Rengjøring av materiell? |
Post Reply |
Author | |
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 19 april 2021 at 16:45 |
Hva bruker folk av vaskemidler og remedier for å rengjøre lokene sine og holde de pene, og hvor ofte gjennomgår de en slik behandling? Tenker da på fastbrent støv, dampoljeflekker mm., samt teknikker for å komme til i kriker og kroker.
Dette gjelder ikke bare livesteam og ikke bare lok, men hagejernbanemateriell generelt, selv om livesteam kanskje er litt mer utsatt mht vann/olje/fett.
|
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
De fleste livesteamlok er laget av stålplate som ruster. Derfor kan du ikke fjerne det tynne overflateskiktet med et kjemisk rensemiddel. Det beste etter 25 år med livesteam er "å tåle" den lille forurensingen som blir etter du har tørket av lokene med en fille når loket er varmt. - Like etter kjøring. Bruk gjerne en pensel dersom det er trangt. Alle livesteamlok er etterlikninger etter lok som blir skitne under bruk, så det er "forbildet". Vær nøye på at du ikke søler ved å fylle lubrikatoren. Det er et "ekstra" moment å tørke opp sølet - og for de fleste lok, er det trangt. Mange av de livesteamlokene har ventilblokk for omkastning. Det kan lønne seg å tørke på undersiden også. Roundhouse-lokene har ikke normal åpning for røykskapet så det kan dryppe litt olje fra stempel/sleidesmøringen under loket når det er lagret. Det har Accucraft ( + mer åpning fra lubrikatoren). Det kan lønne seg å tørke av røykskapet på Accucraft.
|
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Joda, jeg ser den og er helt enig. Utfordringen er at jeg ikke alltid har vært like flink til å tørke av lokene etter hver kjøring, og når de samtidig får stå framme på display og ta til seg masse støv over lang tids uvirksomhet utvikler det seg en litt seig og klissete guffe som ikke er like lett å fjerne
En naturlig patina er helt innafor, det er det klissete støvet jeg ønsker å bli kvitt. Jeg tar selvkritikk her, og lover å prøve å forbedre meg.
Edited by Svein_H - 20 april 2021 at 18:20 |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg kjører stort sett med en litt oljete patina, men ved noen tilfeller når jeg har bestemt meg for å gjøre ren min maskin, har jeg brukt paraffin og børstet flatene med en kunstnerpensel i passende størrelse. Etter "paraffinbørstingen" har jeg tørket rent med en klut eller husholdspapir. Det går også an å tre kluten over penseln for å komme til på trange steder.
|
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for tipset, det skal prøves ut!
Hadde egentlig tenkt å ta vårpussen på anlegget i helga, luke litt ugress og teste sporet, men det er litt for kald og sur vind her, så kanskje jeg skal pusse litt på lokene i stedet.
|
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |