Fleischmann bøylekobbel |
Post Reply |
Author | |
Tåge
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 342 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 30 september 2015 at 14:23 |
Så at det var tillat med OBK koblinger og Fleischmann bøylekobbel på noen FREMO treff nå.
Hvilke Fleischmann bøylekobbel er det snak om her Er det sånn vanlig NEM kobling man putter in i NEM holderen |
|
Mvh
Åge Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen .... |
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
Fleischmann 6511.
Eirik
|
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
Tåge
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 342 |
Post Options
Thanks(0)
|
1000 takk Den ser jo en nesten ut som en vanlig bøylekobling. Trodde ikke slike var godkjent i FREMO miljøet. Da sliper man jo og måtte "bygge" om vognen. Putter denne bare rett i NEM holderen .. Edited by Tåge - 30 september 2015 at 17:47 |
|
Mvh
Åge Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen .... |
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
Fleischmann 6511 har "alltid" vært standardkoblingen i FREMO internasjonalt, og ja, det er en helt standard bøylekobling. Det er bare her i Norge man av en eller annen grunn valgte den sære trådkoblingen. Forskjellene mellom Fleischmanns 6511 og tilsvarende koblinger fra andre produsenter går på utformingen hvor vinkler på bøyle og pigg gjør at koblingen kobler meget lett sammen mens metallet i bøylen samtidig gjør at koblingen ligger tyngre nedpå enn plastbøyler under kjøring og dermed ikke har så lett for ufrivillig avkobling. Når det gjelder NEM-holderen så sier vel fremo-standarden at eventuell kulisse skal låses fast. Med de radiene som brukes av FREMO er det ikke nødvendig med kulissefunksjonen, og ved å låse kulissen fjerner man muligheten for at den vil forskyve vogner/koblinger under kjøring og skifting. |
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
Tåge
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 342 |
Post Options
Thanks(0)
|
2 x 1000 takk ..
Ok, det har jeg ikke fått med meg at den var standard internasjonal. At det bare var en sær Norsk regel, som ikke god tok den, ser jo ut som om at den er opphevet nå da, heldig vis ... Jeg har fremdeles ikke gitt opp håpet om og få mekket sammen den FREMO - flatpakken, på 90 cm, i en fjern fremtid . Den som jeg kjøpte for x-antall år siden, der jeg vurderte et kort side spor, med plass til en vogn eller to, eller en HP, eller begge deler. At man må lime fast NEM holderen på en vogn eller to, til det sidesporet, er jo ikke så vanskelig, som om at man må lage de sære trådkoblingen .. Edited by Tåge - 30 september 2015 at 19:33 |
|
Mvh
Åge Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen .... |
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er da ikke mange bøylekoblinger som har plastbøyle? Etter å ha samlet diverse fabrikater i godt over 40 år kan jeg bare huske at jeg helt unntaksvis har sett plastbøyler, og de koblingene ar stort sett vært ubrukelige. For øvrig stemmer det at vinklene, utformingen og finishen på både bøyle og pigg har svært stor betydning for hvor lett vogner kobler sammen. Noen fabrikater (b.a. Roco) har dessuten laget en del koblinger med en liten plastfjær som holder bøylen nede for å hindre selvavkobling, men denne sammen med upresis utforming av bøylen gjør også at sammenkobling knapt kan skje uten manuell hjelp. |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |