NSB type 25e |
Post Reply | Page <12 |
Author | |||||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
||||
For oss som ikke kan alt om damplok: Er dampfløyten det som ser ut som en tysk håndgranat på baksiden av skorsteinen (foran generatoren), den lille runde og noe flattrykte "dingsen" oppe på taket, eller noe annet?
|
|||||
cfsalicath
FREMO-forummedlem Joined: 13 mai 2015 Location: Norge Status: Offline Points: 175 |
Post Options
Thanks(0)
|
||||
Det er nok den du ser på taket med en arm og en tråd ned i førerhytta. Kjenner ikke helt til tyske håndgranater, så vet ikke helt hvilken du sikter til der, men fløyta er nok uansett ikke plassert så langt fremme. |
|||||
Med vennlig hilsen
CF Salicath |
|||||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(1)
|
||||
Dampfløyten sitter helt foran på taket av førerhuset. Tonekammeret ser ut som en litt flattrykt ball, mens det vanlige i Norge er at det er et høyt rør.
Hvis du med "tysk håndgranat" mener det som ser ut som en stavgranat med trehåndtak, så er det avløpsrøret fra turbogeneratoren. "Granaten" er lyddemperen, som i praksis fungerer omtrent som en forenklet utgave av eksospotte på en moped. Uten lyddemper blir det en ganske sterk, irriterende lyd fra turbinen, men selv med lyddemper kan den være nokså påtrengende. Det er derfor turbogeneratoren er plassert så langt fremme, for at den skal være et stykke unna førerhuset.
|
|||||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
||||
Takk for forklaringen Helge! Ble lok 487 utstyrt med dampbremse i en overgangsperiode (som rein skiftemaskin)? Jeg la merke til at loket manglet trykkluftpumpe på det bildet som er i lenken over - eller kanskje sitter den midlertidig på andre side?Det ser ut at etter ombygging til bredt førerhus, var trykkluftpumpe og trykktank igjen på plass?
|
|||||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
||||
Jeg vet ikke så mye mer om disse lokene enn det man kan se ut av bildene.Så vidt jeg kan se er det bare fremkommet ett bilde av 487, og da uten luftpumpe.Det jeg har sett av bilder av disse lokene er:
485 i 1962 - bredt førerhus, uten sidekasser, uten luftpumpe, uten hovedledning 486 i 1952 - bredt førerhus, med sidekasser, med original luftpumpe, med hovedledning 486 i 1960 som varmelok - bredt førerhus, uten sidekasser, med luftpumpe, med hovedledning 487 i 1962 - smalt førerhus, med sidekasser, uten luftpumpe, med hovedledning488 i 1952 - bredt førerhus, med sidekasser, med luftpumpe, med hovedledning 488 i 1960 - bredt førerhus, uten sidekasser, med luftpumpe, med hovedledning 489 i 1960 - bredt førerhus, uten sidekasser, med luftpumpe og stor luftbeholder, med hovedledning Det ser ut til at lokene ble endret litt etter behov, og at det ikke var noen veldig klar plan. Det er bare 485 og 487 som sees uten luftpumper, og da rundt 1960. De ble utrangert få år senere. Uten luftpumpe må lokene ha hatt dampbremse. Om de hadde dette da de var nye vet jeg ikke, men det er sannsynlig. Dampbremse er veldig fin å bruke under skifting. 485 hadde også fått fjernet hovedledningen, så det er åpenbart at luftpumpen ikke bare var demontert for vedlikehold. Hvos disse lokene hadde hovedluftbeholder da de kom fra Sveits er vanskelig å si. Ofte har luftbeholderen ligget inne i rammen, men på lok med rammevanntank er det lite plass. At en luftpumpe skulle vært montert midlertidig på motsatt side er lite sannsynlig. Luftpumper må ha et veldig solid feste for ikke å slå seg løs, og det er såpass mye røropplegg som skal til, så det er mye arbeid å flytte dem. Ellers ser jeg at det står i boken "Damplokomotiver i Norge" at 25e-lokene var tyngre enn NSBs tilsvarende lok, og at sidetankene derfor ble fjernet. Det kan ikke være tilfelle. De var ikke tyngre, og sidetankene på de sveitsiske lokene var ikke vanntanker, det sees på det lave vannfyllingsrøret. NSB forlenget dette røret på noen av lokene, det var antagelig for at det skulle være enklere å treffe når man fylte fra vannstender. |
|||||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
||||
Først en takk for opplysningene om dampfløyter og andre detaljer!
Antagelig dette, UHB-003_0554 hos Digitalt Museum: For øvrig ligger et utsnitt av samme bilde på NJKs materielldatabase (MDB), datert "ca. 1960". Men det finnes flere bilder av 485 på Digitalt Museum fra 1957-1963: (Velg deretter de fra Akershusbasen. Det skjer visst noe tull med lenken på forumet.)
Det første antar jeg er det jeg lenket til tidligere: JMF-NVBS-0624: https://digitaltmuseum.no/021018484303/damplokomotiv-type-25e-nr-486-skifter-ekspresstoget-til-stockholm-inn-pa (Korrigert lenke 10/3.) Det andre er antagelig et av disse: UHB-003_0371: https://digitaltmuseum.no/021017931858/utrangert-damplokomotiv-type-25e-nr-486-pa-sundland-ved-drammen JMF-GF-0233: https://digitaltmuseum.no/011013091426/damplokomotiv-type-25e-nr-486-hensatt-pa-sundland-som-dampleverandor-til Men det finnes flere bilder av 486: UHB-003_0173 (utrangert, 1960): Med loknummer skjult av stort skilt i 1959: UHB-003_1291: https://digitaltmuseum.no/021017987721/damplokomotiv-type-25e-nr-486-i-skiftetjeneste-i-lodalen-i-oslo UHB-003_1292: https://digitaltmuseum.no/021017987732/damplokomotiv-type-25e-nr-486-i-skiftetjeneste-i-lodalen-i-oslo
Det årstallet kan umulig stemme, sikter du til det jeg lenket til fra 1951? JMF-NVBS-1716: https://digitaltmuseum.no/021018503565/damplokomotiv-type-25e-nr-487-ved-kullingsanlegget-i-lodalen-i-oslo Det finnes flere bilder av 487 uten sidekasser og med bredt førerhus fra 1956: UHB-032:0061: https://digitaltmuseum.no/021016549497/damplokomotiv-25e-i-skiftetjeneste-i-lodalen-i-oslo JMF-SvJ-010: https://digitaltmuseum.no/011013091995/nsb-damplokomotiv-type-25e-nr-487-i-lodalen-oslo-o JMF-SvJ-011: https://digitaltmuseum.no/011013091996/nsb-damplokomotiv-type-25e-nr-487-i-lodalen-oslo-o På det siste ser en at loket fortsatt er uten trykkluftpumpe. Her et fra 1961: UHB-003_0295: https://digitaltmuseum.no/021017912967/damplokomotiv-type-25d-nr-421-og-25e-nr-487-i-skiftetjeneste-pa-oslo-ostbanestasjo Loknummeret er riktignok ikke lesbart, og evt. luftpumpe er skjult av stolpen. Men loket ser ut til å være uten bremseledning på bufferbjelken. (Er det det som kalles "hovedledning"?)
For det andre bildet sikter du kanskje til dette fra 1962, som har en beskåret utgave i MDB datert "ca. 1960": UHB-003_0423: https://digitaltmuseum.no/021017934237/utrangert-damplokomotiv-type-25e-nr-488-i-lodalen-i-oslo For øvrig finnes disse fra perioden 1959-62: UHB-003_0909: https://digitaltmuseum.no/021017959989/damplokomotiv-type-25e-nr-488-i-skiftetjeneste-pa-oslo-ostbanestasjon UHB-003_0911: https://digitaltmuseum.no/021017959993/damplokomotiv-type-25e-nr-488-i-skiftetjeneste-pa-oslo-ostbanestasjon UHB-003_0424 (til høyre): https://digitaltmuseum.no/021017934235/utrangert-damplokomotiv-type-18c-nr-131-i-lodalen-i-oslo
Du sikter kanskje til dette, eller et scan av samme bilde i MDB: Men det finnes også flere av 489: UHB-003_0907: https://digitaltmuseum.no/021017958306/damplokomotiv-type-25e-nr-489-i-skiftetjeneste-pa-oslo-ostbanestasjon UHB3-AR-15-34: https://digitaltmuseum.no/021017382337/damplokomotiv-type-25e-nr-489-hensatt-i-lodalen-i-oslo UHB3-AR-24-08a: https://digitaltmuseum.no/021017387663/damplokomotiv-type-25e-nr-489-hensatt-i-lodalen-i-oslo UHB-003_0942: https://digitaltmuseum.no/021017955323/damplokomotiv-type-25e-nr-489-i-skiftetjeneste-pa-oslo-ostbanestasjon UHB-003_0674 (langt bak): https://digitaltmuseum.no/021017942340/damplokomotiv-type-25d-nr-421-type-40a-nr-461-type-25e-nr-489-og-type-23b I MDB ligger det dessuten fire bilder av 25e-maskiner der loknummeret er ukjent.
Edited by TorsteinS - 12 mars 2020 at 14:03 |
|||||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
||||
Jeg har ikke noe prosjekt med ombygging av slike lok på gang, så jeg har ikke støvsuget nettet etter flere bilder, men når du har funnet dem frem var det jo interessant å se dem.
Ang. bildet av 487 hvor årstallet umulig kan stemme, så stemmer det at det ikke stemmer - jeg har nok tastet feil. Jeg mente bildet fra 1951. "Hovedledning" er trykkluftledningen for gjennomgående automatiske trykkluftbremser, den som er festet rett under bufferbjelken og som (når den ikke er i bruk) går i en bue ned til en blindkobling lenger ned. Betegnelsen "hovedledning" brukes for å skille fra alle andre typer trykkluftledninger og -rør som kan finnes på jernbanemateriell. En annen sak er at det har vært spekulert i om enkelte av 25e-lokene var tyngre enn de andre da de kom, og at de muligens hadde større vanntanker. Loktypen fantes visstnok i flere varianter i opprinnelseslandet. Det er godt mulig at det var noe forskjellige vekter på lokene som kom hit, men i typebladene er det oppgitt samme vekt på alle. Dessuten viser det originale vannpåfyllingsrørets utforming og plassering, og fotbrettets form, at det ikke kan ha vært større sidetanker på noen av lokene. At vannpåfyllingen skulle ha blitt gjort om og flyttet bakover er usannsynlig. På lok med sidetanker og rammetank er alltid utløpsrøret for sidetankene i bunnen av disse, for at alt vannet skal renne ned i rammetanken. Hvilke uidentifiserte 25e-lok er det bilder av i MDB? Jeg finner ingen bilder av lok med ukjent loknummer der.
|
|||||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
||||
Jeg får opp fire bilder med ukjent enhetsnummer når jeg velger undertype 25e, men ikke velger "Vis samtlige bilder av identifiserte enheter for 25e". Jeg får ikke opp disse bildene når jeg kun velger type 25, altså uten undertype. Jeg tviler på at det er ment å være slik; antagelig er det en "bug" i MDB. Om andre er interessert, så er noen av temaene som Lindholm nevner i sitt foreløpig siste innlegg, diskutert i en tråd på NJKs forum:
Edited by TorsteinS - 09 mars 2020 at 00:07 |
|||||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
||||
Der kom det frem en mulighet jeg ikke har tenkt over i MDB - å åpne bare en undertype.
Det er litt vanskelig å vurdere ut fra bilder som er tatt av forskjellige lok og fra forskjellige vinkler, men jeg synes det ser ut som at lokene ikke ble forlenget da de mistet kullkassen foran og fikk bredt førerhus med kullkasse bak. Da må kullkassen ha tatt en del plass i førerhuset, og da ble det nok også trangere enn man kunne ønske innendørs. Nå er det imidlertid ikke noen stor kullhaug som skal til på et sånt lok, og vannbeholdningen var såpass liten at de nok måtte etterfylle ganske ofte. Hvis lokene bare gikk på de store stasjonene var dessuten veien til kullrampa også kort.
|
|||||
Post Reply | Page <12 |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |