Isolering av blokker |
Post Reply ![]() |
Author | |
mikki ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 19 august 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 516 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 04 april 2019 at 07:27 |
Hva er forskjellen mellom å bruke isolerlasker eller bare kutte skinnestrengen for å dele inn i blokker? Eller blir det det samme?
|
|
![]() |
|
halvors ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Isolerlaskene har i alle fall to fordeler:
- De holder skinnene-endene rett på hverandre slik at ikke hjulene hekter i skjøten. - De sørger for at ikke skinnedelene sklir sammen og kortslutter. På den andre siden må skinnelasker (isolerende eller ikke) normalt settes inn når skinnene legges (limes), ellers blir det vanskelig å få de på plass. Hilsen Halvor |
|
![]() |
|
mikki ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 19 august 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 516 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Takk for svar. En årsak til mitt spørsmål er at de isolerlasker jeg bruker (Peco75) er av myk plast og derfor har lett for å få en liten «vri» i skjøten. De vanlige lasker er stive slik at man unngår det, men til gjengjeld kunne kutte skinnestrengen litt lenger innpå. Vet ikke om det ville funke med veksler og DCC
|
|
![]() |
|
halvors ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, det er et lite problem med de myke laskene, og man skal passe på at skinne-endene står rett på hverandre. Spesielt i kurver!
På den andre siden vil sporet i spesielt flexskinner lett kunne forskyve seg i lengderetningen og lage kortslutning i overgangen. Om man velger å kutte skinnestrengen og ikke bruke lask så kan det være lurt å lime inn en liten styrenbit i skinnegapet slik at skinne-endene ikke kan berøre hverandre. Denne kan kuttes til og males etter at limet har størknet. Hilsen Halvor |
|
![]() |
|
b e pedersen ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
En fordel med isolerlaskene er jo også at de har en liten plastbit mellom skinne-endene slik at en unngår at hjulene lager kortslutning fra skinne til skinne.
Samme funksjon har Halvars sistnevnte løsning
![]() |
|
Bjørn Egil
|
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |