litt friksjon når kulelageret ruller på skinna. Akkurat nå er jeg i ferd med å spikke "skyvestokkene" Når de er på plass er det på tide å se på andre ting på Lillehammer Stasjon. Motorstyringen får vente.
|
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
Post Options
Thanks(0)
|
H. Lindholm, hvor lange er disse stokkene?
|
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
Post Options
Thanks(0)
|
Sånn, da har jeg kommet til en milepæl og kan begynne å tenke på andre deler av stasjonen.
Takk til alle for råd og tips Og irettesettelser Det trengtes H.Lindholm. Takk for dine mange bilder og tips. Selv er jeg en sta gammel grinebiter, så det kommer nok noen salver som ikke alltid er like gjennomtenkt. Men uten dere hadde ikke resultatet blitt i nærheten så autentisk. Det har vært mye å lære for en som er helt grønn på slik modellbygging. Og mer lærdom trengs etterhvert. |
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(1)
|
Det finnes sikkert noen standardtegninger for både skyvestokker og festebeslag, men de har jeg ikke tilgjengelige. I den "før-trykkimpregnerte tidsalder" råtnet dessuten disse stokkene etter en del år (eller ble skadet ev diverse uhell) og måtte fornyes, da antar jeg at det kunne variere om det ble bestilt nye etter tegninger eller om man engasjerte en lokal snekker til å lage noen som virket selv om de ikke var etter originaltegning.
Selve skyvestokkene må kunne tas av i påkommende tilfeller, de er derfor løse og bare stukket inn i noen støpte beslag som er festet med bolter gjennom plankedekket ned til en av svillene. Beslagene er som det meste annet utsatt for skader, så det kan nok tenkes at også disse mange steder ble erstattet av nyere beslag som ikke nødvendigvis fulgte originaltegningene. De skyvestokkene jeg har nærmest i øyeblikket er på Krøderen. Disse er laget av massiv eik, lengden er 215 cm utenfor beslagene, og enden er ca 95 cm over bakken. Vinkelen gis av festebeslagene. Jeg vet ikke om disse er laget etter standardtegninger. Lengden gis egentlig av at enden må være i en passe høyde for å kunne legge krefter til når man skal skyve rundt, da passer ca 1 meter over bakken bra. Med den gitte vinkelen på festebeslaget blir det ca 2,10-2,30 meters lengde. Det ser ut til at det har vært tilfeldig hvilken side skyvestokker og låsespaker har vært plassert på (eksempelvis har Lillehammer vært motsatt av Krøderen). Generelt har imidlertid alltid skyvestokk og låsespak stått på hver sin side i hver ende, og skyvestokkene henholdsvis låsespakene har alltid stått diagonalt plassert. Lengden (egentlig høyden) på låsespakene varierer også. Det har sikkert vært standardtegninger på slike også, men ettersom tiden går blir sånt byttet ut eller modifisert. Mitt inntrykk er at de er fra ca 80 til 120 cm. Spakene på Lillehammerskiva ser ut til å ha vært relativt lange. Store tenderlokomotiver i 1:1 er vanligvis konstruert med tyngdepunktet så nær midten som mulig for at det skal være mulig å snu dem på svingskiver. Siden innmaten på modellokomotiver er helt annerledes vil de vanligvis også alltid ha tyngdepunktet et helt annet sted, ofte langt fra midten. Derfor vil det ikke være mulig å få en svingskive til å balansere med et modellokomotiv på, i hvert fall ikke med et stort lokomotiv som fyller hele skiva. |
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Sånt kan man jo lure på. Imidlertid var Statens jernbanetilsyn på besøk her i forrige uke. De bemerket dog ikke noe vedrørende svingskiven, så disse sikkerhetsmyndighetene er nok ikke så skumle som enkelte vil ha det til. |
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 823 |
Post Options
Thanks(0)
|
Mente jeg skulle ta meg en pause fra svingskiva, men jeg klarte ikke å holde meg unna. Måtte bare koble opp motoren mot et gammelt kretskort for kameragimbalstyring. Jammen fungerte det bra. Det går litt ujevnt, men det skal forsvinne når jeg får montert gyroene på brua. Jeg har kjørt videoen gjennom stabilisering på Youtube, noe som har ført til et litt svømmende bilde.
Se video her: https://www.youtube.com/watch?v=wUJ7DtrTkGg Edited by steinel - 27 april 2016 at 10:25 |
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
For en tid siden skrev jeg at jeg ikke kunne huske å ha sett verken norske eller utenlandske svingskiver med tresviller under ringskinnen. Det gjelder fortsatt for norske svingskiver, men etter hvert begynte det surre noen tanker om at jeg muligens hadde sett det et sted utenlands.
Bekreftelsen kom på en tur i mai som blant annet omfattet besøk i Wolsztyn i Polen. Der lå det korte, grove tresviller under ringskinnen. Jeg har besøkt Wolsztyn mange ganger siden 1988, så dette burde jeg husket. Denne svingskiven er motordrevet, og den er mye ombygget gjennom årene. Som det sees på det ene bildet er den forlenget med ca. 2 meter i hver ende. Den har 2 ringskinner, muligens fordi den etter ombyggingen skulle ta lok på opptil 190 tonn. Derfor ligger også svillene veldig tett. Den har dessuten tannkrans for motordriften, den sees like utenfor den indre ringskinnen. Hjulene for den indre ringskinnen er nok de originale fra da lokstallen med svingskive ble bygget i 1907. De stikker opp gjennom gangbrettet og har dekkskjermer, mens de "nye" hjulene for den ytre ringskinnen er underliggende. |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
(Å slette innlegg er ikke lett. Man må visst skrive noe til gjengjeld.)
Edited by ses - 17 august 2016 at 21:57 |
|
Svein S
|
|
Post Reply | Page <1 234 |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |