MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Lite hylleanlegg i seksjoner - Weblogg Svein_A
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lite hylleanlegg i seksjoner - Weblogg Svein_A

 Post Reply Post Reply Page  <1 234
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2110
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2011 at 18:49
Hva slags tømmerindustri ser du for deg? Jeg har et spor for tømmeromlasting da, men industripreget vil jeg ha meg frabedt utpå landsbygda på 30-40-tallet...Wink

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2011 at 19:40
Temkte på et sagbruk eller et treffelings område der de laster opp tømmer på N2 vogner feks da det var enklere å legge spor dit enn å lage veiWink
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2110
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2011 at 18:18
Nå er det vel på tide å få liv i denne tråden igjen. Med planer om huskjøp og flytting ble det meste satt på vent en periode, men nå ser det ut til at det kan bli litt mer aktivitet framover.

Madammen har et nytt prosjekt gående, en A-Ford 1928 pickup denne gangen:





Selv har jeg planer om å få limt ned de siste løse skinnebitene og få ferdig kablingen på undersiden av seksjonene, deretter må jeg vel prøve meg på litt landskapsbygging.

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2011 at 19:14
Hvor bestillte du den pickupen? jeg har forsøkt stavanger lok og vognfabrikk uten hell i over ett år nå.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2110
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2011 at 19:53
En kamerat tok den med fra USA, han er over hvert år sammen med kone og barn for å besøke familien hennes. Har du prøvd å bestille direkte fra f.eks Walthers?

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2110
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2011 at 17:11
Dette blir vel min siste oppdatering i denne tråden. Nå er huskjøpet i havn, omsider (!), og jeg har så smått begynt planleggingen av et nytt og større anlegg i nye lokaler. Da syns jeg liksom ikke trådtittelen her vil stemme så bra lenger, så om litt blir det vel en ny blogg og en litt annen tittel tenker jeg.

Takk til alle som har tittet innom!Smile

Svein

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2011 at 20:12
Lykke til me nytt hus og nytt anlegg... (i planlegging)
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2011 at 11:45
Hei Svein. Når du lodder på denne måten, slipper du da å ha isolasjonslask? Og hva med den tråden til høyre i bidet? Ser jeg har sånne på vekselene mine her... Må innrømme at elektriker vil jeg aldri bli! Embarrassed


Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2110
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2011 at 12:21
Heisann SteinSmile
 
Som du ser bruker jeg Peco Electrofrog sporveksler med original Peco motor og tilbehørsbryter. Dersom du skal bruke Tortoise eller noe annet vil jo tilkoblingene se litt anderledes ut, men på Electrofrogveksler må du uansett bruke isolerlasker ved de to skinneendene ut fra skinnekrysset / hjertestykket (ut fra den lilla ledningen til høyre på bildet).
 
Siden jeg bruker bryteren til å styre polariteten til skinnekrysset må dette isoleres fra resten av vekselen, det har jeg gjort ved å fjerne de to forbindelsene på undersiden av vekselen (omtrent midt på bildet, rett til høyre for den blå og den brune ledningen. Den lilla ledningen blir da koblet mellom skinnekrysset og bryteren (til venstre på bildet), slik at krysset blir matet enten via blå eller brun kjørestrømledning avhengig av stillingen på bryteren. Jeg har konsekvent brukt blå og brun til kjørestrøm på anlegget, viktig at disse ikke byttes om på noe sted da jeg kun har fargene å gå etter når jeg kobler de sammen på undersiden.
 
De andre ledningene til venstre på bildet er grønn og rød til vekselmotoren (hhv rett frem og avvik), og gul/grønn som felles retur. Tilbehør som vekselmotorer, lys o.l. blir matet fra en eldre Märklintrafo jeg hadde liggende, og er m.a.o en egen krets helt atskilt fra DCC-kablingen.
 
Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2011 at 12:35
Takker for det Svein! Tror jeg fikk med meg hvordan dette funker nå... Tror nok ikke jeg skal ha vekselmotor, men kanskje det hadde vært intrerresant å ha likevel. Da blir det isolasker på de 2 innerste skinnene på veksel ja. Fikk beskjed om dette da jeg kjøpte veksler på messen her vest. Wink Vi går på med godt mot, så får vi se om sikringene holder til slutt!

Må ha meg innkjøp av loddebolt og ledninger+++. Blir blå/brun her også da jeg fått tips om det før.
Dette forumet funker som det skal, når vi nybegynnere er i farta! LOL

Ha en fin onsdag, Svein! Hilse madammen.

Stein


Edited by helleland - 02 november 2011 at 12:36
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2011 at 13:26
Et sidespor kanskje, men Svein R, du har valgt brun og blå kabel. Tilfeldigvis, får jeg si, er det det de samme fargene vi har valgt i TMJK for dette. Selv har jeg alltid brukt kontrastene blått og rødt, men siden vi har en fargeblind så foretrakk han brunt i stedet. Meg bekjent finnes det ingen standard for fargevalg her slik som på Märklin (rødt og brunt), eller tar jeg feil?
Svein S
Back to Top
helleland View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 mai 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 485
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helleland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2011 at 13:43
Sitat fra deg Svein S, fra innlegg hos Vestlandsbana:  "Dra en vanlig 220-volt-kabel (2-leder) under hele anlegget som kommer rett fra strømforsyningen, og hekt sporet på ved jevne mellomrom på den..." Mener å vite at disse 2 ledninger i en 220 volt kabel har farge: blå/brun. Da er det vel greit at skinnestreng har disse fargene også?! Wink Mest vanlig å få tak i rull med blå og brun. Billigst også vil jeg tro...
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2110
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2011 at 18:38
Originally posted by ses ses wrote:

Et sidespor kanskje, men Svein R, du har valgt brun og blå kabel. Tilfeldigvis, får jeg si, er det det de samme fargene vi har valgt i TMJK for dette. Selv har jeg alltid brukt kontrastene blått og rødt, men siden vi har en fargeblind så foretrakk han brunt i stedet. Meg bekjent finnes det ingen standard for fargevalg her slik som på Märklin (rødt og brunt), eller tar jeg feil?


Vet ikke om det er meg du henvender deg til her, men jeg drister meg til å svare likevel. Da jeg skulle begynne kablingen min vurderte jeg først å bruke Märklin sine fargestandarder, siden det var denne jeg var vant til fra tidligere. Nøyaktig hvorfor det ikke ble slik likevel husker jeg ikke nå, men jeg tror det hadde noe med at der ble det brukt ulike farger på bananpluggene i tillegg til fargen på selve ledningen. Og siden jeg ikke skulle bruke bananplugger fikk jeg det ikke helt likt likevel, og da kunne jeg like gjerne se meg om etter noe annet.

Jeg søkte endel rundt på nettet etter fargestandarder for DCC-kabling, men fant ikke noe konkret. Det eneste svaret som gjentok seg var "Lag din egen standard, og hold deg til den!" Så da gjorde jeg det, hentet litt her og litt der, og endte opp med det jeg har nå. Rød og grønn var naturlige farger for å indikere avvik eller rett frem gjennom sporvekslene, og gul/grønn er jo standard for jordingskabler, så da brukte jeg det til returledning på AC-kretsen. Og som Stein nevner bruker også 220V kabel blå, brun og gul/grønn (3-leder, som jeg har endel liggende av), så da var blå og brun naturlig å bruke til kjørestrømmen.

Lilla ledning til skinnekrysset var en ren tilfeldighet, siden dette var den eneste fargen jeg hadde igjen som ikke var brukt. I tillegg har jeg kjøpt inn noe hvit og svart, som jeg ikke helt har bestemt meg for hvordan jeg skal bruke ennå.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 234

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.