Arendal stasjon - versjon 2 |
Post Reply | Page <12 |
Author | |
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
[QUOTE=ØysteinF]
Hva slags byggskum bruker du? Har hørt rykter om at ikke alt skum egner seg....[/QUOTE]
Så langt har jeg ikke hatt problemer med dette skummet, og det er heller ikke noe særlig gassing å snakke om. Det største "problemet" er at det bruker rimelig lang tid på å tørke helt igjennom dersom det blir litt store volumer. Da jeg begynte å skjære i fjellet på bildene ovenfor begynte innmaten å ekspandere igjen slik at jeg må gå over flere ganger før det er stabilt.
Hilsen Halvor
|
|
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
|
Da blir det vel til at jeg gjør noen forsøk her etterhvert... |
|
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 811 |
Post Options
Thanks(0)
|
Om Arendal 2 blir med på et nittitallstreff, så kan du fortsatt bruke de gamle teakvognene og to skd 224. Bare se her http://medlem.njk.no/forum/forum.php?aut=0&modul=innlegg&innl=86981&rom=74
|
|
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ilddåpen
Så har Arendal stasjon vært på sitt første treff, og klart det bra skal man dømme etter tilbakemeldingene.
På enden av linja fra Nelaug via Froland og Rise var Arendal Stasjon i sitt rette element. Trafikken var nok tettere enn i virkeligheten, men det gikk jo bra det også.
Det var nyttig og nødvendig å ha godsområdet i Barbu til håndtering av godstogene. Ekstra hektisk ble det når kokstoget til Mjølner Verk skulle komme og gå.
Bakken opp fra Barbu til stasjonen var en utfordring, og ved et tilfelle var eneste mulighet å tilkalle forsterkninger .
Med ekstralok foran gikk det som en lek
Sortering og skifting av godsvogner foregikk i Barbu, og godstogene kom inn på og gikk fra spor 2 på stasjonen.
Persontogene kom og gikk både fra spor 1 og spor 18 akkurat som i virkeligheten.
Alt i alt var testen vellykket. Den eneste glippen lå i en liten elektronisk særegenhet med innkjørsignalet som gikk i rødt når veksler ble lagt om. Men det kan jo være den bør være slik .
Toglok ble klargjort og stallet mellom hver tur, noe som ga en ekstra dimensjon på kjøringen.
Hilsen Halvor Edited by halvors - 31 mars 2011 at 21:11 |
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har fått gjort en del småting på Arendal Stasjon igjennom sommeren og høsten, ikke de store tingene, men likevel. I slutten av november var den ute og fikk luftet seg igjen, på Arendal Bibliotek denne gangen.
et par bilder fra denne kjøringen, tatt av Styrkar Bråten.
Det er ikke så lett å få tatt et oversiktsbilde over en såpass lang stasjon, men galleriet på biblioteket ga nettopp den muligheten.
Og nedenfor et stemningsbilde i motlys fra spor 18 og utover...
Ellers har bildet nedenfor av plassen foran stasjonsbygningen midt på 1950-tallet vært til stor nytte og inspirasjon. Bildet eies av Ole Christian Fiane.
Hilsen Halvor Edited by halvors - 16 desember 2011 at 20:17 |
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er snart et år siden forrige oppdatering.... Noe har skjedd, selv om det kanskje ikke har gitt seg så mye uttrykk på selve "Arendal stasjon".
I løpet av dette siste året har det vært mye fokus på å få klargjort "togloftet" mitt, og å få på plass grunnlaget for et nytt anlegg, "Lyngheibanen". Og Arendal stasjon er en viktig del av dette. Mer om anlegget siden, men et par bilder fra Arendal stasjon: Det siste bildet viser at lokstallen og verkstedet er i ferd med å få nytt tak, til stor glede for lokpersonalet. Og den ene delen av kullskuret er i ferd med å få nytt bølgeblikktak, det gamle blåste bort... Passasjertoget i bakgrunnen er på vei fra Arendal til Lynghei ... Hilsen Halvor
Edited by halvors - 25 november 2012 at 19:04 |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dette ser jo veldig spennende ut!
|
|
Svein S
|
|
Sven Ole
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 241 |
Post Options
Thanks(0)
|
Enig.
Dette ser kjempespennende ut. Har du noen sporplaner for Lyngheibanen?
|
|
SOHo
|
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Lys ved enden av tunnelen Personalet som jobber i og ved lokstallen i Arendal har beklaget seg over arbeidslyset, men nå ser det ut som problemene er løst. Slik har situasjonen vært frem til nå: Etter at lokstall og verksted nå har fått innlagt lys ser det slik ut: På samme tid har det også blitt lys i lampene i kullskuret hvor det har vært en heller mørk tilværelse frem til nå: Belysningen i lokstallen er laget med lysdioder fra en juledekorasjon som hadde tatt kvelden. Nå i januar er det tiden for å samle inn utelys og sjekke om de har et liv neste jul, eller kanskje de kan brukes på alternativ måte . Vi hadde et nett med 64 varmhvite lysdioder som var begynt å løsne i loddingene. Nettet ble klippet opp og lysdiodene reddet. Dermed var det enkelt å bruke et antall slike oppunder taket i lokstallen: De ble loddet på "print-sviller" beregnet til å bygge veksler med, dvs. striper med kopperbelagt glassfiber. Dermed får man enkelt både oppheng og strømtilkopling. Og personalet ser ut til å være fornøyd . Hilsen Halvor |
|
LP Flåm
Nykommer Joined: 16 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 76 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nydelig presentasjon og bilder. Dypt imponert!
LP
|
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Et sprang til den virkelige Arendal Stasjon.
Lokstallen og verkstedet er idag blitt til en flott møbel og interiørbutikk som er verd å besøke, av flere grunner . Bygningen innholder fortsatt en del minner fra tiden som lokstall, for eksempel smia og sandtank. I tillegg står også en godt bevart "MJ-hemmelighet" her, nemlig anlegget som AMJK bygget for NSB tilbake på begynnelsen av 90-tallet. Anlegget er fortsatt kjørbart, og står i glassmonteren som NSB's møbelverksted laget for 20 år siden (derav også noen reflekser i disse bildene ). Anlegget ble i sin tid bygget som et fellesprosjekt av medlemmene i AMJK, hvor alle bidro på forskjellig måte. Togene er Märklin, med M-skinner begravet i sand. Dette har fungert nesten problemfritt i 20 år, med noen utskiftinger av materiell, og forenklinger av teknikken. Sporplanen er relativt komplisert for et anlegg på godt 2 kvadratmeter, og med 6 tunellåpninger er det ikke enkelt å finne ut hvor toget dukker opp neste gang. hemmeligheten er en modifisert engelskmann inne i tunellen som gjør at toget ikke går dit man logisk ville trodd . Mange av detaljene på anlegget er signert Arnulf Pedersen og vel verd et studium. Hilsen Halvor
|
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
Artig!
|
|
Bjørn Egil
|
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Arendal stasjon i full lengde (nesten)
På FREMO-treffet i mars 2013 fremsto Arendal stasjon i (nesten) full lengde. Det er ikke så ofte det er mulig å få til, så her er noen bilder fra stasjonen og tilliggende herligheter. Det er langt fra enden av havnesporene og opp til lokstallen. I Barbu lå godshuset og lasterampe. Godshuset kommer på murene til venstre. Møllebakken fra Barbu opp til stasjonen kunne være en utfordring for mangt et godstog (også i modell ). Ved stasjonsbygningen var det også en planovergang, til glede og besvær... Idag er her en viadukt med rundkjøring oppå. Barbuelva går i tunnell under fjellet til venstre. Like ved tunnellen ut fra stasjonen lå lokstall, verksted og kullskur. Her var stor aktivitet. I andre enden av tunnellen lå Torbjørnsbu holdeplass, med et stikkspor for gods til Gartnerhallen og Arendal Trelastlager, blant andre. Styrkar Bråthen har bygget denne holdeplassen. Hilsen Halvor
Edited by halvors - 11 mars 2013 at 16:21 |
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
mye pent! har vert på arendal stasjon en gang. artig å se den i modell
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
icefighter35
Veteran Joined: 06 november 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 144 |
Post Options
Thanks(0)
|
Beklager nybegynner spørsmål i elite tråd, men hvordan er fremgangsmåten for å "kle" skumklumpen med noe som ser fjellaktig ut? Man vil jo ikke ha noe som ser støpt ut.. |
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei, Selv har jeg brukt gips som jeg da har lagt på med sparkel og formet med disverse verktøy slik at det ser ut som fjell. Sand av forskjellig farge og finhet brukes der hvor det er horisontale områder, og så legges grønt og busker på der hvor det er naturlig. Det viktigste er vel at man ikke har for mye hastverk, og at ting kan alltid gjøres om . Akkurat den anleggsbiten som du refererte til her har siden blitt "oppgradert" for å passe til den modulen som ofte vil følge etter, nemlig Torbjørnsbu holdeplass og sidespor. Hilsen Halvor
|
|
Post Reply | Page <12 |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |