Ombygging av en Gammeltysker |
Post Reply | Page <12 |
Author | ||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nå, Stian? Jeg forventer faktisk et svar. For jeg har sett påstått et annet sted også at både lok og tender hadde flagg på disse til-Polen-lokene. Men kanskje dette bare er et feilaktig rykte? |
||
Svein S
|
||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Dette er noe jeg har hørt fra flere forskjellige personer, og jeg mener å ha lest det ett sted. men om dette ikke er korrekt så må jeg bare legge meg flat her.....
|
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
Mikael Järn
Veteran Joined: 23 januar 2010 Status: Offline Points: 249 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Norsk Svalbard-kull var av dårlig kvalitet. Polsk kull derimot var et godt produkt. Men polakkene manglet lokomotiver,og banestrekningene i Polen egnet seg mye bedre for de stive gammelstyskerne 61a. Derfor fant "noen" ut at vi kunne låne ut våre dårlige gammeltyskere mot betaling i godt polsk kull.
Min foreløpige TEORI er at fordi det var snakk om LÅNE UT, og norske myndigheter ikke akkurat stolte på kommuniststater ville man vel sikre eierskapet ved å påmale de norske fargene - BÅDE på lokene OG på tenderne.
Min TEORI er at dette ville muligens også være med på å dempe konfliktnivået mellom de kapitalistiske og de kommunistiske statene,ved at alle kunne se resultatene av det nye samarbeidet midt i den kalde krigen.
Denne låne/bytte-handelen stanset av en eller annen grunn på "dørstokken" til Polen - på fergeleiet i Sverige. Så ble vel disse lokene sendt tilbake til Norge. Og her var det jo liten vits i å sikre seg noe eierskap ved hjelp av påmalte flagg. Derfor ble etter hvert lok og tendere byttet om hverandre. Slik fikk etter hvert noen ekvipasjer fortsatt flagg på både tender og lok. Mens andre etter hvert blandet seg med de gammeltyskerne som var igjen i Norge og ble kjørende med - noen med flagg på tenderen mens andre hadde kun på lokomotivene.Disse - for Norges del - dårlige tyske krigserstatningslokene,fikk jo heller ingen lang levetid i Norge lik Stortyskerne fikk.
Jeg understreker at dette KUN er et forsøk på å forklare de ulike synene her i tråden. Med litt livserfaring i ballasten vet jeg godt at det kan dukke opp en heelt annen forklaring rundt neste "gatehjørne".
Hva mener Thor Bjerke?
Legger til at dette loket trolig kom meget tidlig som "norsk" modell fra Roco i et sett sammen med 3 C3-vogner som det også gikk noen av i Norge som krigserstatningsmateriell. Edited by Mikael Järn - 05 august 2010 at 12:41 |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Interessant. Jeg kjenner jo også historien om polen-lokene. Lurer også på om ikke dette er beskrevet nærmere i en artikkel i På Sporet kanskje, men i Damplokboka stod det altså ingen ting. Kanskje visste vi ikke nok dette på 1980-tallet. Når det gjelder hvorfor lokene fikk påmalt flagg og vingehjul, så tror vel jeg grunnen er todelt: 1. Jo, man ville faktisk sikre seg fortsatt eierskap til lokene som på det tidspunktet var å forstå som krigsbytte. Lokene tilhørte formelt ikke NSB - til tross for vingehjulet, men Direktoratet for sivilt beredskap (DSB), om jeg ikke husker feil. Det gjaldt type 63 også. Det var først noe senere, at de formelt ble NSB-lok. Men både DSB og NSB var statforetak, så for DSB å utstyre lokene med NSB.vingehjul, var sikkert både helt greit og strategisk lurt siden NSB var en kjent europeisk jernbaneforvaltning. 2. Også Polen hadde BR57-lok, og for å unngå forveksling mellom egne og andres lok, var det lurt å merke de norske lokene skikkelig. |
||
Svein S
|
||
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 811 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
På side 9 i På Sporet nr 134, forteller Georg Friedl om gammeltyskerne og flagget, bilder finnes det og.
|
||
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Da kan man enkelt gjøre kompromisser. enten har man 1 lok med flagg både på tender og hytte, og ett uten flagg. eller så kan man kjøre splittet, og si at lokene har fått byttet tender
|
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja, da har vi bilde av 61-lok med flagg på både lok og tender og på bare tender. Da er i hvert fall de to variantene dokumentert. Teorien om tenderbytter kan ha noe for seg, men NSB drev ikke mye med slikt da lokets nummer gjerne også stod på tenderen.
|
||
Svein S
|
||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Å male det om er vel ikke så mye bry? Men! Om feks 2103 hadde en dårlig tender, men god kjel, og 3524 hadde dårlig sjel og sånnt, men en god tender, så kunne jo man byttet om på det og hugget 3524? Så sånn sett så mener jeg at det ville kunne gå ann.
|
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 604 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Om noen er interessert i en br57 for omlitterering til type 61 så har jeg en for salg. I tillegg noen andre lok også.
Gå til min side og klikk på modellsalg og se på bilde nr to. Kontakt med på epostadressen oppgitt der. |
||
Terje V.
|
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
I og med dette "utlånet" ikke bare gjaldt lok men også vogner, tror jeg ikke forklaringen ligger i et generelt utlån av trekkraft til Polen etter 2, verdenskrig?
Alle europeiske jernbaneforvaltninger hadde da mangel på materiell. Skulle Norge få lokomotivkull fra Polen, måtte dette hentes på stedet. Kullgruvene i Polen ligger langt sør i landet, slik at det var en betydelig transportstrekning frem til sjøtransport fra Østersjøhavn (der NSB´s bulkskip Bruse kunne hente kullet).
I Norge valgte man ut ex.tysk materiell til dette oppdraget. Det er sikkert flere årsaker til det? Noen kan være at dette materiell var vanlig i Polen (man hadde allerede kompetanse på drift og vedlikehold av dette materiellet). Det andre kan være som nevnt at materiellet var ellers dårlig egnet for norske forhold og ofte at type(r) som utgjorde et lite antall og derved ikke var særlig aktuelt å bruke videre i Norge?
For at ikke dette materiell i en turbulent etterkrigstid, skulle bli innlemmet/annektert (som øvrig ex.tysk etterlatt materiell) i PKP´s materiell, ville det være naturlig å skille dette tydelig ut fra annet materiell av samme type i Polen. Da hadde man bedre mulighet til å holde materiellet samlet.
At materiellet ikke kom til innsats i Polen er ikke forbausende. Det er sterkt forenklende om eierskapet til alt materiell er likt i et land. Etter hvert fikk også Polen reparert mye av det skadde etterlatte tyske materiellet og man viderebygde tilsvarende i nye serier. Det kan derfor være at "situasjonen løste seg" slik at det ikke ble nødvendig å få materiell fra Norge?
|
||
Morten Jacobsen
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Denne webbloggen sporet desverre av fra en artikkel om ombygging av en Type 61 til en diskusjon om flagg og utlån til Polen (her må enkelte av forumets deltagere skjerpe seg og i stedet for avsporinger, heller opprette nye tråder med interessante delemner).
Men tilbake til opprinnelsen, Bjørn Runar. Har du muligheten for å legge ut en beskrivelse av hvordan en dekoder kobles opp i dette lokomotivet uten en forhåndsplassert kontakt; gjerne med en illustrasjon og bilder?
Jeg ser for øvrig at ESU har lyddekodere for N-skala. Kan disse brukes i en "gammeltysker", og er det mulig å bruke lydprofilen for en BR38 til erstatning for BR57 som Type 61 baseres på?
Jeg har for øvrig anmodet modellmester SES å skrive en artikkel om sin gammeltysker som gikk så bra på et Gardermotreff for noen år siden (http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=5020&KW=&PID=17030223&title=digitalisering-av-rocos-gammeltysker#17030223)
|
||
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
||
Mikael Järn
Veteran Joined: 23 januar 2010 Status: Offline Points: 249 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
I stedet for å klage på de få som skriver inn her og furte over iinteressante deldiskusjoner om flagg på 61 A, bør Morten Jacobsen som leder av MJF oppføre seg som en leder og være glad for at det er noen som skriver her i det hele tatt. En moderne leder er ikke lenger en surmulende diktator,men en som oppmuntrer ALLE som skriver og får frem det beste i samtlige. Dette er ikke Marinen hr. Jacobsen,og ingen her inne er interesserte i å stå i stram givakt for dine personlige meninger.
|
||
Ørjan
Fremo og MjF medlem Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Dette burde du tatt på PM og IKKE her inne! Satser på at Moderator tar denne saken??
|
||
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
||
Pluggen
Veteran Joined: 09 april 2010 Status: Offline Points: 193 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Tror ikke Morten Jacobsen bryr seg et døyt om hva denne "Järn" mener...
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det var da voldsomt! Selvom Morten nevner meg som en som ikke har fulgt opp en oppfordring, slo det meg ikke et sekund at Morten fortjener noe i nærheten av de kaktusene du deler ut her. |
||
Svein S
|
||
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 604 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Istedetfor å skrive det der burde du tatt deg et "jern". |
||
Terje V.
|
||
Øyvind Erik
Medlem i MJF Joined: 25 mai 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 248 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg kunne ikke annet enn å le over hr. "Järn"s utgydelser, tatt i betraktning hvordan nettopp vedkommende har flamet enkelte tidligere debatter med høyrøstete personlige meninger om treskinnesystem som i aggressivitet og surmuling er langt verre enn hva noen andre har kommet med på dette forum. Ordene "stein" og "glasshus" renner meg i hu...
|
||
Øyvind Erik
Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000. |
||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Vi sier det er nok nå?
Michael Järn har fått sagt sitt, og andre har kommet med innsigelser. Da er det ikke vits i å dra det noe videre. La oss heller fortsette med Gammeltyskeren MVH Dag Cato Ass.mod. |
||
Kleindorf
Medlem i MJF Joined: 20 desember 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 126 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Leste gjennom tråden her, og tenkte at et fargebilde jeg tok av Type 61 slik en så ut i 1951 kunne være interessant som referanse. Nummeret ser ut til å slutte på 7 (2397 ?) , og stedet - Lodalen?
Vel - jeg "tok" bildet fra internet for noen år siden. Husker dessverre ikke hvorfra.
|
||
Your mind is like a parachute - it doesn"t work before it is open : Frank Zappa (norsk HO, Fremo, US O skala)
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Fargebilde av type 61?! Det ante jeg ikke fantes. Oppsiktsvekkende er også boggi-tenderen som virker å være en norsk tender av samme type som ble brukt på type 31. Loket gikk i Drammen distrikt fra 1950, så jeg vil tro bildet kanskje er tatt på Sundland, jfr. åsene i bakgrunnen.
|
||
Svein S
|
||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det bildet der er bla å finne på jbm sine nettsider.
|
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Dette har blitt diskutert tidligere (husker ikke hvilket forum), og det ble da konkludert med at dette er en tysk boggie tender som noen av lokomotivene var utstyrt med.
Bilder av Type 61 med denne tenderen er å finne i På Sporet for noen år siden.
Noen få lokomotiver ble modernisert ved NSB med bla. lukket bakvegg på førerhytten (som er veldig tydelig på fargebildet ovenfor), og disse ble visstnok utstyrt med nettopp disse boggietenderne.
|
||
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
ketilo
Nykommer Joined: 27 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 13 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det der ligner på en tysk/prøysisk pr 2' 2' T21,5 tender. I Tyskland ble disse brukt bl.a. på BR38.10, BR55.25 og ... BR57 ;-)
|
||
Stein
Medlem i MJF Joined: 16 juli 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 53 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Dersom noen er interessert i en av de gamle Roco modellene med flagg paa tenderen, er det en til salgs paa E bay. link: http://cgi.ebay.de/ROCO-Tenderlok-SJ-57-2103-NSB-OVP-/190546655610?pt=DE_Modellbau_Modelleisenbahnen&hash=item2c5d77397a
|
||
NSB H0 frem til 1970 + GVB
|
||
Stig80
Viderekommen Joined: 30 juli 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 22 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Må bare kommentere at jeg faktisk bor i Sande i Vestfold, men vi skal ikke så langt tilbake da et av de nye Flirt togene smelte inn i fjellveggen før Holmestrand.
|
||
Post Reply | Page <12 |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |