Hjemmesnekra Di2 |
Post Reply | Page <12 |
Author | |
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
Mener det var noe snakk i en annen tråd om en kar som hadde en 3D-prinet Di2 på gang... Siden jeg har hytte og understell mangler jeg egentlig bare motorkassene. Men det er så mange andre prosjekter på gang, og di2 prosjektet mitt har havnet langt ned i bunken. Hadde faktisk helt glemt de sammenligningscollagene... |
|
HJM.models
Veteran Joined: 16 august 2015 Status: Offline Points: 576 |
Post Options
Thanks(0)
|
Di2 blir utgitt etterhvert. Jeg er tegner for en norsk småprodusent som jeg ikke kan navngi. Jeg har alt tegnet Mak-utgaven og er i god gang med Thune sin. Det kommer, det kommer. Antagelig i resin.
|
|
HJM.models
|
|
HJM.models
Post Options
Thanks(0)
|
Eller hva med denne. Det er en Mak. Thune er under tegning. Her vist på en Marklin analog.
Fra siden: Forfra: Og bakfra: |
|
HJM.models
|
|
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dette ser jo veldig lovende ut! Men for meg ser dette ut som Shapeways FUD eller FXD. Trodde konklusjonen din var at disse materialene bare var søppel? |
|
RuneH
Veteran Joined: 04 mai 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 285 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
Mvh
Rune H |
|
Nedernoor
Viderekommen Joined: 28 februar 2013 Location: Nederland Status: Offline Points: 42 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har en gammel V60 liggende og vente...
|
|
Trains, planes and automobiles. Not necessarily in that order...
|
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Om en bruker understellet fra Rocos V60, burde man kunne få et mer korrekt resultat om man bytter til hjulene fra Rocos V65. Da blir antall eiker (12 for Di.2 og V65, 13 for V60) og utformingen av motvektene riktig. Hjulene kan skaffes som reservedeler, i likhet med hytta som Håvard brukte.
I samme slengen kan man da vurdere å ta med bremseskoene fra V65 (på bunndekselet), da disse ser mer korrekte ut. V60 har bremsesko på begge sider av hvert hjul, mens Di2 og V65 har kun på én side.
|
|
HJM.models
Post Options
Thanks(0)
|
Digitalmuseeum.no har tegninger, også av denne hytte. Dette er jo en Mak. ( tror jeg) Søk digitaltegning.no på Google og teknisk tegning Di2. Ta en bestilling og ring også Norsk jernbanemuseeum og forklar hva du skal bruke tegningene til. Da kommer det på E-Mail og tegningene er gratis. |
|
HJM.models
|
|
HJM.models
Post Options
Thanks(0)
|
Legg gjerne ut mer bilder.
|
|
HJM.models
|
|
akselstog
Veteran Joined: 12 august 2017 Location: Norge Status: Offline Points: 109 |
Post Options
Thanks(0)
|
Noen fremgang på prosjektet? Har en Di5 liggende som kunne blitt gjort om til en DI2 :)
|
|
Odd N
Viderekommen Joined: 30 november 2018 Location: Norge Status: Offline Points: 3 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er jeg og nysgjerrig på...
Denne tråden inspirerte meg til å bestille V65-delene fra Roco, og er nå på jakt etter et billig V60 (Di5) drivverk. Så alle tips om hvordan få de korrekte Di2-detaljene på plass på V65-hytta mottas med takk. |
|
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1011 |
Post Options
Thanks(1)
|
Jeg tror ikke det har blitt noe av dette prosjektet. HJM.models forsvant fra forumet for en god stund siden pga høyst urealistiske ambisjoner om å selge 3D print av diverse modeller.
|
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|
akselstog
Post Options
Thanks(0)
|
Ok.
|
|
Odd N
Viderekommen Joined: 30 november 2018 Location: Norge Status: Offline Points: 3 |
Post Options
Thanks(0)
|
Såpass ja...
Men hva med prosjektet til Håvard H som startet denne tråden? Altså det med å bruke Roco V65 overdel på v60 drivverk? Noen som vet hvordan det gikk? |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg tror det er bedre sjanse med Real Modell da de har mange byggedeler for tyskbygde Di2 fra MaK.
Dette er messingmodeller og har "sin pris". Med Real Modell har de mulighet for også å lage byggesett. Har snakket med Juchser som driver Real Modell for mange år siden - og han var ikke uinteressert. Årsaken til tyskbygde, er at det kan være et visst marked i Tyskland? Det mangler en forhandler i Norge som er villig til å sette dette i gang.
|
|
Laurenz
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 637 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kanskje bare krysser fingrene for at NMJ kommer med Di. 2 etterhvert. Real Modell har åpenbart flotte modeller men med et prisnivå godt over Superline er det få som har råd til slikt.
Men jeg sitter nå og funderer på om jeg skulle oppgradert min eldgamle Hobbyteknikk/NMJ Di. 2 med ny Roco hytte. |
|
Odd N
Post Options
Thanks(0)
|
De Real-modellene så virkelig flotte ut, men jeg er enig i at prisnivået avskrekker.
Så da blir det V65 ombygging her i gården. Og detaljer jeg umiddelbart ser må endres er: - Lykter: Hovedlyktene må flyttes ned, og kasser til markeringslys må scratchbygges. - Lufteslisser i motorlukene (louvers): Har bestilt ett ark med slike: https://www.archertransfers.com/AR88038.html Men det blir spennende å se om størrelsen er i nærheten av riktig (Dette blir ikke et bygge for nagletellere, så eksakt riktig antall louvers blir det nok ikke...) Er det noen som har erfaring med slike dekaler? - Sidevinduene må snues, og vindskjerm monteres over det åpningsbare vinduet - Radiator med loddrette riller (er dette en ekstra kjøler som ligger utenpå den "originale"?) Har funnet et par leverandører av etsedeler egentlig til flymodeller, kanskje kan en slik brukes? - Stigtrinn: Her er det forskjell også imellom de ulike Mak-Di2'ene, så her må jeg bestemme loknummer før de scratch-bygges. Andre åpenbare forskjeller jeg har oversett?
|
|
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1011 |
Post Options
Thanks(0)
|
NMJ hadde jo et fint hvittmetall byggesett av Di2 for en del år siden. Jeg har ikke modellen lenger, men den ga mye byggeglede.
Om NMJ hadde skjønt at markedet veldig gjerne vil ha en Di2 så kunne de jo finne fram støpeformene igjen og tilbudt modellen både som ferdigmodell og byggesett. Prismessig burde den som ferdigmodell fint kunne plasseres mellom Topline og Superline. |
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|
Håvard H
Post Options
Thanks(0)
|
Det har nok havnet på hylla sammen med mange andre ufullendte prosjekt. Jeg er flink til å starte på ting som jeg ikker fullfører... Planen min var å bruke kun hytta fra Roco-modellen, og å 3D-printe resten Men man er i stand til å modellere motorkassene er det vel ikke så mye mer arbeid å tegne hytta også. Så det er ikke sikkert at det er så mye gevinst i å benytte V65-hytta. Hytta kan sikkert med fordel printes i transparent resin for å få intergrerte vindu: https://formlabs.com/blog/3d-printing-transparent-parts-techniques-for-finishing-clear-resin/ |
|
HJM.models
Post Options
Thanks(0)
|
HJM.models
|
|
akselstog
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
https://www.facebook.com/togrommetside/
|
|
HJM.models
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har designet en Di2 Mak kåpe. Den er for Marklin/Trix V60. Den kan du kjøpe på shapeways.
Her er linken til den: Link til Di2 kåpe. Link til NSB Di2 Mak kåpe |
|
HJM.models
|
|
mattis94gutt
Veteran Joined: 22 januar 2013 Location: Akershus Status: Offline Points: 102 |
Post Options
Thanks(2)
|
Hvor ofte skal du reklamere for den? Jeg tror mange her begynner og bli litt lei.
|
|
Proud to be a nerd.
|
|
akselstog
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
https://www.facebook.com/togrommetside/
|
|
Post Reply | Page <12 |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |