MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - NMJ EL-17 Topline
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

NMJ EL-17 Topline

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 oktober 2009 at 09:00
Modellen er flott den, men det er en feil på den, i forhold til forbildet, som gjør at jeg ikke kommer til å anskaffe Flåmsbana EL17.2230. Den har fått navnet "Oddbjørn". Det er navnet til EL17.2231. EL17.2231 er det eneste EL17 loket som har navn og det er Oddbjørn.
El17.2230 har ikke noe navn, så det er feil på modellen.
 
 
Hilsen
 
VA
 
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 oktober 2009 at 11:23
Originally posted by VA VA wrote:

Modellen er flott den, men det er en feil på den, i forhold til forbildet, som gjør at jeg ikke kommer til å anskaffe Flåmsbana EL17.2230. Den har fått navnet "Oddbjørn". Det er navnet til EL17.2231. EL17.2231 er det eneste EL17 loket som har navn og det er Oddbjørn.
El17.2230 har ikke noe navn, så det er feil på modellen.
 
 
Hilsen
 
VA
 
 
Hei!
 
Hva er det egentlig du prøver å si? Confused
 
MVH, Tom


Edited by rosenblad - 21 oktober 2009 at 21:45
---------------------------------

Roco Z21, British OO
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 oktober 2009 at 11:53
At NMJs modell el 17.2230 har fått navnet "Oddbjørn" påskrevet, og at dette ikke er forbilderiktig, antar jeg? I virkeligheten er det el 17.2231 som har navnet "Oddbjørn" påskrevet.

Viktig forskjell for noen, en ubetydelig uregelmessighet for andre, inkl. undertegnede. Begge holdninger er mulig å respektere.
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 oktober 2009 at 21:53
Originally posted by Lars Gjertsen Lars Gjertsen wrote:

At NMJs modell el 17.2230 har fått navnet "Oddbjørn" påskrevet, og at dette ikke er forbilderiktig, antar jeg? I virkeligheten er det el 17.2231 som har navnet "Oddbjørn" påskrevet.

Viktig forskjell for noen, en ubetydelig uregelmessighet for andre, inkl. undertegnede. Begge holdninger er mulig å respektere.
 
Hei!
 
Å anta blir helt feil. Dette har ikke noe med å respektere holdninger å gjøre. Loket har ikke fått navnet "Oddbjørn" eller noe annet. Den heter kun 17.2230. Jeg har kjøpt modellen, og jeg syns den er svært bra!
 
MVH, Tom
---------------------------------

Roco Z21, British OO
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 oktober 2009 at 23:14

Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener Tom?  Lars sier at i virkeligheten er det 17.2231 som har navnet "Oddbjørn" og ikke 17.2230 som NMJ modellen. Og han sier han antar dette fordi han mulignes hadde bilde bevis for hånden da han skrev dette. Men han har rett.

Dette er jo helt klart en feil, men en ubetydelig feil for svært mange, men større feil for andre.
En feil som Lars sier at er ubetydelig for han selv, men repektere de som mener at det er en større feil.
 
Men feil er det,  se her :


Edited by SveinR - 21 oktober 2009 at 23:15
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 811
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 oktober 2009 at 23:17
Men det er vel ikke så galt at ikke en glasfiberbørste kan pusse bort navnet, hvis man vil?
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 oktober 2009 at 23:20
Originally posted by MY1201 MY1201 wrote:

Men det er vel ikke så galt at ikke en glasfiberbørste kan pusse bort navnet, hvis man vil?
 
Jeg ville faktisk valgt et slikt "kulepenn" viskelær, en glassfiberbørste har lett for å skade mer en det gjør godt. Er iallefall min erfaring.
 
Men igjen, en ubetydelig feil på en ellers nydelig modell.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 811
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2009 at 01:23
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Originally posted by MY1201 MY1201 wrote:

Men det er vel ikke så galt at ikke en glasfiberbørste kan pusse bort navnet, hvis man vil?
 
Jeg ville faktisk valgt et slikt "kulepenn" viskelær, en glassfiberbørste har lett for å skade mer en det gjør godt. Er iallefall min erfaring.
 
Men igjen, en ubetydelig feil på en ellers nydelig modell.
 
Aha! Da kan du mer enn meg om fjerning Smile
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2009 at 12:00

Hei!

Jeg beklager så meget, og legger meg helt flat! Loket har faktisk fått navnet "Oddbjørn" påskrevet. Synet er vist ikke hva det en gang var!Ouch

MVH, Tom
---------------------------------

Roco Z21, British OO
Back to Top
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2009 at 17:41
Jeg forstår at man har ulikt syn på hva som er viktig eller ikke og respekterer selvfølgelig det. Jeg står over 2230 på grunn av dette med navnet. Det kommer jo andre i Flåmsbana design. I første omgang kommer 2227. Ser derfor ingen grunn til å kjøpe 2230 for å fjerne navnet Oddbjørn som muligens vil etterlate merker i lakken..
NMJ kommer sikkert med flere nummervarianter i Flåmsbana design etterhvert. Hvem vet, kanskje kommer 2231 med navnet Oddbjørn, som er korrekt. 
 
Synes forøvrig det er rart at NMJ ikke har bemerket feilen på modellen selv, på sine sider, dette må de være klar over.
 
Hilsen
 
VA
Back to Top
Tom-Eddy View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 19 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tom-Eddy Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2009 at 21:17

Fikk min Flåmsbane El17 utgave på messa i Larvik. Fint lok men det er et hel.. å få på speilene. Hvorfor er de laget med 3 fester og av så myk plast. Skikkelig "Kina greier" i forhold til selve loket.

Tom-Eddy
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2009 at 17:55
Etter og ha kjørt mitt EL17 i en del timer har jeg fortsatt litt problemer med "fremdriften"..

Jeg føler at lokomotivet "hakker" seg litt fremover, spesielt ved lave hastigheter. Noen andre som har problemer med dette?

Jeg bruker en MX64-dekoder fra Zimo. Kan denne ha noe med dette å gjøre? Er det eventuelt innstillinger (maks hastighet m.m.) som kan virke inn på dette?
ace@samlerforumet.net
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2009 at 20:35
Jeg ville først prøve er reset av CV8 til verdi 47.
Dette resetter verdiene til det samme som for Superline som har samme motortype.
- Ellers går mine lok silkemykt -rett fra esken- med en billig ESU LokPilot Basic.
 
Leste forøvrig anmeldelsen av El17 i siste nummer av MJ-bladet:
- Kan der ikke si meg enig i anmelders betraktninger at drivverket på Superline-utgaven er "utdatert". Dette må i beste fall være en "blemme"?
På Supeline har man brukt egne, små gearbokser med snekke for hver aksling, i stedet for Topline sin massive gearboks. Superline har derfor en mer påkostet driveline - med likeverdige gangegenskaper. Fordelen med Supeline-løsningen, er at det blir mer "fri sikt" gjennom boggien - som på forbildet. Man har derfor "ofret litt" av det optiske, men klart å få likeverdige gangegenskaper.
Jeg undres også når man klarer "å overse" at det sitter en kostbar klokkeankermotor i et slikt lok. Denne "detalj" ville ellers fordyre loket med NOK 500 - 700, så her får man utvilsomt "mye lok for pengene"?
Ellers er jeg også forundret over at BR120 betraktes som "nærmeste europeiske slektning".
Etter det jeg vet, har dette loket asynkondrift fra Siemens mens El17 har fra ABB/BBC. Denne er etter det jeg vet, utviklet i Sveits og temmelig lik SBB Re4/4 IV (som både Roco og Märklin har modeller av. Lyden av dette lok høres derfor "riktigere" ut i vår El17 enn lyden fra BR120.
 
Enig, er jeg derimot at speilene er laget av for dårlig "kinaplast". Når man først velger å bruke denne plasttype, kunne man ha spandert noen i reserve.
Back to Top
Arne Lie View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Lie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2009 at 21:25
ehh, -det er nok BBC som leverte til BR120, så henvisningen til 120 er helt relevant.
Confused
mvh
Arne L
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2009 at 22:04
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Jeg ville først prøve er reset av CV8 til verdi 47.


Jeg skal forsøke! Takk for tips!
ace@samlerforumet.net
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 november 2009 at 22:18
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Ellers er jeg også forundret over at BR120 betraktes som "nærmeste europeiske slektning".
Etter det jeg vet, har dette loket asynkondrift fra Siemens mens El17 har fra ABB/BBC. Denne er etter det jeg vet, utviklet i Sveits og temmelig lik SBB Re4/4 IV (som både Roco og Märklin har modeller av. Lyden av dette lok høres derfor "riktigere" ut i vår El17 enn lyden fra BR120.
 
Enig, er jeg derimot at speilene er laget av for dårlig "kinaplast". Når man først velger å bruke denne plasttype, kunne man ha spandert noen i reserve.
Kjell?
Hvilken lyd bruker du i din? Selv har eg Re460/El.18 i min....Confused
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 november 2009 at 09:45
Tja... etter det jeg kan lese så var BBC et av mange firma i et konsortsium som laget disse lok. Etter det jeg har fått opplyst er det Siemens som står bak vekselretteren? BBC gjorde nok andre komponenter og underleveranser til loket.
 
Aufgrund der positiven Erfahrungen mit den Prototyplokomotiven der BR 120.0 wurden 1985 sechzig Serienlokomotiven als BR 120.1 bestellt, welche die deutsche Lokomotivindustrie in den Jahren von 1987 bis 1989 an die DB ablieferte. Gebaut wurden die Loks von einem Konsortium aus sechs verschiedenen Firmen (BBC, AEG, Thyssen-Henschel, Krauss-Maffei, Krupp und Siemens).
 
BR 120 er etter det jeg kan lese et heltysk produkt mens vekselretteren til El17 var av sveitsisk opprinnelse.
 
Ellers - så har jeg ikke montert lyd i mine El17. Jeg er av den oppfatning at lyd "gjør seg best" i diesellok og damplok.
Riktignok har jeg rundt 10 el.lok med lyd og det er ut fra denne erfaring jeg ikke prioriterer lyd i el.lok. - Stort sett er det jo bare viftelyd, fløyte og litt "hyling" det er snakk om på moderne el.lok. Mye av ganglyden drukner også i annen lyd, så det er litt bortkastet - spør du meg.
Noe annet er gamle el.lok med sekundærsjalting. Her er det mer effektfullt med lyd.
Jeg har hørt gjennom lydfilene til SBB Re4/4 IV og BR120. - Mitt personlige valg er da den førstnevnte - om jeg skulle montere lyd?
Back to Top
elpro View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 juni 2009
Status: Offline
Points: 37
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote elpro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 november 2009 at 23:39
Originally posted by Tom-Eddy Tom-Eddy wrote:

Fikk min Flåmsbane El17 utgave på messa i Larvik. Fint lok men det er et hel.. å få på speilene. Hvorfor er de laget med 3 fester og av så myk plast. Skikkelig "Kina greier" i forhold til selve loket.

 
Jeg tror nok det er mye annet som også er laget i Kina når det gjelder El 17. Men med unntak av speilene er det jo et greit lok da :-)
 
ElPro
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 januar 2010 at 16:56
Jeg sliter med at det ikke er røde lys når jeg kjører en spesifikk vei. Snur jeg, kommer lysene på både foran og bak..

Noen som har noe enkle logiske forklaringer på hvorfor dette kan være? Dekoderproblem eller problem med andre ting? :-S
ace@samlerforumet.net
Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 januar 2010 at 20:31
Originally posted by a[c a[c wrote:

e]Jeg sliter med at det ikke er røde lys når jeg kjører en spesifikk vei. Snur jeg, kommer lysene på både foran og bak..

Noen som har noe enkle logiske forklaringer på hvorfor dette kan være? Dekoderproblem eller problem med andre ting? :-S
Står dekoderen rett vei?
Har opplevd dette med en Roco modell en gang... At det bare var lys på en side.
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
a[c]e View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 april 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote a[c]e Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 januar 2010 at 20:34
Ja tror da det.. Har ikke hatt dette problemet før (har fungert tidligere), og fungerer jo utmerket med 3 av 4 lys, så var litt rart? :-S
ace@samlerforumet.net
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2010 at 00:08
om dekoderen står feil vei, så vil ikke lysene virke uansett. mener jeg.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
hakhe View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 86
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hakhe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2012 at 23:56
Frem fra dypet med denne tråden igjen! Jeg har to El 17 utgaver av denne "gamle" serien, begge lokene vagger litt ved kjøring. Jeg vet at dette har vert et problem på enkelte lok og lurer på om det er noen lett løsning på dette problemet?
Alt går ann, det bare tar litt lenger tid og koster litt mere penger.
Back to Top
Toko View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 april 2005
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Toko Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2012 at 12:00
Jeg har et lok fra den gamle serien og kjøpte nå et fra den nye serien.

Jeg synes det nye vagger litt, mens det gamle ikke vagger. Det gamle virker litt "fastere i fisken", når jeg vugger lokkassen sideveis.

Tore
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2013 at 17:01
Vagging på El 17 kan nok skyldes kast i hjulene. Det skjer når akslingen ikke er i senter på isolerbøssingen i hjulnavet.
Når akslingen presses inn, bør den ha avrundede kanter som ikke skjærer inn i plasten. - Tror at nettopp dette har skjedd ved montering i Kina? Dersom akslingen skjærer en bit av denne plastbøssingen når den blir presset inn, så blir det et slikt kast da det er ulik tykkelse på ene siden av bøssingen der noe av plasten er skåret bort.
- Tror beste måte å avhjelpe "problemet" er å skifte slike bøssinger og sørge for at akslingene når de skal monteres, er uten skarpe kanter.
 
En annen mulighet jeg har brukt, er også å fjerne plastbøssingen og fylle epoxy-lim i hullet. Har man dreiebenk, kan man da bore hull i denne epoxyen eksakt i senter etter den er herdet.
 
Har også rettet opp små kast i slike hjul ved å bruke teflon gjengetape på den siden som mangler tykkelse. Stikk en passende mengde slik tape i hullet, monter akslingen og kutt av overflødig tape. Denne metoden er "prøve og feile" men går temmelig raskt.
 
Det er ikke sikkert at vagging skyldes usentrerte hjul? Dersom gearkassen har noen treghetspunkt, kan motoren via kardangakselen bevege lokkassen - alt etter mekanisk treghet.
Back to Top
hakhe View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 86
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hakhe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2013 at 15:52
Ok, takk for svaret Kjell! Da skal jeg prøve meg litt fram å se hva jeg får til. Smile
Alt går ann, det bare tar litt lenger tid og koster litt mere penger.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.