A/L Skåralinjen |
Post Reply | Page <12 |
Author | |
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dette var meget bra håndverk!
|
|
Jonas
Veteran Joined: 16 november 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 416 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nei så tøft. Det gamle stillverket ditt likte jeg
|
|
H0 - Tysk-Svensk-Norsk
|
|
mav
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 65 |
Post Options
Thanks(0)
|
Så flink du er Åsmund Klem Tove
Og TXP Olsen er enig, her fra Ski!! Edited by mav - 09 juli 2009 at 15:26 |
|
TXP Skåra
Viderekommen Joined: 19 juni 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 93 |
Post Options
Thanks(0)
|
Åsmund. Langt nede etter 1-3 i Skien og rett ut av cupen.
|
|
Skåralinjen og FFK. Med bluesmusikk til.
|
|
TXP Skåra
Viderekommen Joined: 19 juni 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 93 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hear, hear! Hyggelig med ros fra fagfolk!
Å.
PS! Passerte Horten på vei til ferja etter 1-3 tap i Skien. Gjennom tårene kunne jeg ikke unngå å legge merke til at skinnegangen på Hortenslinja er fjernet, og svillene ligger i pene stabler langs fjorden (enda flere tårer!). Er sporet fjernet på hele strekningen nå? Og blir det sykkelsti der?
|
|
Skåralinjen og FFK. Med bluesmusikk til.
|
|
TXP Skåra
Viderekommen Joined: 19 juni 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 93 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har to, jeg ...
|
|
Skåralinjen og FFK. Med bluesmusikk til.
|
|
TXP Skåra
Viderekommen Joined: 19 juni 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 93 |
Post Options
Thanks(0)
|
Noen Skåralinjer (eller endelig noe nytt fra Skåralinjen!):
Lenge siden jeg bidro med noe konstruktivt blant byggebloggene, så her kommer en liten oppdatering: Siste halvår har gått med til myyyye tankevirksomhet, litt riving, litt bygging og en del fikling.
Riving: Behov for oppstillingsspor har medført riving av sporet mellom to av stasjonene på banen, ca 5 meter fri linje er fjernet, og oppstillingsspor er bygget (Se bilde). To av sporene blir gjennomkjøringsspor, 6 spor blir for togoppstilling, dessuten er 3-4 buttspor planlagt. Sporlegging er gøy, montering av Tortoise-motorer er IKKE. Når man retter ryggen etter å ha motert den 15. "skilpadda" er driftssikkerheten som oppnås den store trøsten for den vonde ryggen man har pådratt seg. Heldigvis går skilpadde nr. 15 ganske mye raskere å montere enn den første. Hele oppstillingsområdet blir etterhvert skjult av dobbeltsporet som går over i full lengde på nivå 2.
5 meter jernbane, ikke nedlagt, men tatt ut av bruk itv.:
En del tid har i det siste også blitt brukt foran PC"en, installasjon av PC-styring basert på Zimo og STP er ganske kompliserte greier for en ukyndig, men prøver så godt jeg kan å lytte til erfarne Zimofolk for å styre unna de verste frustrasjonene. Men sånt blir det lite bildemateriale av, så derfor et glimt fra en av prøvekjøringene sist høst:
Tror jeg i et øyeblikks sinnsykdom lovte å legge ut en sporplan av banen også, den får utgå inntil videre, ettersom jeg ikke innehar noe tegneverktøy som egner seg til denslags. Men en foreløpig (OBS!) skjematisk plan forefinnes, og gir vel et slags inntrykk av hvordan denne banens oppbygning blir (planen mangler et planlagt spor mellom de to nivåene ved oppstillingsområdet). Navnene på planen er kun arbeidsnavn, når stasjonene skal navngis, vil de få solide, norske, troverdige, men ikke-eksisterende navn. Etternavn hentet fra jernbanekolleger er aktuelle i så måte. Som et eksempel kan nevnes et navn som allerede er spikret for bruk på banen, Skriubakken, etter en togleder ved trafikkstyringssentralen i Oslo. Det er dog ikke bestemt om det blir Skriubakken stasjon, Skriubakken plo. eller Skriubakken sidespor ul. stasjon X. Men her er altså skjematisk plan over Skåralinjen: uploads/1078/Skåralinjen_skjematisk.zip
Er inne i en - i hvert fall etter egen målestokk - produktiv periode på banen, så det blir forhåpentligvis flere oppdateringer før et nytt halvår har gått...
Åsmund. Edited by TXP Skåra - 26 januar 2010 at 02:07 |
|
Skåralinjen og FFK. Med bluesmusikk til.
|
|
TomL
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 505 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei,
Her kjenner jeg meg igjen, gruer meg for montering av "skilpadder" . Jeg har et lite område med oppstillingsspor, men ser at det kan bli en utfordring å montere "skilpadder". Kanskje jeg kan lokke kompisen min på mj-kveld hos MEG ? Er jo håpløst å være over og under anlegget samtidig
MJ-Hilsen Tom Lynga
|
|
Det enkle er ofte det beste...
|
|
TXP Skåra
Viderekommen Joined: 19 juni 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 93 |
Post Options
Thanks(0)
|
Fatt mot, Tom! Du trenger ikke være begge steder samtidig da! Jeg har nå funnet ut at følgende rekkefølge er fornuftig:
1. Klargjør motoren med "fulcrum" (den lille styreplasten) og korrekt bøyd styrepinne.
2. Lodder på ALLE ledninger, også på de kontakpunktene jeg ikke får bruk for umiddelbart, man vet aldri hva behovet blir senere, og det blir svært brysomt å få loddet på disse ledningene etter at motoren er montert. Bruk ulike farger på ledningene, da blir det mye lettere å finne riktig ledning når de skal loddes på skinnestrengene.
3. Borrer hull i plata etter Tortoise-malen. Først det store senterhullet, det kan godt være litt større enn malen, ettersom det ikke vil synes etter grusing uansett. Deretter borer jeg skruehullene gjennom plata FRA OVERSIDEN. Mye lettere enn å ligge på ryggen under plata, og hullene vil uansett dekkes av pukk/strømateriale senere. Dette fungerer fint med 10 mm kryssfinerplate, har ikke prøvd med tykkere plate, men ser ikke at det skulle være noe problem.
Vær nøye med å bore loddrett på plata! Jeg har dessuten funnet ut at det holder med to skruehull diagonalt, å skru fast en motor som veier like mye som en Hobby (sjokoladen) med fire skruer, synes på meg som overkill... men kjører du mange lange, tunge godstog over vekselen rister det kanskje løs til slutt ...
Et tips: Jeg bruker skruer med forsenkerhode og torx-spor (stjernespor), dermed sitter skruen "fast" (løst fast, altså ) på skrutrekkeren når jeg stikker den oppunder, dermed har jeg en hånd fri til å holde motoren på plass til første skrue er på plass. Forsenkerhodet klemmer motoren fint opptil.
OBS! Skru bare til motoren ligger plant oppunder platen, skrur du for hardt, skrur du bare skruen gjennom plastfestene!
4. Skrur så motoren på plass i skruehullene. Nå stikker styrepinnen opp over plata og det er bare å tre vekselen nedpå etterpå.
5. Klargjøring av veksel. Jeg bruker Peco, og klargjøring av disse med pålodding av ledninger både her og der for vending av polaritet/isolering av hjertestykke er behandlet grundig annet sted på forumet. HUSK isolérlasker!
6. Så trer jeg vekselen ned på styrepinnen og fester den til underlaget.
7. Til slutt borres hull til ledningene fra skilpadda, ledningene tres gjennom plata og loddes pent på skinnestrengen. Husk disse loddingene blir synlige, men du er jo ikke noen novise med loddebolten, har jeg hørt ... OBS! IKKE gjør feilen jeg gjorde, jeg fulgte fargekodingen fra den første vekselen slavisk og loddet på alle ledninger før jeg testet polariteten. Selvsagt var det kortslutning fra første stund, og jeg måtte lodde nesten alle ledninger på nytt. Jeg hadde selvsagt ikke tenkt på at ikke alle motorene vendte samme vei, og veksler ligger både til høyre og venstre, så jeg anbefaler at du måler med multimeter at vekslene ikke kortslutter etter montering. Ledningene på skilpadda skal loddes slik, sett fra venstre med loddesiden opp og motoren vendt bort fra deg:
1 og 8 = drivstrøm til veksel fra trafo, evt. fra digital styreboks
2 = til stokkskinne
3 = til den andre stokkskinna. Det er her på 2 og 3 det er lurt å sjekke polariteten før du lodder. Sagt enkelt skal det være elektrisk kontakt mellom hjertestykket (4) og den stokkskinna (enten 2 eller 3) som vekseltunga ligger inntil.
4 = til hjertestykke
5,6,7 = foreløpig ledig hos meg, kan nyttes til signallys, lys i stillverk etc.
Men detta vet du vel allerede!
Har som sagt montert 15 stk. siste ukene, og gjør man litt samlebåndsarbeid av dette, så går det ganske greit, f.eks klargjøre alle motorene med styrepinner og pålodding av ledninger mens man sitter ved arbeidsbenken. Det handler om å spare ryggen! Anvendt tid: Ca 1,5 timer pr. veksel (inkluderer klargjøring av Pecoveksel). Men fokusér på driftssikkerheten du oppnår når ryggen verker som verst, da kommer du igjennom dette ...
Synd du bor så langt unna, eller skulle jeg kommet og tilført moralsk støtte. "Jeg elsker hardt arbeide, kan sitte og se på det i timesvis!"
Prekæs!
Åsmund.
|
|
Skåralinjen og FFK. Med bluesmusikk til.
|
|
TomL
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 505 |
Post Options
Thanks(0)
|
Om alle hadde vært som deg, Åsmund, så hadde det ikke vært krig i verden, det er jeg sikker på
Jeg har sittet godt, i en utrangert kontorstol, og loddet ledninger til samtlige utganger på skilpadda, og montert disse i en rad med sukkerbiter, og om du sier, forskjellig farge på ledningene. Og det ser ut til at jeg får noen til overs, og som du sier, de kan jo brukes til signaler osv.
Og jeg har loddet ledninger til samtlige hjertestykker, og kjørestrøm loddet til vekslene. "Problemet" mitt er at mine veksler er lagt alt. Men boret hull der styrepinnen skal komme opp. Jeg har Tillig veksler og skinner, kode 83. Så jeg ser for meg, litt store meg, sittende under, myse mot et 0,2 mm hull, som styrepinnen skal igjennom
Jeg har loddet kjørestrøm til alle skinnene, satt i den samme slitne stolen og loddet skinnene underfra, før jeg la dem, så her er det ikke mye ledninger som synes. Jeg lot meg overtale til disse "froskene" pga driftsikkerheten. Så det må være noe der, siden du evner det også. Polaritet, sa du...det tenkte jeg ikke på...Kan bli "spennende" da.
Ja, vi prekæs!
MJ-Hilsen fra Tom
|
|
Det enkle er ofte det beste...
|
|
TXP Skåra
Viderekommen Joined: 19 juni 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 93 |
Post Options
Thanks(0)
|
Okei, da trenger du besøk av MJ-naboen ...
En av gutta her nede prøvde å forklare hvordan han enkelt fant hullet med styrepinnen ved hjelp av noen tapebiter. Jeg datt ut av hans forklaring før han var halvveis, men noen her på forumet har kanskje et tips om hvordan man finner hullet i lagte Tilligveksler ... ?
Lykke til! Jeg har ferie i juli hvis du ikke er ferdig til da. Da kommer jeg og hjelper deg!
Å.
|
|
Skåralinjen og FFK. Med bluesmusikk til.
|
|
Post Reply | Page <12 |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |