A/L Skåralinjen
Printed From: MJF Forum
Category: MJ-Weblogger
Forum Name: Weblogger
Forum Description: Personlige dagbøker for bygging av kvart- halv eller trekvartferdige prosjekter. Her gjelder spesielle regler som du kan lese om i øverste innlegg inne på dette delforumet.
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=4573
Printed Date: 22 november 2024 at 06:10 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: A/L Skåralinjen
Posted By: TXP Skåra
Subject: A/L Skåralinjen
Date Posted: 19 juni 2009 at 22:00
God aften!
Ankomstmelding for TXP Skåra hermed sendt!
Som ny bruker her er det vel på sin plass med en rask presentasjon av person og prosjekt, så her kommer det:
Meg selv først: Har nettopp rundet 50, jobber med jernbane i full skala til daglig som trafikkstyrer på en travel østlandsstasjon. Jeg har fulgt med i forumet en stund, og har nå funnet tiden moden til å melde meg inn selv også, særlig ettersom jeg etterhvert har truffet flere av brukerne her inne rundt omkring på messer og treff. En særlig hilsen til Dr. Hansen som etterhvert har hjulpet til med å forkorte flere laaangdryge nattevakter med meningsfylt MJ-prat i togekspedisjonen på Ski stasjon. Takk, Hansen!
Så mitt prosjekt: Jeg bygger Skåralinjen i skala 1:87 likestrøm. Skåralinjen er en tenkt sidelinje mellom to hovedlinjestasjoner i beste Østfoldbaneånd, der sidelinjen forlater hovedlinjen ved en stasjon og møter samme hovedlinje flere stasjoner senere, men da i motsatt kjøreretning, akkurat som det skjer med Østfoldbanens østre og vestre linje. Banen bygges i låven her jeg bor, den er faktisk mitt første ordentlige MJ-prosjekt, og er trolig et "resten-av-livet"-prosjekt. Her skal mange arbeidstimer legges ned og mange feil gjøres, men har jeg oppfattet tonen på forumet rett, så er det trøst å få når ting må rives og repareres ... Har forøvrig ikke noe mål om å kopiere Østfoldbanen, her skal det være norsk forbilde uten geografiske begrensninger. Liker jeg noe, så bygges det inn i anlegget! Basta!
Skal prøve å holde en viss kontinuitet i bloggen min. Først oppgave i så henseende blir å finne ut hvordan jeg laster opp bilder så dere ser hva jeg driver på med ...
Åsmund.
------------- Skåralinjen og FFK. Med bluesmusikk til.
|
Replies:
Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 19 juni 2009 at 22:18
Velkommen til forumet, Åsmund. Gleder meg til å høre mer om prosjektet ditt. Om du trykker "Reply" til mitt innlegg vil du få opp en rekke ikoner over tekstfeltet. Ett av disse er billedopplastingsknappen. Sørg bare for å redusere størrelse og oppløsning på bildene slik at de lar seg laste opp.
Morten Jacobsen
MJF Formann (og FFK tilhenger)
|
Posted By: TXP Skåra
Date Posted: 19 juni 2009 at 22:22
Ah! Akkurat det jeg lette etter! Takker for velkomst, og du har akkurat bekreftet inntrykket jeg har fått - her inne får man hjelp når problemene oppstår! Da er nok ikke første bilde langt unna! Takk igjen!
Åsmund.
------------- Skåralinjen og FFK. Med bluesmusikk til.
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 19 juni 2009 at 23:04
Se der ja, en kollega, velkommen skal du være på forumet!
Å kjenne Dr. Hansen er nok ingen ulempe i denne hobbyen
Gleder meg til å se bilder fra prosjektet ditt.
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: TXP Skåra
Date Posted: 19 juni 2009 at 23:04
Da tror jeg kanskje at jeg har skjønt prinsippet for bildeopplasting ... her et fra kosekroken i låven ...
... og her et bilde av Skåralinjens stasjon 4 (den har ikke fått navn ennå). Stasjonen er såpass stor at det føles riktigere med en større stasjonsbygning enn Eina, men ettersom en større stasjonsbygning ikke er bygget her ennå, får Eina duge så lenge ...
------------- Skåralinjen og FFK. Med bluesmusikk til.
|
Posted By: TXP Skåra
Date Posted: 19 juni 2009 at 23:09
Takker igjen! En ære å ønskes velkommen av magikeren Jevistad! Dr. Hansen og jeg har mer enn en gang sittet målløse foran skjermen og beundret dine utrolige kreasjoner! Hav et ønske om en gang å få se herlighetene "live", både det du bygger i kjelleren din og Sandnes stasjon ...
Åsmund.
------------- Skåralinjen og FFK. Med bluesmusikk til.
|
Posted By: Stian
Date Posted: 19 juni 2009 at 23:15
Den kroken din var sykt tøff!
------------- Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian
|
Posted By: TXP Skåra
Date Posted: 19 juni 2009 at 23:22
Takkk! Er ille koselig der!
Åsmund.
------------- Skåralinjen og FFK. Med bluesmusikk til.
|
Posted By: TXP Skåra
Date Posted: 19 juni 2009 at 23:58
Takker for meg for i aften. Mer kommer, bare vent. I ventetiden legger jeg ut et scratchbygget venteskur. Det likner på noe jeg tror jeg må ha sett på Flekkefjordbanen ...
Natten til Santhansaften:
Vår lokomotivførende Dr. Hansen penset seg til Ski stasjon i dag, der han umiddelbart oppsøkte TXP og uttrykte et sterkt ønske om flere bilder av venteskuret. Og siden vi i JBV står på pinne for operatørene, så kommer flere snapshots av bua her:
Kan dere så ha en god natt?
Åsmund.
------------- Skåralinjen og FFK. Med bluesmusikk til.
|
Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 20 juni 2009 at 09:44
Fantastisk "crew lounge" det hjørnet ditt!
------------- Tore Hjellset, Tønsberg
http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen
|
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 20 juni 2009 at 09:58
Se her, ja! Endelig noe håndfast etter all pratinga vår
Fint leskur. Lurer på om det var bilde av denne i PS engang, hvor den ble brukt som "sykkelbod". ??
Legg gjerne ut bilder av sporplaner, med litt forklaring. Og selvsagt bygninger. Ja, alt egentlig
PS Den kosekroken skal det litt til å slå!
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 20 juni 2009 at 12:43
TXP Skåra wrote:
Hav et ønske om en gang å få se herlighetene "live", både det du bygger i kjelleren din og Sandnes stasjon ...
Åsmund. |
Dr. Hansen har stående invitasjon til togkjelleren, så du kan jo henge deg på der
Sandnes blir vel å se på http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=4256 - Kristiansandstreffet , håper du har satt av den helgen?
Flott "crew lounge" du har ja, kan ikke dessverre ikke matche den.
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: TXP Skåra
Date Posted: 20 juni 2009 at 22:06
Takker hjerteligst for invitasjon, det var det jeg fisket etter .... Tar med sikkerhetsgodkjenning og vernevest, så går det vel bra!
Har merket meg Fremotreffet, men kan ikke stille med egen modul. Dog finner jeg reisen verdt å ta, med grunnlag i bildene jeg har sett av Sandnes. Du skal se jeg dukker opp.
Åsmund.
------------- Skåralinjen og FFK. Med bluesmusikk til.
|
Posted By: TXP Skåra
Date Posted: 20 juni 2009 at 22:15
Har ikke før lagt ut bilde(r), så begynner Dr. Hansen å stille spørsmål ... Legger ut noen flere bilder, så skal jeg svare på spørsmål etter hvert som de dukker opp ... Først en halvpall med lok"motiv, så kommer det mer om Skåralinjen ... av og til dukker det opp noen perler i markedet. Denne er gammel, forbilde såvel som modell, og jeg klarer ikke å bestemme meg for om jeg skal fullføre verket som modell, eller beholde den som antikvitet, dvs. urørt som den messingmodellen den er ...
Målene er: Lengde 93 cm, skala 1:20, vekt m/tender ca. 9 kg. Den mangler buffere på tender (korsbuffere), kompressor og skrukobbel foran og bak. Noen som vet hvor jeg finner sånt? I skala 1:20?
Men så til Skåralinjen!
Begynner med et bilde av jomfruelige underlagsplater, slik det var for ca. tre år siden ...
Så kom det en stasjon, Stasjon 1. Ingen av stasjonene har fått noe fornuftig navn ennå, selv ikke denne, til tross for at den er bygget løselig etter sporplanen fra gamle Sande stasjon på Vestfoldbanen. Grunnen til at den har Sandes sporplan er ganske enkelt at jeg for noen år siden fikk tak i det gamle stillverket fra Sande stasjon, og jeg har et håp om å kunne styre stasjonens sentralstilte veksler fra dette stillverket, dog ikke med komplett sikringsanlegg. Men for å slippe å bygge en stasjon som ikke lenger eksisterer (en uoverkommelig dokumentasjonsoppgave!), gir jeg den nytt navn og følger altså bare sporplanen skjematisk, dvs. slik at veksler og sidespor stemmer overens med stillverkstablået. Stasjonen i dag:
Og det gamle stillverket ser slik ut:
Så et par bilder fra stasjon 3. Først ser vi innkjør fra sidebanen inn fra høyre:
Stasjon 3 fra motsatt ende. Sidebanen grener ut til venstre. Det er forøvrig samme sidebane som kommer inn fra venstre og fortsetter mot øvre billedkant etter at den har gjort første runde i låven. Den gjør ytterligere en runde før den ender på stasjon 4:
Det begynner å ane meg at det ikke er helt lett å skjønne sporføringen for en utenforstående. Skal prøve å få lagd en sporplan. Men det må bli en annen dag, nå skal det soves ... snart ...
Dagen etter, ferdigsovd! Et par bilder av spaghetti og uorden. I skrivende stund har det bygget seg opp et fjell over dette, og i dag plantet jeg til og med et tre på toppen!
En av fordelene med å bygge i en låve er takhøyden. Dermed kan man ta brukbare "flyfotos" av anlegget ... Her stasjon 4.
Natt til St.Hans:
Som en del av den fremtidige bygningsmassen på Skåralinjenanlegget, inngår også mitt eget hjem, et småbruk beliggende i behagelig nærhet til Fredrikstad Stadion (ja, det skal være Stadion, ikke stasjon!)
og svabergene på Mærrapanna. Her et oversiktsbilde av husene her på bruket, jeg kommer nok tilbake med flere bilder av disse etterhvert:
Kanskje ikke så spennenede for dem som ikke bor her, men det var veldig morsomt å bygge sitte eget hus! Merkelig følelse å se på modellen etterhvert som den vokste fram, og tenke "jo, det er sånn det ser ut her" ...
Åsmund.
------------- Skåralinjen og FFK. Med bluesmusikk til.
|
Posted By: RaA
Date Posted: 20 juni 2009 at 22:44
Jøss! Det var en spesiell sak.
1:20 skala modell av en av de fire 31a lokene.
Ser i grunnen ut til å være en scratchbygget sak?
Vet du noe om modelbyggeren og i tilfelle hvor gammel modellen kan være?
Anlegget du bygger: vil det også være beregnet på trafikkspill siden du nok har god insikt i spillet?
Mvh Ragnar
|
Posted By: RaA
Date Posted: 20 juni 2009 at 22:50
Om 31a-loket: Det ser ut til å være modellert med vacuumbremser - da skal den nok ikke ha det du omtaler som kompressor.
Knorrpumpene kom i midten til slutten av 30-årene da alle lok fikk trykkluftbremseanlegg.
Nå er de to bildene du la ut litt vel kornete til å se eksakt hvilken tidsepoke modellen kan være bygget for. Har du bilder fra flere vinkler med litt bedre oppløsning så vil en sikkert se mere.
Mvh Ragnar
|
Posted By: TXP Skåra
Date Posted: 20 juni 2009 at 23:06
Der blottla du umiddelbart mine svake kunnskaper omkring damplok ...
Vet ikke så mye om modellen, ettersom forrige eier heller ikke kjente forhistorien med sikkerhet. Men han mente at det kunne være bygget samtidig med forbildet, dvs. ca 1915-1920, muligvis av verkstedets egne folk.
En annen teori går på at det er bygget av Fredhøis Modellverksted på bestilling fra NSB, men at det aldri ble fullført, og dermed heller ikke overlevert NSB. Fredhøis var visstnok eksperter på skipsmodeller i stoooor skala, men skal også ha bygget noen lokomotiver for Statsbanene. Det sto jo noen slike modeller på de største stasjonene i Norge, mener å huske en Dovregubbe på Oslo Østbanestasjon for mange år siden (40?).
Slipper jeg å sette på en kompressor er det jo bare fint! Regner med at det er den vanskeligste delen å finne ...
Åsmund.
------------- Skåralinjen og FFK. Med bluesmusikk til.
|
Posted By: TXP Skåra
Date Posted: 20 juni 2009 at 23:13
Om Skåralinjen: Trafikkspill skal nok være mulig, men kanskje i noe begrenset omfang i forhold til det Fremo-folket driver. Anlegget er først og fremst tenkt for kjøring av tog, sidelinjen må bemannes med 4 TXP"er for at togfremføringen skal ansees som sikker (4 stasjoner, 2 grensestasjoner, 2 mellomstasjoner), i tillegg lokførere i tilstrekkelig grad. Men kjører jeg alene, sikrer jeg alle stasjoner for gjennomkjøring og kjører som jeg vil!
Men 3 av stasjonene vil få sidespor, så det vil være mulig å kjøre blanda tog, kipptog, biltog, tømmer ...
Åsmund.
------------- Skåralinjen og FFK. Med bluesmusikk til.
|
Posted By: RaA
Date Posted: 20 juni 2009 at 23:32
"Det sto jo noen slike modeller på de største stasjonene i Norge, mener å huske en Dovregubbe på Oslo Østbanestasjon for mange år siden (40?)."
Fortsatt kan det beskues en lignende model av et 30b-lok på Sidesporet pub på Oslo S. Den står i selve bardisken.
Men hvis alderen er slik du antyder tror jeg ikke jeg ville endret på modellen men la den stå i fred i et glassmonter som et klenodium. Om du klarer å spore mer om historien bak modellen så blir den bare mer interessant.
Mvh Ragnar
|
Posted By: TXP Skåra
Date Posted: 20 juni 2009 at 23:46
Ja, er på en måte enig ... men klarer ikke helt å slippe tanken på hvordan den vil se ut ferdiglakkert ... kanskje værbitt og smusset, til og med ...
Ille å høre at et sånt lok står i en pub ... hva om det blir krangel over en halvliter ... og slåsskamp ... og skader på inventaret (les: loket) ... Kan ikke noen straks gå og kjøpe det ut?
Åsmund.
------------- Skåralinjen og FFK. Med bluesmusikk til.
|
Posted By: eika
Date Posted: 21 juni 2009 at 13:59
TXP Skåra wrote:
Har merket meg Fremotreffet, men kan ikke stille med egen modul. Dog finner jeg reisen verdt å ta, med grunnlag i bildene jeg har sett av Sandnes. Du skal se jeg dukker opp.
Åsmund. |
Hei Åsmund
Koslig at du lot deg jage bort hit på forumet og
Om du kan tenke deg å reise via rette siden av fjorden så har vi alltid bruk for reiseselskap og et par ekstra hender til modulbæring her vettu.. Jeg pleier slippe en av Dr. Hansens moduler i gulvet rett før avreise til treff, men overlater gjerne den gleden til deg i år
Eirik
------------- Når går toget fra Skråvika?
|
Posted By: TXP Skåra
Date Posted: 21 juni 2009 at 18:28
Å ja! Det hadde vært skikkelig gøy å få slippe en modul i gølvet! Har dere en dere har jobba ekstra mye med, gjerne i årevis, så hadde det vært ekstra stas!!
Å.
PS! Jeg har skrudd fast anlegget mitt i gølvet, jeg! Slipper bæring eller at noen slipper anlegget i gølvet. Og så er det bygd i ett stykke, så slipper det å parre seg med moduler fra fremmede landsdeler ...
PS2! Nye bilder lagt inn i bloggen i dag!
------------- Skåralinjen og FFK. Med bluesmusikk til.
|
Posted By: TomL
Date Posted: 22 juni 2009 at 15:16
Hei,
Velkommen til Forumet!
TXP Skåra er en hyggelig fyr! Har sett"n og prata me"n Også liker"n blues! Jeg også spiller blues når jeg holder på med mj. Har en krok, ikke så fin som din, riktignok, men den duger til meg. Der har jeg musikkanlegg, pc, lakkeringsplass og kjøleskap med kaldt, gyllent drikke!
Gutterom, kalles det visst. Ikke så værst å være stor gutt
Ellers er jeg på tegnestadiet med mitt nye anlegg. Ikke lett det der, å planlegge altså... Kanskje derfor jeg til slutt måtte rive...
MJ-Hilsen Tom Lynga
------------- Det enkle er ofte det beste...
|
Posted By: TXP Skåra
Date Posted: 23 juni 2009 at 00:05
TomL wrote:
Hei,
Velkommen til Forumet!
TXP Skåra er en hyggelig fyr! Har sett"n og prata me"n Også liker"n blues! Jeg også spiller blues når jeg holder på med mj. Har en krok, ikke så fin som din, riktignok, men den duger til meg. Der har jeg musikkanlegg, pc, lakkeringsplass og kjøleskap med kaldt, gyllent drikke!
Gutterom, kalles det visst. Ikke så værst å være stor gutt
Ellers er jeg på tegnestadiet med mitt nye anlegg. Ikke lett det der, å planlegge altså... Kanskje derfor jeg til slutt måtte rive...
MJ-Hilsen Tom Lynga
|
Takker for velkomsten, og takk for sist! Vi har jo en tendens til å treffes på modelljernbanemesser, virker som vi har noe felles der. Kan det være vaflene som trekker oss til sånne arrangementer ... ?
Jeg er heller ikke verdensmester på planlegging, og selv om jeg i utgangspunktet hadde en enkel sporplan i hodet mitt og en låve å bygge i, så kompliserer ting seg til av seg selv likevel. Har ikke revet noe ennå, men har vært inne på tanken. Slik anlegget er nå, er det greit å ferdes rundt i det så lenge jeg er alene, men jeg begynner å innse at det ikke er spesielt publikumsvennlig. På den annene side er det sjelden jeg har publikum der, så jeg vet ikke om det er bryet verdt med en større ombygging ...
Sees på messe! Eller over en loddebolt! Eller i låven her!
Åsmund
------------- Skåralinjen og FFK. Med bluesmusikk til.
|
Posted By: mav
Date Posted: 23 juni 2009 at 12:18
Hærlige bilder ærede kollega
Vi er jo kolleger på "den travle stasjonen på østlandet" så i rolige stunder kan dere tenke dere hva temaet er!?
Hilsen TXP Olsen
|
Posted By: Per Einar Orebe
Date Posted: 23 juni 2009 at 17:36
TXP Skåra wrote:
......
Og det gamle stillverket ser slik ut:
--------
Åsmund. |
Så du har fått handa på det ja!
Vel-vel! Jeg kikket på å lage denne som FREMO modul, men la det etterhvert vekk, det ble for stort. Se under!
http://www.folk-rovere.org/mj/uploads/sande-1.jpg - http://www.folk-rovere.org/mj/uploads/sande-1.jpg
|
Posted By: TXP Skåra
Date Posted: 23 juni 2009 at 23:05
Stillverket var faktisk allment tigjengelig for noen år siden, da NJK-slagsavdelingen hadde ryddesjau på Roverud. De la ut stillverket fra Bryn (Hovedbanen) til høyestbydende, dette fikk jeg tilslaget på (måtte bare ha det, er vokst opp på Manglerud, et par km fra Bryn).
Stillverk er jo ikke noe man bare putter i en pappeske og sender i posten, så jeg ble anbefalt oppmøte på Roverud for henting. Hadde en pick-up på den tiden, og ettersom ryddesjauen også omfattet en del varer som IKKE var annonsert, kom jeg hjem med pick-up"en fullastet. Og sannelig hadde ikke stillverket fra Sande sneket seg med på lasset også.
Kunne også fått Alnabru, men den kassa hadde nok stått ute i mangt et regnvær, og var svært rusten. Men angrer fortsatt på at jeg ikke takket ja til den og ... alt kan restaureres ... noen som vet om vendere og knapper og lamper til gamle NSI-stillverk forresten? Signalavdelingen vil ikke gi slipp på sine, ettersom de fortsatt trenger dem som reservedelslager til stillverk som fortsatt er i bruk ...
Åsmund.
------------- Skåralinjen og FFK. Med bluesmusikk til.
|
Posted By: TXP Skåra
Date Posted: 23 juni 2009 at 23:08
mav wrote:
Hærlige bilder ærede kollega
Vi er jo kolleger på "den travle stasjonen på østlandet" så i rolige stunder kan dere tenke dere hva temaet er!?
Hilsen TXP Olsen
|
... Og det hender vi har filmkveld på sistevaktene også. Kommer stadig noe godt i posten fra utlandet!
Er Ski stasjonen med høyest MJ"ist-andel på Østfoldbanen, tro? I hele Region Øst, kanskje? I landet??
Åsmund.
------------- Skåralinjen og FFK. Med bluesmusikk til.
|
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 23 juni 2009 at 23:24
TXP Skåra wrote:
Natt til St.Hans:
Kanskje ikke så spennenede for dem som ikke bor her, ...
Åsmund. |
Ikke det? Jeg synes dette så veldig overbevisende ut!
Kom gjerne med nærbilder. Har veldig sansen for bygninger.
|
Posted By: TXP Skåra
Date Posted: 09 juli 2009 at 01:43
Hei igjen!
Ble litt sporet av noen dager. Badevær, tropevarme, nattevakter, jordbær ... mye som har holdt oppmerksomheten unna MJ de siste dagene, men nå er knallværet (dvs. striregn) tilbake. Dr. Hansen ville ha mer bygningsdetaljer, så her kommer"em. Først et par bilder av forbilder og modeller:
Så noen glimt fra byggeprosessen. Bygde våningshuset først, derfor flest bilder av det, men de andre bygningene ble bygd etter samme metode, dvs. Evergreen strips og profilerte plater, med unntak av takplatene som er fra Auhagen (tror jeg det var). Så maling til slutt, for det meste Humbrol, mens blåfargen på viduer og vindskier er Vallejo. Fortsatt mangler grunnmuren i påvente av endelig plassering på et fint sted med utsikt til Skåralinjen. Her kommer jeg til å jukse litt i forhold til forbildet, ettersom jeg bare har et ørlite gløtt av Østfoldbanen fra min egen have ...
Legg merke til forskjellen i kledning på nordveggen (under). Jeg bor i et gammelt hus, og kledningen har faktisk denne todelingen. Huset er fra ca 1907, og den gangen var det verken Maxbo eller Byggmakker i nærheten. Dessuten var vel finanskrise et permanent fenomen i før-første-verdenskrig-Norge, så man brukte de materialene som var tilgjengelige.
------------- Skåralinjen og FFK. Med bluesmusikk til.
|
Posted By: J-I Hansen
Date Posted: 09 juli 2009 at 07:33
Posted By: Jonas
Date Posted: 09 juli 2009 at 10:20
Nei så tøft. Det gamle stillverket ditt likte jeg
------------- H0 - Tysk-Svensk-Norsk
|
Posted By: mav
Date Posted: 09 juli 2009 at 15:23
Så flink du er Åsmund
Klem Tove
Og TXP Olsen er enig, her fra Ski!!
|
Posted By: TXP Skåra
Date Posted: 10 juli 2009 at 00:35
mav wrote:
Så flink du er Åsmund
Klem Tove
Og TXP Olsen er enig, her fra Ski!! |
Tove?!?! På et MJ-forum? Nei, nå står ikke væla ... det neste blir vel at jeg ser deg på Stadion!
Åsmund. Langt nede etter 1-3 i Skien og rett ut av cupen.
------------- Skåralinjen og FFK. Med bluesmusikk til.
|
Posted By: TXP Skåra
Date Posted: 10 juli 2009 at 00:39
J-I Hansen wrote:
|
Hear, hear! Hyggelig med ros fra fagfolk!
Å.
PS! Passerte Horten på vei til ferja etter 1-3 tap i Skien. Gjennom tårene kunne jeg ikke unngå å legge merke til at skinnegangen på Hortenslinja er fjernet, og svillene ligger i pene stabler langs fjorden (enda flere tårer!). Er sporet fjernet på hele strekningen nå? Og blir det sykkelsti der?
------------- Skåralinjen og FFK. Med bluesmusikk til.
|
Posted By: TXP Skåra
Date Posted: 10 juli 2009 at 00:41
Jonas wrote:
Nei så tøft. Det gamle stillverket ditt likte jeg
|
Har to, jeg ...
------------- Skåralinjen og FFK. Med bluesmusikk til.
|
Posted By: TXP Skåra
Date Posted: 26 januar 2010 at 02:03
Noen Skåralinjer (eller endelig noe nytt fra Skåralinjen!):
Lenge siden jeg bidro med noe konstruktivt blant byggebloggene, så her kommer en liten oppdatering: Siste halvår har gått med til myyyye tankevirksomhet, litt riving, litt bygging og en del fikling.
Riving: Behov for oppstillingsspor har medført riving av sporet mellom to av stasjonene på banen, ca 5 meter fri linje er fjernet, og oppstillingsspor er bygget (Se bilde). To av sporene blir gjennomkjøringsspor, 6 spor blir for togoppstilling, dessuten er 3-4 buttspor planlagt. Sporlegging er gøy, montering av Tortoise-motorer er IKKE. Når man retter ryggen etter å ha motert den 15. "skilpadda" er driftssikkerheten som oppnås den store trøsten for den vonde ryggen man har pådratt seg. Heldigvis går skilpadde nr. 15 ganske mye raskere å montere enn den første. Hele oppstillingsområdet blir etterhvert skjult av dobbeltsporet som går over i full lengde på nivå 2.
5 meter jernbane, ikke nedlagt, men tatt ut av bruk itv.:
En del tid har i det siste også blitt brukt foran PC"en, installasjon av PC-styring basert på Zimo og STP er ganske kompliserte greier for en ukyndig, men prøver så godt jeg kan å lytte til erfarne Zimofolk for å styre unna de verste frustrasjonene. Men sånt blir det lite bildemateriale av, så derfor et glimt fra en av prøvekjøringene sist høst:
Tror jeg i et øyeblikks sinnsykdom lovte å legge ut en sporplan av banen også, den får utgå inntil videre, ettersom jeg ikke innehar noe tegneverktøy som egner seg til denslags. Men en foreløpig (OBS!) skjematisk plan forefinnes, og gir vel et slags inntrykk av hvordan denne banens oppbygning blir (planen mangler et planlagt spor mellom de to nivåene ved oppstillingsområdet). Navnene på planen er kun arbeidsnavn, når stasjonene skal navngis, vil de få solide, norske, troverdige, men ikke-eksisterende navn. Etternavn hentet fra jernbanekolleger er aktuelle i så måte. Som et eksempel kan nevnes et navn som allerede er spikret for bruk på banen, Skriubakken, etter en togleder ved trafikkstyringssentralen i Oslo. Det er dog ikke bestemt om det blir Skriubakken stasjon, Skriubakken plo. eller Skriubakken sidespor ul. stasjon X. Men her er altså skjematisk plan over Skåralinjen: http://forum.mjf.no/uploads/1078/Skåralinjen_skjematisk.zip - uploads/1078/Skåralinjen_skjematisk.zip
Er inne i en - i hvert fall etter egen målestokk - produktiv periode på banen, så det blir forhåpentligvis flere oppdateringer før et nytt halvår har gått...
Åsmund.
------------- Skåralinjen og FFK. Med bluesmusikk til.
|
Posted By: TomL
Date Posted: 26 januar 2010 at 14:06
Hei,
Her kjenner jeg meg igjen, gruer meg for montering av "skilpadder" . Jeg har et lite område med oppstillingsspor, men ser at det kan bli en utfordring å montere "skilpadder". Kanskje jeg kan lokke kompisen min på mj-kveld hos MEG ? Er jo håpløst å være over og under anlegget samtidig
MJ-Hilsen Tom Lynga
------------- Det enkle er ofte det beste...
|
Posted By: TXP Skåra
Date Posted: 26 januar 2010 at 16:21
Fatt mot, Tom! Du trenger ikke være begge steder samtidig da! Jeg har nå funnet ut at følgende rekkefølge er fornuftig:
1. Klargjør motoren med "fulcrum" (den lille styreplasten) og korrekt bøyd styrepinne.
2. Lodder på ALLE ledninger, også på de kontakpunktene jeg ikke får bruk for umiddelbart, man vet aldri hva behovet blir senere, og det blir svært brysomt å få loddet på disse ledningene etter at motoren er montert. Bruk ulike farger på ledningene, da blir det mye lettere å finne riktig ledning når de skal loddes på skinnestrengene.
3. Borrer hull i plata etter Tortoise-malen. Først det store senterhullet, det kan godt være litt større enn malen, ettersom det ikke vil synes etter grusing uansett. Deretter borer jeg skruehullene gjennom plata FRA OVERSIDEN. Mye lettere enn å ligge på ryggen under plata, og hullene vil uansett dekkes av pukk/strømateriale senere. Dette fungerer fint med 10 mm kryssfinerplate, har ikke prøvd med tykkere plate, men ser ikke at det skulle være noe problem.
Vær nøye med å bore loddrett på plata! Jeg har dessuten funnet ut at det holder med to skruehull diagonalt, å skru fast en motor som veier like mye som en Hobby (sjokoladen) med fire skruer, synes på meg som overkill... men kjører du mange lange, tunge godstog over vekselen rister det kanskje løs til slutt ...
Et tips: Jeg bruker skruer med forsenkerhode og torx-spor (stjernespor), dermed sitter skruen "fast" (løst fast, altså ) på skrutrekkeren når jeg stikker den oppunder, dermed har jeg en hånd fri til å holde motoren på plass til første skrue er på plass. Forsenkerhodet klemmer motoren fint opptil.
OBS! Skru bare til motoren ligger plant oppunder platen, skrur du for hardt, skrur du bare skruen gjennom plastfestene!
4. Skrur så motoren på plass i skruehullene. Nå stikker styrepinnen opp over plata og det er bare å tre vekselen nedpå etterpå.
5. Klargjøring av veksel. Jeg bruker Peco, og klargjøring av disse med pålodding av ledninger både her og der for vending av polaritet/isolering av hjertestykke er behandlet grundig annet sted på forumet. HUSK isolérlasker!
6. Så trer jeg vekselen ned på styrepinnen og fester den til underlaget.
7. Til slutt borres hull til ledningene fra skilpadda, ledningene tres gjennom plata og loddes pent på skinnestrengen. Husk disse loddingene blir synlige, men du er jo ikke noen novise med loddebolten, har jeg hørt ... OBS! IKKE gjør feilen jeg gjorde, jeg fulgte fargekodingen fra den første vekselen slavisk og loddet på alle ledninger før jeg testet polariteten. Selvsagt var det kortslutning fra første stund, og jeg måtte lodde nesten alle ledninger på nytt. Jeg hadde selvsagt ikke tenkt på at ikke alle motorene vendte samme vei, og veksler ligger både til høyre og venstre, så jeg anbefaler at du måler med multimeter at vekslene ikke kortslutter etter montering. Ledningene på skilpadda skal loddes slik, sett fra venstre med loddesiden opp og motoren vendt bort fra deg:
1 og 8 = drivstrøm til veksel fra trafo, evt. fra digital styreboks
2 = til stokkskinne
3 = til den andre stokkskinna. Det er her på 2 og 3 det er lurt å sjekke polariteten før du lodder. Sagt enkelt skal det være elektrisk kontakt mellom hjertestykket (4) og den stokkskinna (enten 2 eller 3) som vekseltunga ligger inntil.
4 = til hjertestykke
5,6,7 = foreløpig ledig hos meg, kan nyttes til signallys, lys i stillverk etc.
Men detta vet du vel allerede!
Har som sagt montert 15 stk. siste ukene, og gjør man litt samlebåndsarbeid av dette, så går det ganske greit, f.eks klargjøre alle motorene med styrepinner og pålodding av ledninger mens man sitter ved arbeidsbenken. Det handler om å spare ryggen! Anvendt tid: Ca 1,5 timer pr. veksel (inkluderer klargjøring av Pecoveksel). Men fokusér på driftssikkerheten du oppnår når ryggen verker som verst, da kommer du igjennom dette ...
Synd du bor så langt unna, eller skulle jeg kommet og tilført moralsk støtte. "Jeg elsker hardt arbeide, kan sitte og se på det i timesvis!"
Prekæs!
Åsmund.
------------- Skåralinjen og FFK. Med bluesmusikk til.
|
Posted By: TomL
Date Posted: 26 januar 2010 at 22:57
Om alle hadde vært som deg, Åsmund, så hadde det ikke vært krig i verden, det er jeg sikker på
Jeg har sittet godt, i en utrangert kontorstol, og loddet ledninger til samtlige utganger på skilpadda, og montert disse i en rad med sukkerbiter, og om du sier, forskjellig farge på ledningene. Og det ser ut til at jeg får noen til overs, og som du sier, de kan jo brukes til signaler osv.
Og jeg har loddet ledninger til samtlige hjertestykker, og kjørestrøm loddet til vekslene. "Problemet" mitt er at mine veksler er lagt alt. Men boret hull der styrepinnen skal komme opp. Jeg har Tillig veksler og skinner, kode 83. Så jeg ser for meg, litt store meg, sittende under, myse mot et 0,2 mm hull, som styrepinnen skal igjennom
Jeg har loddet kjørestrøm til alle skinnene, satt i den samme slitne stolen og loddet skinnene underfra, før jeg la dem, så her er det ikke mye ledninger som synes. Jeg lot meg overtale til disse "froskene" pga driftsikkerheten. Så det må være noe der, siden du evner det også. Polaritet, sa du...det tenkte jeg ikke på...Kan bli "spennende" da.
Ja, vi prekæs!
MJ-Hilsen fra Tom
------------- Det enkle er ofte det beste...
|
Posted By: TXP Skåra
Date Posted: 26 januar 2010 at 23:55
Okei, da trenger du besøk av MJ-naboen ...
En av gutta her nede prøvde å forklare hvordan han enkelt fant hullet med styrepinnen ved hjelp av noen tapebiter. Jeg datt ut av hans forklaring før han var halvveis, men noen her på forumet har kanskje et tips om hvordan man finner hullet i lagte Tilligveksler ... ?
Lykke til! Jeg har ferie i juli hvis du ikke er ferdig til da. Da kommer jeg og hjelper deg!
Å.
------------- Skåralinjen og FFK. Med bluesmusikk til.
|
|