Spenningsregulator |
Post Reply |
Author | ||
dibe
Medlem i MJF Joined: 11 november 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 16 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 28 februar 2016 at 19:57 |
|
Hei
Kan man bruke en slik til å regulere spenningen til lysutgangen på en decoder, når man har 1,5V glødepærer? MVH BD Edited by dibe - 28 februar 2016 at 20:01 |
||
HO,DCC, Zimo
|
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det fraråder jeg på det sterkeste, da maks. inngangsspenning er 16V, mens spenningen ved DCC ofte er høyere.
Bruk heller en seriemotstand, men pass på at den tåler nok effekt. Pass også på at 1,5V-pærene ikke trekker mer strøm enn utgangene fra dekoderen tåler.
|
||
dibe
Medlem i MJF Joined: 11 november 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 16 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Takk for ett godt svar
MVH BD |
||
HO,DCC, Zimo
|
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg ville heller ha brukt en LM317 som spenningsregulator og 2 motstander på hhv. 220 og 1100 ohm for å få temmelig nøyaktig 1,5V.
Det har jeg brukt på utallige modeller i flere tiår! Sørg for god kjøling av denne ICen dersom du belaster den > 0,2A - ellers vil den begynne å blinke når den blir varm. dette er en sikkerhetsfunksjon for å unngå overheating. |
||
SveinF
Veteran Joined: 15 november 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 126 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Bruker du spenningsregulatorer med TO-220 kapsling eller benytter du mindre utgaver Kjell H?
|
||
Per Hilton
Veteran Joined: 29 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 135 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Dette blir fort varmt, enten man bruker formotstand eller LM317. Om man har plass (22x17x4 mm) kan en DC/DC-modul være et alternativ.
Denne har justerbar utgangsspenning, og kan levere 3A (!). Koster 6,35 kr. inklusiv frakt. |
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det avhenger av strømmen! TO220-kapsling brukes > 50 mA. Ofte er det "bare" 2 lamper på < 20 mA som tennes av gangen - eller spenningsregulatorene sitter "fordelt" på loket/vognen (med flere enn kun en spenningsregulator). Da holder det med en som har mindre overflate/kapsling. Jeg har brukt å kjøpe spenningsregulatorer i TO220-utførelse som er helt kapslet. Da behøver man ikke isolerbrikke dersom den skrus fast i en metalldel. Da kan den belastes sikkert 0,5A uten å bli for varme? Noe mer har ikke vært nødvendig for meg. NMJ bruker en SMD-utgave på sine modeller. Den er mindre enn TO220 og har lett for å gå varm, spesielt om strømmen er > 100 mA. Det er tilfelle på Superline-utgavene av BM64,86 og 87. Her trekker innvendig lys for mye strøm. |
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Om man bruker en spenningsregulator, enten den er lineær (LM317) eller en DC/DC-omformer, så vil jeg ikke anbefale å koble "jord" på regulatoren til en funksjonsutgang. Koble heller "jord" til intern "jord"/GND (negativ spenning fra likeretter) i dekoderen. Hver pære kobles da mellom utgangen av regulatoren og en funksjonsutgang. Da kan samme regulator brukes til flere pærer styrt av ulike funksjonsutganger, og man kan om ønskelig også bruke dimme-funksjoner i dekoderen.
"Jord" fra dekoderen er ikke tilgjengelig på 8-pins (eller 6-pins) dekoderkontakter, så med slike dekodere må man lodde en ekstra ledning til riktig punkt. Om dekoderen har tilkobling for ekstra kondensator, kan antagelig minus-tilkoblingen derfra brukes. Om en kobler regulatoren til en F-utgang, kan det bli en kraftig, potensielt skadelig, strømpuls når man slår utgangen på, da en regulator vanligvis har en kondensator på inngangen.
|
||
SveinF
Veteran Joined: 15 november 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 126 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Takk for info
|
||
Kjell H.
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er ofte vanskelig å finne skikkelig 0-volt eller jord (GND) på dekodere. - Selv om GND er ført ut til loddepunkt på f.eks. MTC21-dekodere kan man ikke være sikker på at dette er samme GND som F-utgangen. Jeg har prøvd en gang på ESU LP 3.0-dekodere å bruke GND som referanse til LM317. Dette var ikke vellykket, da utgangen lå på ca. 4 V (etter det jeg husker). Det kan også være vanskelig å lodde på ledninger på SMD-komponenter som er montert på dekoderen. Man får også lett loddebroer. En alternativ måte å skape "kunstig" GND utenfor dekoderen til LM317 er å montere 2 dioder til hver skinnestreng/strømopptak. Da kobles GNDREF på LM317 til disse diodene (katode til hver skinnestreng). Da det alltid(?) er en brolikeretter for strømmen på dekoderen, får man samme spenningsfall over de eksterne diodene som på dekoderen. |
||
TorsteinS
Post Options
Thanks(0)
|
|
Om det var ca. 4 V på utgangen av en LM317 som egentlig skulle gitt 1,5V, må jeg spørre om du målte med eller uten last. LM317 er spesifisert for en minste last på 10 mA, mens verdiene for spenningsdeleren du oppga bare vil gi vel 1 mA. Da vil LM317 gi høyere spenning.
Da bør man passe på å bruke raske nok dioder. Vanlige likeretterdioder som 1N4001-1N4007 kan være for trege for DCC. Samme spenningsfall forutsetter dessuten at det ikke brukes Schottky-dioder i dekoderen og vanlige til regulatoren, eller motsatt.
|
||
Kjell H.
Post Options
Thanks(0)
|
|
LM 317 var belastet med ca. 25mA, så det var ikke det!
Om det går kun 1 mA i motstandsnettverket, så er det ikke noe problem. Det går ørlite mer strøm gjennom den 220 ohmsmotstanden som ligger mot jord. Den kommer fra LM317. Jeg har brukt samme delemotstander i årevis med godt resultat. Jeg bruker ikke 1N400X-dioder men 1N4148, så de skal være raske nok til å "henge med" den ellers "langsomme" DCC-protokollen. De tåler etter det jeg husker 100mA og ved 1 mA ligger de godt over "knekkpunktet" for diodekarakteristikken. - Man ønsker jo å holde tap så lave som mulig. det er nok med effekttapet som en serieregulator gir. |
||
Per Hilton
Veteran Joined: 29 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 135 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det fungerer dårlig fordi det kunstige jordpunktet ikke er stabilt når DCC-signalet snur (polvendes). Punktet kan stabiliseres ved å sette en kondensator (10uF f.eks.) mellom den regulerte utgangen og det kunstige jordpunktet.
|
||
Kjell H.
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er nøyaktig det samme som skjer i dekoderen ;-) Der er det en brolikeretter som lager likespenning av DCC-strømmen. - Om man setter 2 dioder for å gjenskape minus, så er det bare noen få mV i forskjell mellom minus i dekoderen og "kunstig" minus som gjenskapes utenfor. På NEM651 lages + til lysene i loket på samme måte. Man trenger ikke kondensator for å få en slik krets til å virke da flankene på DCC-pulsen har relativt kort stigetid i forhold til pulslengde. |
||
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |