Print Page | Close Window

Fleischmann bøylekobbel

Printed From: MJF Forum
Category: FREMO-snakken
Forum Name: FREMO-snakken
Forum Description: Diskutere det meste innen FREMO
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=9471
Printed Date: 19 april 2024 at 03:51
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Fleischmann bøylekobbel
Posted By: Tåge
Subject: Fleischmann bøylekobbel
Date Posted: 30 september 2015 at 14:23
Så at det var tillat med OBK koblinger og Fleischmann bøylekobbel på noen FREMO treff nå.

Hvilke Fleischmann bøylekobbel er det snak om her

Er det sånn vanlig NEM kobling man putter in i NEM holderen

-------------
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....



Replies:
Posted By: eika
Date Posted: 30 september 2015 at 15:14
Fleischmann 6511.
 
Eirik


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: Tåge
Date Posted: 30 september 2015 at 17:46
Originally posted by eika eika wrote:



Fleischmann 6511.
 
Eirik





1000 takk

Den ser jo en nesten ut som en vanlig bøylekobling.

Trodde ikke slike var godkjent i FREMO miljøet.

Da sliper man jo og måtte "bygge" om vognen.
Putter denne bare rett i NEM holderen ..

-------------
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....


Posted By: eika
Date Posted: 30 september 2015 at 18:13
Originally posted by Tåge Tåge wrote:


Den ser jo en nesten ut som en vanlig bøylekobling.

Trodde ikke slike var godkjent i FREMO miljøet.

Da sliper man jo og måtte "bygge" om vognen.
Putter denne bare rett i NEM holderen ..


Fleischmann 6511 har "alltid" vært standardkoblingen i FREMO internasjonalt, og ja, det er en helt standard bøylekobling. Det er bare her i Norge man av en eller annen grunn valgte den sære trådkoblingen.


Forskjellene mellom Fleischmanns 6511 og tilsvarende koblinger fra andre produsenter går på utformingen hvor vinkler på bøyle og pigg gjør at koblingen kobler meget lett sammen mens metallet i bøylen samtidig gjør at koblingen ligger tyngre nedpå enn plastbøyler under kjøring og dermed ikke har så lett for ufrivillig avkobling.


Når det gjelder NEM-holderen så sier vel fremo-standarden at eventuell kulisse skal låses fast. Med de radiene som brukes av FREMO er det ikke nødvendig med kulissefunksjonen, og ved å låse kulissen fjerner man muligheten for at den vil forskyve vogner/koblinger under kjøring og skifting.

-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: Tåge
Date Posted: 30 september 2015 at 19:25
2 x 1000 takk     ..

Ok, det har jeg ikke fått med meg at den var standard internasjonal.
At det bare var en sær Norsk regel, som ikke god tok den, ser jo ut som om at den er opphevet nå da, heldig vis     ...

Jeg har fremdeles ikke gitt opp håpet om og få mekket sammen den FREMO - flatpakken, på 90 cm, i en fjern fremtid .
Den som jeg kjøpte for x-antall år siden, der jeg vurderte et kort side spor, med plass til en vogn eller to, eller en HP, eller begge deler.

At man må lime fast NEM holderen på en vogn eller to, til det sidesporet, er jo ikke så vanskelig, som om at man må lage de sære trådkoblingen     ..

-------------
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....


Posted By: H. Lindholm
Date Posted: 30 september 2015 at 20:05
Originally posted by eika eika wrote:

Forskjellene mellom Fleischmanns 6511 og tilsvarende koblinger fra andre produsenter går på utformingen hvor vinkler på bøyle og pigg gjør at koblingen kobler meget lett sammen mens metallet i bøylen samtidig gjør at koblingen ligger tyngre nedpå enn plastbøyler under kjøring og dermed ikke har så lett for ufrivillig avkobling.

Det er da ikke mange bøylekoblinger som har plastbøyle? Etter å ha samlet diverse fabrikater i godt over 40 år kan jeg bare huske at jeg helt unntaksvis har sett plastbøyler, og de koblingene ar stort sett vært ubrukelige.
For øvrig stemmer det at vinklene, utformingen og finishen på både bøyle og pigg har svært stor betydning for hvor lett vogner kobler sammen. Noen fabrikater (b.a. Roco) har dessuten laget en del koblinger med en liten plastfjær som holder bøylen nede for å hindre selvavkobling, men denne sammen med upresis utforming av bøylen gjør også at sammenkobling knapt kan skje uten manuell hjelp.



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net