Print Page | Close Window

Rengjøring av materiell?

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Storskalaer, Livesteam
Forum Description: Fra skala 0 og oppover, inklusive modelljernbane som drives med ekte damp
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=11103
Printed Date: 28 april 2024 at 04:49
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Rengjøring av materiell?
Posted By: Svein_H
Subject: Rengjøring av materiell?
Date Posted: 19 april 2021 at 16:45
Hva bruker folk av vaskemidler og remedier for å rengjøre lokene sine og holde de pene, og hvor ofte gjennomgår de en slik behandling? Tenker da på fastbrent støv, dampoljeflekker mm., samt teknikker for å komme til i kriker og kroker.

Dette gjelder ikke bare livesteam og ikke bare lok, men hagejernbanemateriell generelt, selv om livesteam kanskje er litt mer utsatt mht vann/olje/fett.


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside



Replies:
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 20 april 2021 at 10:43
De fleste livesteamlok er laget av stålplate som ruster. Derfor kan du ikke fjerne det tynne overflateskiktet med et kjemisk rensemiddel. Det beste etter 25 år med livesteam er "å tåle" den lille forurensingen som blir etter du har tørket av lokene med en fille når loket er varmt. - Like etter kjøring. Bruk gjerne en pensel dersom det er trangt.
Alle livesteamlok er etterlikninger etter lok som blir skitne under bruk, så det er "forbildet".
Vær nøye på at du ikke søler ved å fylle lubrikatoren. Det er et "ekstra" moment å tørke opp sølet - og for de fleste lok, er det trangt.
Mange av de livesteamlokene har ventilblokk for omkastning. Det kan lønne seg å tørke på undersiden også.
Roundhouse-lokene har ikke normal åpning for røykskapet så det kan dryppe litt olje fra stempel/sleidesmøringen under loket når det er lagret. Det har Accucraft ( + mer åpning fra lubrikatoren). Det kan lønne seg å tørke av røykskapet på Accucraft.


Posted By: Svein_H
Date Posted: 20 april 2021 at 18:18
Joda, jeg ser den og er helt enig. Utfordringen er at jeg ikke alltid har vært like flink til å tørke av lokene etter hver kjøring, og når de samtidig får stå framme på display og ta til seg masse støv over lang tids uvirksomhet utvikler det seg en litt seig og klissete guffe som ikke er like lett å fjerne Embarrassed

En naturlig patina er helt innafor, det er det klissete støvet jeg ønsker å bli kvitt. Jeg tar selvkritikk her, og lover å prøve å forbedre meg.


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: St.Michael
Date Posted: 25 april 2021 at 12:11
Jeg kjører stort sett med en litt oljete patina, men ved noen tilfeller når jeg har bestemt meg for å gjøre ren min maskin, har jeg brukt paraffin og børstet flatene med en kunstnerpensel i passende størrelse. Etter "paraffinbørstingen" har jeg tørket rent med en klut eller husholdspapir. Det går også an å tre kluten over penseln for å komme til på trange steder.


Posted By: Svein_H
Date Posted: 25 april 2021 at 12:17
Takk for tipset, det skal prøves ut!Thumbs Up

Hadde egentlig tenkt å ta vårpussen på anlegget i helga, luke litt ugress og teste sporet, men det er litt for kald og sur vind her, så kanskje jeg skal pusse litt på lokene i stedet.


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net