Fremo standard? Brannfakkel |
Post Reply | Page <123 |
Author | |
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei
Det forekommer mig at denne diskussion kører rundt og rundt.
Jeg foreslår at den eller de som er i tvivl om Fremo, Fremo standarder, krav og ønsker til deltagelse på træf, møder op og ser hvad der foregår.
Da vil det formentlig gå op for jer at det faktisk er veldig moro og meget hyggeligt. Der er ikke så meget nittetælleri, som diskusionen her måske giver udtryk for.
Fremo folk er hyggelige og rare og ganske afslappede omkring hobbyen.
Således er der også plads til jer.
Vi ses
Dan Edited by Dan Rasmussen - 17 februar 2009 at 21:47 |
|
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
|
Herman
Medlem i MJF Joined: 05 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 51 |
Post Options
Thanks(0)
|
Problemet er at det er Hakadal stasjon som er dette skinneelementet, og det får du ikke kjøpt i butikk. Siden du ikke kan gå i en butikk og kjøpe Hakadal stasjon er det ingen FREMO-byggere som er villige til å svare på spørsmålet ditt, rett og slett du med rette ville forvente at alle enheter som passerer den angitte testen skal få delta på treffet. Men her er noen enkle tester du kan gjøre selv, for å sile ut hvilke enheter det har noe for seg å ta med til FREMO-treff: 1: Konisk løpebane? Se nøye på hjulene. Er løpebanen, den delen av hjulet som hviler mot skinnen, sylindrisk eller konisk? Enheter med sylindrisk løpebane vil trives best i vitrineskap, så de kan du sortere bort med en gang. 2: Hvordan takler enheten svinger? Her trenger du et par fleksiskinner, skinnehøyden er ikke vesentlig her. Lag en rett strekning, og en S-sving uten overgangskurver. Radien på kurvene skal være 700 mm. Hvert av elementene skal være lengre enn dine to lengste enheter til sammen. Test enheten gjennom hele strekningen, flere ganger frem og tilbake, med og uten andre vogner foran og bak. Test at enheten tåler at du henger en relativt stor togvekt etter vognen, uten av den blir skjøvet/trukket av sporet. Spesialtest for lok med løpeaksler: Løft loket rett opp fra skinnene mens det står i en sving. Løpeaksler/boggier skal rette seg helt ut uten videre. Når loket kjøres inn i en sving skal løpeakslene trekke lokkassen til side før drivakslene kommer inn i svingen. Du kan trøstig ta med deg alle enheter som passerer de to første testene til alle andre FREMO-treff i Norge, med unntak av det på Gardermoen. Til treffet på Gardermoen trenger du et skinnestykke code 55, og en Peco code 85-veksel. Se spesielt etter risting eller vagging i materiellet som avslører om materiellet kjører på flensene. Videre må du måle avstanden mellom hjulene innvendig med NMRAs RP25-lære. Jeg gjør oppmerksom på at jeg ikke på noen måte garanterer at materiell som passerer disse testene vil få kjøre på noe FREMO-treff, men det er en nyttig test for å se hva det har hensikt å ta med. Dersom du etter disse testene finner at det er materiell du gjerne skulle ha tatt med på FREMO-treff, men som ikke oppfyller kravene, så er det din vurdering om du vil investere i RP25-hjul til akkurat de enhetene. (Dette gelder ikke lok som stryker på dårlige løpeaksler. Der lønner det seg sannsynligvis å se hva du kan gjøre med strikk.) Edited by Herman - 17 februar 2009 at 22:12 |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk, Herman!
Det var nettopp noe slikt jeg var ute etter!
Da kan jeg bygge meg en liten teststrekning med Code 75-skinner, Code83-veksel fra Peco og radier på 700 mm. i S-form.
Det materiell som går fint på denne sporbiten burde holde i de fleste tilfeller i Fremo-sammenheng? - Selvfølgelig uten garanti!
- Da får jeg heller "styre unna" de treff der Hakadal Stasjon er premissgiver med sine håndbygde skinnekryss? - Det var jo mest "Kristiansandstreffet" jeg var interessert i.
(Og - jeg har jo unektelig en del materiell som er bygget etter RP25 - også, så det er ingen "krise".) ;-)
|
|
hansu
FREMO-forummedlem Joined: 20 november 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 27 |
Post Options
Thanks(0)
|
Som de fleste vil ha sett, så har jeg latt denne tråden "gå sin gang", og må jo innrømme at innholdet er lærerikt
Ref Dan sitt innlegg over; det var det jeg håpet, men ble noe frustrert over begrepene "ekskludering" og "begrensninger", samt at den enkelte arrangør også har mulighet for å "sette sine egne krav".
Uansett, jeg slipper ikke unna Arendal-treffet, som støttespiller til min sønn, og håper da at mine betenkninger kan legges død.
|
|
Hans Utne
(NSB/H0) Nærbø |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja, nå har jeg gått til anskaffelse av de omtalte skinnestykker!
Både en Code 75 og en Code 83-pens fra Peco er anskaffet og kontrollmålt mht. neddreiing av hjulflenser. Code 83 skal være beregnet på RP25.
Det som var mest overraskende, var at disse sporstykkene ikke var så krevende for materiell som jeg hadde trodd!?
Det viser seg at flensene kan være 1,0 mm. grove uten at hjulet løfter seg på Code83! - Jeg hadde trodd at her måtte man < 0,6 - 0,7 mm. for å unngå problemer.
Ved praktiske forsøk gikk det aller meste av dagens materiell greit gjennom uten noen form for justeringer - kun umodifiserte Märklin-flenser og gamle Lima-vogner ble for grovt (uten å ha prøvd alt). Noen hjul trengte litt justering av sporvidde.
Jeg gjorde også forsøk med neddreide Märklin-flenser (0.7 - 0,8 mm) uten å observere problemer av noe slag på disse skinnestykker.
Det ser derfor ut at også nyere NEM-hjul er fullt ut brukbare - og man sparer arbeid og kostnader til nye RP-25-hjul. Gamle hjul med grove flenser kan i de fleste tilfeller dreies slik at de passer.
Nå er spørsmålet - har jeg virkelig anskaffet de mest krevende "kjøpesporstykker" - eller er det noe værre på markedet som materiellet må klare uten å bli "avskiltet av RP-25-politiet"?
Jeg ser bort fra hjemmelagede spor da disse kan være av individuell standard. Her er jeg kun interessert i "kjøpespor" som alle kan få tak i og prøve selv.
|
|
Kait
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 202 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei,
Jeg er litt usikker på hva som er målsettingen din. Du kan ikke teste matriellet ditt på noe spor og si at det oppfyller kravene til RP-25.
Den eneste måte å sjekke om matriellet tilfredsstiller kravene er med NMRA sitt "Standards Gauge" http://www.walthers.com/exec/productinfo/98-1.
Om du kun tester med "kjøpespor" som ikke alltid følger NMRA standardene eller RP"ene helt ut, gjør du bare en halvveis test. Og håndlagte veksler dukker opp flere steder enn på Gardermoen så om intensjonen din er å gjøre dette for å benytte noe av matriellet ditt på FREMO-treff, så vil den lille NMRA metallbiten til $12 være den beste investeringen.
Men det er i og for seg riktig at endel nyere NEM- hjul med mindre flenser kan benyttes bare de justeres så hjulavstanden er korrekt iht. RP-25.
Kai
|
|
Steinar Snøtun
FREMO-forummedlem Joined: 22 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 143 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er da ganske enkelt å sjekke. Skaff deg en NMRA gauge http://www.trainbuddy.com/Reference/nmra_gage.htm og bruk den til å sjekke hjul og spor. Det følger med bruksanvisning som viser alle funksjoner. Bruk den til å sjekke flensehøyde og bredde samt back to back mål. Hvis hjulet tilfredsstiller kravet til NMRA norm-malen, vil det også fungere på våre spor. På samme måte kan du sjekke sporvekslene dine. I følge en artikkel i Railroad modeller (tror jeg det var) er det ingen av de ferdige sporvekslene som tilfredsstiller normen. De har for store toleranser. Vekslene vi bygger selv, er bygget nøyaktig etter normen og er dermed mer krevende.
Men så lenge hjulet tilfredsstiller NMRA normen, vil det fungere på alt fra code 83/75 og til våre Finscale sporveksler. |
|
Steinar
|
|
KnuT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Post Options
Thanks(0)
|
Joe Fugate har noen bilder som viser kjøpeveksler sammenlignet med veksler bygd etter NMRA-normen. |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg er fullstendig klar over at en måte å sjekke at selve hjulene tilsvarer RP25 er med et hjul-/sporlære. Slikt har jeg brukt for NEM-standard i årevis.
Selv om hjulene tilfredstiller RP25, så er det ingen garanti at vognen de sitter på kjører pent over RP25-veksler? En hurtig og grei måte å sjekke begge, vil etter min mening være å lage seg en testjigg for raskt å kunne luke ut problemer - enten det måtte være hjul eller annet som virker inn på kjøreegenskapene. Nå har jeg i denne tråden prøvd å finne svar på en enkel og rask måte å få konstatert hvilket av mitt materiell som er RP25-kompatibelt og hvilket som trenger modifikasjon - det være seg hjul og annet. Eksempler på dette er f.eks. Brimalms SJ Litt A + B og NMJ BM86/91. Alle er utstyrt med RP25-hjul men har lett for å spore av i veksler. Derfor vil det omtalte sporlære ikke gi meg godt nok svar på om modellen er egnet for FREMO-treff.
Praktiske prøver på en testjigg er følgelig av større verdi enn et sporlære for meg. Det kan til-og-med være slik at man må gå litt på bekostning av kravene i RP25 for å få en fuksjonabel modell og dersom dette ikke har noe å si i praksis for 99% av alle moduler - så vil jeg heller det.
Jeg konstaterer også at mye av det hjemmebyggede materiell med Romford-hjul ikke følger RP25 helt konsekvent (i hvert fall det jeg har bygget). Når dette i praksis fungerer OK i FREMO-sammenheng, så er det greit for meg - og det er nettopp noe slikt jeg vil oppnå på en enkel måte.
Jeg er enig at RP25 ser mye bedre ut enn NEM og prøver selv å følge dette så langt jeg finner det praktisk og økonomisk mulig. Imidlertid trodde jeg at FREMO var en standard som vektlegger trafikkspill i første rekke (- og deretter modelltrohet)? - Jeg skal være forsiktig med å kaste brannfakler - men rigorøse hjulkrav, T/B-koblinger og andre "sære" prestasjonskrav fremmer ikke akkurat lysten hos undertegnete til å ta frem de flatpakkede modulbyggesettene som ligger i kjelleren og sette i gang med modulbygging. Da har jeg alt for stor glede av å drive hobbyen min "i de lukkede rom" til å frustrere meg over dette.
|
|
Herman
Medlem i MJF Joined: 05 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 51 |
Post Options
Thanks(0)
|
Materiell som er utstyrt med RP25-hjul har en tendens til å få problem i sporveksler, ja. Spesielt med Code 100-spor.
Men dette problemet blir mindre med code 85-veksler, og helt borte i håndlagte veksler som er laget for RP25-hjul. Årsaken til at disse vognene sporer av i Code 100-veksler er velkjent. Den innvendige avstanden mellom flensene på RP25-hjul er stor nok til at flensen kan nå helt bort til, og klatre opp på, sporkrysset. Det eneste du trenger å sjekke på boggimateriell med RP25-hjul er at boggiene dreier fritt, både horisontalt og vertikalt, og ikke hekter seg opp, eller har problemer med kurveradiene. |
|
Kait
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 202 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Kjell,
Da skjønner jeg bedre. Men da snakker vi egentlig ikke om RP-25 lenger eller NMRA veksler. RP-25 gjelder kun hjulene. Såvidt jeg skjønner så er det da de andre tingene, stive boggier, for lite sidebevegelighet i hjulene, løpehjul med altfor kort arm etc. du tenker på.
Det tror jeg aldri du kan garantere deg mot. Et eksempel: Før kjøringen begynte i Arendal sist, så prøvekjørte jeg en El 8 med modifisert løpeaksel gjennom anlegget. Den gikk egentlig ganske fint med unntak av en veksel på Nittedal (Peco tror jeg) og noen modulskjøter med sprik på 2-3 mm.
De lokene jeg har stilt med har jeg noen ganger testet ut på anlegget før selve kjøringen starter. Fungerer det fint så setter jeg den i reserve poolen, og melder den på til neste treff.
Kai
|
|
steinbp
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 146 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei folkens som diskuterer forskjellen mellom RP 25-hjul og NEM.
Siste melding fra MOROP som lager reglene til NEM: finskala NEM 311 finnes ikke mer, men NEM 311 og de andre reglene som bestemmer dimensjoner på skinner, penser og andre forhold er normalisert til å tilsvare RP 25, med det unntaket at innvendig mål mellom hjulene (mål B i NEM 310) ikke må overskride 14,6 mm. Dette fordi vi i Europa har 2-akslede vogner med lang akselavstand, og derfor vil ha større utslagsvinkel enn vogner med boggi.
Om RP 25 hjulene er innenfor det, skal alle gå om hverandre.
De nye reglene vedtok vi (på mandag i Weinfelden), men det tar litt tid før de kommer på MOROP-forumet som regler.
Vi avstemte alle mål i NEM 110 (skinner og veksler), 120 (skinneprofiler), 310 (hjulsett) og 311 (hjulprofiler) for at dette skal stemme overens.
Husk også at for at en veksel skal fungere riktig, så skal ikke flensen treffe noe i bunnen, men hjertestykket og styreskinner skal sørge for at hjulet ikke faller ned.
|
|
Stein Johannessen
NJK Kråkstad |
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
I følge jernbaneverkets T-sirkulærer som bl.a. omhandler saktekjøringer på det nasjonale jernbanenettet er det for tiden på Sand stasjon på Hovedbanen nedsatt hastighet til 40km/t i sporveksel 1. Årsak "dårlig sporkryss"
Omsatt til modelljernbaneterminologi dreier det seg om hjertestykket i en normal venstreveksel som altså beskrives som sporkryss i jernbaneverkets ofisielle dokument.
|
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Offisiell ulogisk språkbruk, altså.
|
|
Svein S
|
|
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
|
Uoffisiellt ved alle vist nok, hvad vi taler om
Mange hilsner
Dan Edited by Dan Rasmussen - 15 mai 2012 at 12:07 |
|
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
|
Lars Gjertsen
FREMO-forummedlem Joined: 30 oktober 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 744 |
Post Options
Thanks(0)
|
https://trv.jbv.no/wiki/Overbygning/Bygging/Sporveksler
http://no.wikipedia.org/wiki/Sporveksel
Disse offisielle kildene sier endel om bruken av de offisielle begreper og betegnelser på de ulike anordningene som en sporveksel består av.
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
https://trv.jbv.no/wiki/Overbygning/Prosjektering/Sporveksler#Skinnekryss https://trv.jbv.no/wiki/Overbygning/Prosjektering/Sporveksler#Sporkryss Edited by ses - 15 mai 2012 at 16:07 |
|
Svein S
|
|
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
|
I mj-sammenhæng er det i min optik ligegyldigt hvad tingene hedder, så længe vi alle ved hvad vi snakker om.
Rent professionelt er det en ganske anden sag. Der må vi spørge sagkundskaben Så er der enkelte mj-profis. De synes ind imellem at have røget af havehækken og helt ude i hampen. This is a hobby for fun - let us keep it there Hilsen Dan |
|
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
|
Post Reply | Page <123 |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |