NSB El 17 2221 - 2232: Et nytt norsk lok i N-skala |
Post Reply |
Author | |
RuneH
Veteran Joined: 04 mai 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 285 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 16 oktober 2012 at 12:10 |
Ettersom Di 2-prosjektet nå har gått over i "produksjonsfasen" er tiden moden for å fortsette utviklingen av flere norske modeller. Denne gangen er det El 17 som står for tur. Jeg har tidligere skrevet noen ord om prosjektet på forumet, men også de forduftet da serverproblemene dukket opp. El 17-prosjektet består pr i dag av en halv lokkåpe (master) som skal modifiseres og etterhvert støpes opp slik at to like halvdeler kan limes sammen til en hel kåpe. Når den hele kåpen er klar vil det bli laget en støpeform som skal benyttes til å støpe de ferdige kåpene. Såvidt jeg vet finnes det ingen tilgjengelige chassiser som er identiske med El 17s "vitale mål" og jeg ser derfor for meg at DB BR 215, 216, 217 og 218 (fra forskjellige fabrikanter) kan benyttes. Jeg heller personlig mot Fleischmann pga svinghjul og NEM 651.Bilder vil komme i løpet av dagen/morgendagen. Edited by RuneH - 23 november 2012 at 21:35 |
|
Mvh
Rune H |
|
Ørjan
Fremo og MjF medlem Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dævven, du står på;-)
Kjempebra initiativ! |
|
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
|
RuneH
Veteran Joined: 04 mai 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 285 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kameraet har dessverre forsvunnet så det har ikke blitt tatt nye bilder av El 17. Som en en slags erstatning har jeg gravd frem noen gamle bilder av masteren:
Når kameraet dukker opp igjen kommer jeg til å vise bilder av to støpte kåpehalvdeler som er satt inntil hverandre. Edited by RuneH - 22 oktober 2012 at 20:26 |
|
Mvh
Rune H |
|
el18
Viderekommen Joined: 08 oktober 2008 Location: Switzerland Status: Offline Points: 65 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det ser fint ut. Jeg tenker det er tysk BR 120 som passer vel best til El 17 eller kanskje SBB Re 450. Hvis du er klar for å levere det så gleder jeg meg.
|
|
RuneH
Veteran Joined: 04 mai 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 285 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kameraet har endelig dukket opp igjen så nå kan jeg by på bilder av noen prøvestøp:
|
|
Mvh
Rune H |
|
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ser veldig lovende ut dette. Du. virkelig gjort deg flid med masteren! Andre modeller som enkelt bør la seg lage er bm 92, bm 70 og 71/73 da det finnes understell som passer perfekt.
Uansett: Lykke til videre med prosjektet |
|
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|
RuneH
Veteran Joined: 04 mai 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 285 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for hyggelig tilbakemelding! Jeg har gjort noen prøvestøp, men det er alltid en eller annen skavank som gjør at det ikke er verdt å satse på å bearbeide videre for produksjon av ny master. I går kveld kom imidlertid "gjennombruddet", så nå gjelder det å finne tid til å gjøre de nødvendige utbedringene av kåpehalvdelen.
Ja, det hadde gjort seg med modell av de aktuelle motorvogntypene. Er det noen mulighet for at Scandinavian Miniatures kan bidra med kåper til BM 70 og BM 92 i N-skala? Jeg kan gjerne stå for eksperimentering/tilpassing av understell... Edited by RuneH - 27 november 2012 at 13:40 |
|
Mvh
Rune H |
|
el18
Viderekommen Joined: 08 oktober 2008 Location: Switzerland Status: Offline Points: 65 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvordan ser det ut med dette prosjektet?
|
|
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nå som B7-vognene er kommet i handelen er en El 17 foran svært interessant.
Hvilket understell passer til denne? BR 120 er vel altfor lang og vanskelig å kutte ned.. |
|
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|
el18
Viderekommen Joined: 08 oktober 2008 Location: Switzerland Status: Offline Points: 65 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg tror det er vel ÖBB Rh 1014 fra Jägerndorfer.
|
|
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 604 |
Post Options
Thanks(0)
|
SJ Rc og ÖBB 1044 og SBB Re4/4 passer bra på lengde og boggisenteravstand.
|
|
Terje V.
|
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Bra og bra, fru Blom... Jeg regner med at det er SBB Re 4/4 IV du sikter til, siden understellet fra denne ble brukt til Scantrains El 17-kåpe og fordi Re 4/4 I, II og III er en god del kortere. El 17 har boggihjulstand 2600 mm og total hjulstand 11 160 mm, som gir boggisenteravstand 8560 mm. Lengde over buffere er 16 300 mm, og drivhjuldiameter er 1100 mm. Re 4/4 IV har boggihjulstand 2900 mm og total hjulstand 10 800 mm, som gir boggisenteravstand 7900 mm. Lengde over buffere er 15 800 mm, og drivhjuldiameter er 1260 mm. Jfr. Data for de andre Re 4/4-lokene finnes her: RC (og El 16) har boggihjulstand 2700 mm og total hjulstand 10 400 mm, som gir boggisenteravstand 7700 mm. Lengde over buffere er 15 520 mm, og drivhjuldiameter er 1300 mm. ÖBB 1044 har boggihjulstand 2900 mm og boggisenteravstand 8000 mm. Lengde over buffere er 16 100 mm, og drivhjuldiameter er 1300 mm. Jfr. Så El 17 har kortere boggihjulstand, lenger boggisenteravstand og mindre hjuldiameter i samtlige tilfeller, og avvikene er ikke ubetydelige. Om man har mulighet til å forkorte understellet eller bare bruke boggiene, så har DB BR 145, 146 og 185 riktig boggisenteravstand. Drivhjuldiameter er imidlertid 1250 mm og lengden hele 18 900 mm. Riktig hjuldiameter kan man få om man tar hjulene fra en DB BR 290, 291, 294, 295 eller 296. Boggisenteravstanden på de sistnevnte er 2500 mm, altså et mindre avvik enn for Re 4/4 IV og ÖBB 1044. For ÖBB 1014 stemmer både boggihjulstand og hjuldiameter. Det er imidlertid en del lenger (17 500 mm), og jeg har ikke funnet data for boggihjulstand eller samlet hjulstand, Jfr. Men finnes dette i N-skala?
Edited by TorsteinS - 23 desember 2019 at 03:09 |
|
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 604 |
Post Options
Thanks(0)
|
Vet alt om dette med alle feil. men det er vel det nærmeste man kommer norske mål. Norske lok har en lei tendens til å avvike fra europeiske lok mht lengder, boggisenteravstand, boggilengder, hjuldiameter, hjulutførelse osv. Man må akseptere feil om man ikke vil utvikle og/eller scratchbygge hele drivdelen. Nyere europeiske lok har vel ikke minsket i mål så det er vel lite å hente der. Jeg har gjennom tiden målt opp mange modelllok og sammenlignet dem med norske lok for å finne muligheter for bruk eller ombygging. Startet engang med et rocolok , damper, og endte opp med at hjulene kunne godtas. Diskuterte dette med nå avdøde Lillehagen som også hadde sett på dette loket og vi hadde begge kommet til samme konklusjon. Det er ikke mye som stemmer målmessig mellom utenlandske og innenlandske lok I N-skala er vel ikke akkurat utbudet av lok større og skalamessig må man kanskje akseptere ennå flere avvik. Lykke til videre med arbeidet.
|
|
Terje V.
|
|
el18
Viderekommen Joined: 08 oktober 2008 Location: Switzerland Status: Offline Points: 65 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har 2 Jägerndorfer ÖBB Rh 1014 i N-skala og den ene er reservert for El 17. |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |