NMJ EL-17 Topline |
Post Reply | Page <12 |
Author | ||
VA
Veteran Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 231 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Modellen er flott den, men det er en feil på den, i forhold til forbildet, som gjør at jeg ikke kommer til å anskaffe Flåmsbana EL17.2230. Den har fått navnet "Oddbjørn". Det er navnet til EL17.2231. EL17.2231 er det eneste EL17 loket som har navn og det er Oddbjørn.
El17.2230 har ikke noe navn, så det er feil på modellen.
Hilsen
VA
|
||
rosenblad
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 294 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
Hva er det egentlig du prøver å si?
MVH, Tom Edited by rosenblad - 21 oktober 2009 at 21:45 |
||
---------------------------------
Roco Z21, British OO |
||
Lars Gjertsen
FREMO-forummedlem Joined: 30 oktober 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 744 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
At NMJs modell el 17.2230 har fått navnet "Oddbjørn" påskrevet, og at dette ikke er forbilderiktig, antar jeg? I virkeligheten er det el 17.2231 som har navnet "Oddbjørn" påskrevet.
Viktig forskjell for noen, en ubetydelig uregelmessighet for andre, inkl. undertegnede. Begge holdninger er mulig å respektere.
|
||
rosenblad
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 294 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
Å anta blir helt feil. Dette har ikke noe med å respektere holdninger å gjøre. Loket har ikke fått navnet "Oddbjørn" eller noe annet. Den heter kun 17.2230. Jeg har kjøpt modellen, og jeg syns den er svært bra!
MVH, Tom
|
||
---------------------------------
Roco Z21, British OO |
||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener Tom? Lars sier at i virkeligheten er det 17.2231 som har navnet "Oddbjørn" og ikke 17.2230 som NMJ modellen. Og han sier han antar dette fordi han mulignes hadde bilde bevis for hånden da han skrev dette. Men han har rett. Dette er jo helt klart en feil, men en ubetydelig feil for svært mange, men større feil for andre.
En feil som Lars sier at er ubetydelig for han selv, men repektere de som mener at det er en større feil.
Men feil er det, se her :
Edited by SveinR - 21 oktober 2009 at 23:15 |
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 811 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Men det er vel ikke så galt at ikke en glasfiberbørste kan pusse bort navnet, hvis man vil?
|
||
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg ville faktisk valgt et slikt "kulepenn" viskelær, en glassfiberbørste har lett for å skade mer en det gjør godt. Er iallefall min erfaring.
Men igjen, en ubetydelig feil på en ellers nydelig modell.
|
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 811 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Aha! Da kan du mer enn meg om fjerning
|
||
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
||
rosenblad
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 294 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei! Jeg beklager så meget, og legger meg helt flat! Loket har faktisk fått navnet "Oddbjørn" påskrevet. Synet er vist ikke hva det en gang var! MVH, Tom
|
||
---------------------------------
Roco Z21, British OO |
||
VA
Veteran Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 231 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg forstår at man har ulikt syn på hva som er viktig eller ikke og respekterer selvfølgelig det. Jeg står over 2230 på grunn av dette med navnet. Det kommer jo andre i Flåmsbana design. I første omgang kommer 2227. Ser derfor ingen grunn til å kjøpe 2230 for å fjerne navnet Oddbjørn som muligens vil etterlate merker i lakken..
NMJ kommer sikkert med flere nummervarianter i Flåmsbana design etterhvert. Hvem vet, kanskje kommer 2231 med navnet Oddbjørn, som er korrekt.
Synes forøvrig det er rart at NMJ ikke har bemerket feilen på modellen selv, på sine sider, dette må de være klar over.
Hilsen
VA
|
||
Tom-Eddy
Nykommer Joined: 19 februar 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 25 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Fikk min Flåmsbane El17 utgave på messa i Larvik. Fint lok men det er et hel.. å få på speilene. Hvorfor er de laget med 3 fester og av så myk plast. Skikkelig "Kina greier" i forhold til selve loket. |
||
Tom-Eddy
|
||
a[c]e
Medlem i MJF Joined: 12 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Etter og ha kjørt mitt EL17 i en del timer har jeg fortsatt litt problemer med "fremdriften"..
Jeg føler at lokomotivet "hakker" seg litt fremover, spesielt ved lave hastigheter. Noen andre som har problemer med dette? Jeg bruker en MX64-dekoder fra Zimo. Kan denne ha noe med dette å gjøre? Er det eventuelt innstillinger (maks hastighet m.m.) som kan virke inn på dette? |
||
ace@samlerforumet.net
|
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg ville først prøve er reset av CV8 til verdi 47.
Dette resetter verdiene til det samme som for Superline som har samme motortype.
- Ellers går mine lok silkemykt -rett fra esken- med en billig ESU LokPilot Basic.
Leste forøvrig anmeldelsen av El17 i siste nummer av MJ-bladet:
- Kan der ikke si meg enig i anmelders betraktninger at drivverket på Superline-utgaven er "utdatert". Dette må i beste fall være en "blemme"?
På Supeline har man brukt egne, små gearbokser med snekke for hver aksling, i stedet for Topline sin massive gearboks. Superline har derfor en mer påkostet driveline - med likeverdige gangegenskaper. Fordelen med Supeline-løsningen, er at det blir mer "fri sikt" gjennom boggien - som på forbildet. Man har derfor "ofret litt" av det optiske, men klart å få likeverdige gangegenskaper.
Jeg undres også når man klarer "å overse" at det sitter en kostbar klokkeankermotor i et slikt lok. Denne "detalj" ville ellers fordyre loket med NOK 500 - 700, så her får man utvilsomt "mye lok for pengene"?
Ellers er jeg også forundret over at BR120 betraktes som "nærmeste europeiske slektning".
Etter det jeg vet, har dette loket asynkondrift fra Siemens mens El17 har fra ABB/BBC. Denne er etter det jeg vet, utviklet i Sveits og temmelig lik SBB Re4/4 IV (som både Roco og Märklin har modeller av. Lyden av dette lok høres derfor "riktigere" ut i vår El17 enn lyden fra BR120.
Enig, er jeg derimot at speilene er laget av for dårlig "kinaplast". Når man først velger å bruke denne plasttype, kunne man ha spandert noen i reserve.
|
||
Arne Lie
Medlem i MJF Joined: 09 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 262 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
ehh, -det er nok BBC som leverte til BR120, så henvisningen til 120 er helt relevant.
mvh
Arne L
|
||
Arne L
HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet. |
||
a[c]e
Medlem i MJF Joined: 12 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg skal forsøke! Takk for tips! |
||
ace@samlerforumet.net
|
||
Ørjan
Fremo og MjF medlem Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hvilken lyd bruker du i din? Selv har eg Re460/El.18 i min....
|
||
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Tja... etter det jeg kan lese så var BBC et av mange firma i et konsortsium som laget disse lok. Etter det jeg har fått opplyst er det Siemens som står bak vekselretteren? BBC gjorde nok andre komponenter og underleveranser til loket.
Aufgrund der positiven Erfahrungen mit den Prototyplokomotiven der BR 120.0 wurden 1985 sechzig Serienlokomotiven als BR 120.1 bestellt, welche die deutsche Lokomotivindustrie in den Jahren von 1987 bis 1989 an die DB ablieferte. Gebaut wurden die Loks von einem Konsortium aus sechs verschiedenen Firmen (BBC, AEG, Thyssen-Henschel, Krauss-Maffei, Krupp und Siemens).
Eller her: http://www.br120.de/
BR 120 er etter det jeg kan lese et heltysk produkt mens vekselretteren til El17 var av sveitsisk opprinnelse.
Ellers - så har jeg ikke montert lyd i mine El17. Jeg er av den oppfatning at lyd "gjør seg best" i diesellok og damplok.
Riktignok har jeg rundt 10 el.lok med lyd og det er ut fra denne erfaring jeg ikke prioriterer lyd i el.lok. - Stort sett er det jo bare viftelyd, fløyte og litt "hyling" det er snakk om på moderne el.lok. Mye av ganglyden drukner også i annen lyd, så det er litt bortkastet - spør du meg.
Noe annet er gamle el.lok med sekundærsjalting. Her er det mer effektfullt med lyd.
Jeg har hørt gjennom lydfilene til SBB Re4/4 IV og BR120. - Mitt personlige valg er da den førstnevnte - om jeg skulle montere lyd?
|
||
elpro
Viderekommen Joined: 01 juni 2009 Status: Offline Points: 37 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg tror nok det er mye annet som også er laget i Kina når det gjelder El 17. Men med unntak av speilene er det jo et greit lok da :-)
ElPro
|
||
a[c]e
Medlem i MJF Joined: 12 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg sliter med at det ikke er røde lys når jeg kjører en spesifikk vei. Snur jeg, kommer lysene på både foran og bak..
Noen som har noe enkle logiske forklaringer på hvorfor dette kan være? Dekoderproblem eller problem med andre ting? :-S |
||
ace@samlerforumet.net
|
||
Ørjan
Fremo og MjF medlem Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Har opplevd dette med en Roco modell en gang... At det bare var lys på en side.
|
||
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
||
a[c]e
Medlem i MJF Joined: 12 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja tror da det.. Har ikke hatt dette problemet før (har fungert tidligere), og fungerer jo utmerket med 3 av 4 lys, så var litt rart? :-S
|
||
ace@samlerforumet.net
|
||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
om dekoderen står feil vei, så vil ikke lysene virke uansett. mener jeg.
|
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
hakhe
Medlem i MJF Joined: 30 desember 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 86 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Frem fra dypet med denne tråden igjen! Jeg har to El 17 utgaver av denne "gamle" serien, begge lokene vagger litt ved kjøring. Jeg vet at dette har vert et problem på enkelte lok og lurer på om det er noen lett løsning på dette problemet?
|
||
Alt går ann, det bare tar litt lenger tid og koster litt mere penger.
|
||
Toko
Viderekommen Joined: 02 april 2005 Status: Offline Points: 32 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg har et lok fra den gamle serien og kjøpte nå et fra den nye serien.
Jeg synes det nye vagger litt, mens det gamle ikke vagger. Det gamle virker litt "fastere i fisken", når jeg vugger lokkassen sideveis. Tore
|
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Vagging på El 17 kan nok skyldes kast i hjulene. Det skjer når akslingen ikke er i senter på isolerbøssingen i hjulnavet.
Når akslingen presses inn, bør den ha avrundede kanter som ikke skjærer inn i plasten. - Tror at nettopp dette har skjedd ved montering i Kina? Dersom akslingen skjærer en bit av denne plastbøssingen når den blir presset inn, så blir det et slikt kast da det er ulik tykkelse på ene siden av bøssingen der noe av plasten er skåret bort.
- Tror beste måte å avhjelpe "problemet" er å skifte slike bøssinger og sørge for at akslingene når de skal monteres, er uten skarpe kanter.
En annen mulighet jeg har brukt, er også å fjerne plastbøssingen og fylle epoxy-lim i hullet. Har man dreiebenk, kan man da bore hull i denne epoxyen eksakt i senter etter den er herdet.
Har også rettet opp små kast i slike hjul ved å bruke teflon gjengetape på den siden som mangler tykkelse. Stikk en passende mengde slik tape i hullet, monter akslingen og kutt av overflødig tape. Denne metoden er "prøve og feile" men går temmelig raskt.
Det er ikke sikkert at vagging skyldes usentrerte hjul? Dersom gearkassen har noen treghetspunkt, kan motoren via kardangakselen bevege lokkassen - alt etter mekanisk treghet.
|
||
hakhe
Medlem i MJF Joined: 30 desember 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 86 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ok, takk for svaret Kjell! Da skal jeg prøve meg litt fram å se hva jeg får til.
|
||
Alt går ann, det bare tar litt lenger tid og koster litt mere penger.
|
||
Post Reply | Page <12 |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |