Print Page | Close Window

NSB El 17 2221 - 2232: Et nytt norsk lok i N-skala

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: N-skala
Forum Description: For de som holder på i skala 1:160
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=7199
Printed Date: 25 november 2024 at 00:19
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: NSB El 17 2221 - 2232: Et nytt norsk lok i N-skala
Posted By: RuneH
Subject: NSB El 17 2221 - 2232: Et nytt norsk lok i N-skala
Date Posted: 16 oktober 2012 at 12:10

Ettersom Di 2-prosjektet nå har gått over i "produksjonsfasen" er tiden moden for å fortsette utviklingen av flere norske modeller. Denne gangen er det El 17 som står for tur. Jeg har tidligere skrevet noen ord om prosjektet på forumet, men også de forduftet da serverproblemene dukket opp.

El 17-prosjektet består pr i dag av en halv lokkåpe (master) som skal modifiseres og etterhvert støpes opp slik at to like halvdeler kan limes sammen til en hel kåpe. Når den hele kåpen er klar vil det bli laget en støpeform som skal benyttes til å støpe de ferdige kåpene. Såvidt jeg vet finnes det ingen tilgjengelige chassiser som er identiske med El 17s "vitale mål" og jeg ser derfor for meg at DB BR 215, 216, 217 og 218 (fra forskjellige fabrikanter) kan benyttes. Jeg heller personlig mot Fleischmann pga svinghjul og NEM 651.
 
Bilder vil komme i løpet av dagen/morgendagen.


-------------
Mvh

Rune H



Replies:
Posted By: Ørjan
Date Posted: 16 oktober 2012 at 13:36
Dævven, du står på;-)
Kjempebra initiativ!

-------------
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??


Posted By: RuneH
Date Posted: 22 oktober 2012 at 20:24
Kameraet har dessverre forsvunnet så det har ikke blitt tatt nye bilder av El 17. Som en en slags erstatning har jeg gravd frem noen gamle bilder av masteren:
 
  
 
Når kameraet dukker opp igjen kommer jeg til å vise bilder av to støpte kåpehalvdeler som er satt inntil hverandre. 


-------------
Mvh

Rune H


Posted By: el18
Date Posted: 04 november 2012 at 10:50
Det ser fint ut. Jeg tenker det er tysk BR 120 som passer vel best til El 17 eller kanskje SBB Re 450. Hvis du er klar for å levere det så gleder jeg meg.


Posted By: RuneH
Date Posted: 23 november 2012 at 21:32
Kameraet har endelig dukket opp igjen så nå kan jeg by på bilder av noen prøvestøp:
 
 
 
 
 


-------------
Mvh

Rune H


Posted By: Pelle
Date Posted: 24 november 2012 at 18:36
Ser veldig lovende ut dette. Du. virkelig gjort deg flid med masteren! Andre modeller som enkelt bør la seg lage er bm 92, bm 70 og 71/73 da det finnes understell som passer perfekt.

Uansett: Lykke til videre med prosjektet

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: RuneH
Date Posted: 27 november 2012 at 09:17
Takk for hyggelig tilbakemelding! Jeg har gjort noen prøvestøp, men det er alltid en eller annen skavank som gjør at det ikke er verdt å satse på å bearbeide videre for produksjon av ny master. I går kveld kom imidlertid "gjennombruddet", så nå gjelder det å finne tid til å gjøre de nødvendige utbedringene av kåpehalvdelen.
 
Ja, det hadde gjort seg med modell av de aktuelle motorvogntypene. Er det noen mulighet for at Scandinavian Miniatures kan bidra med kåper til BM 70 og BM 92 i N-skala? Jeg kan gjerne stå for eksperimentering/tilpassing av understell...


-------------
Mvh

Rune H


Posted By: el18
Date Posted: 23 februar 2019 at 22:16
Hvordan ser det ut med dette prosjektet?


Posted By: Pelle
Date Posted: 22 desember 2019 at 14:22
Nå som B7-vognene er kommet i handelen er en El 17 foran svært interessant.

Hvilket understell passer til denne? BR 120 er vel altfor lang og vanskelig å kutte ned..

-------------
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.


Posted By: el18
Date Posted: 22 desember 2019 at 18:00
Jeg tror det er vel ÖBB Rh 1014 fra Jägerndorfer.


Posted By: TeVe
Date Posted: 22 desember 2019 at 23:37
SJ Rc og ÖBB 1044 og SBB Re4/4 passer bra på  lengde og boggisenteravstand.


-------------
Terje V.


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 23 desember 2019 at 03:06
Originally posted by TeVe TeVe wrote:

SJ Rc og ÖBB 1044 og SBB Re4/4 passer bra på  lengde og boggisenteravstand.
Bra og bra, fru Blom...
Jeg regner med at det er SBB Re 4/4 IV du sikter til, siden understellet fra denne ble brukt til Scantrains El 17-kåpe og fordi Re 4/4 I, II og III er en god del kortere.

El 17 har boggihjulstand 2600 mm og total hjulstand 11 160 mm, som gir boggisenteravstand 8560 mm. Lengde over buffere er 16 300 mm, og drivhjuldiameter er 1100 mm.

Re 4/4 IV har boggihjulstand 2900 mm og total hjulstand 10 800 mm, som gir boggisenteravstand 7900 mm. Lengde over buffere er 15 800 mm, og drivhjuldiameter er 1260 mm. Jfr.
https://de.wikipedia.org/wiki/SBB_Re_4/4_IV" rel="nofollow - https://de.wikipedia.org/wiki/SBB_Re_4/4_IV

Data for de andre Re 4/4-lokene finnes her:
https://de.wikipedia.org/wiki/SBB_Re_4/4_I" rel="nofollow - https://de.wikipedia.org/wiki/SBB_Re_4/4_I
https://de.wikipedia.org/wiki/SBB_Re_4/4_II" rel="nofollow - https://de.wikipedia.org/wiki/SBB_Re_4/4_II
https://de.wikipedia.org/wiki/SBB_Re_4/4_III" rel="nofollow - https://de.wikipedia.org/wiki/SBB_Re_4/4_III

RC (og El 16) har boggihjulstand 2700 mm og total hjulstand 10 400 mm, som gir boggisenteravstand 7700 mm. Lengde over buffere er 15 520 mm, og drivhjuldiameter er 1300 mm.

ÖBB 1044 har boggihjulstand 2900 mm og boggisenteravstand 8000 mm. Lengde over buffere er 16 100 mm, og drivhjuldiameter er 1300 mm. Jfr.
http://www.kochleo.at/assets/applets/1044_1144_fur_HP.pdf" rel="nofollow - http://www.kochleo.at/assets/applets/1044_1144_fur_HP.pdf

Så El 17 har kortere boggihjulstand, lenger boggisenteravstand og mindre hjuldiameter i samtlige tilfeller, og avvikene er ikke ubetydelige.

Om man har mulighet til å forkorte understellet eller bare bruke boggiene, så har DB BR 145, 146 og 185 riktig boggisenteravstand. Drivhjuldiameter er imidlertid 1250 mm og lengden hele 18 900 mm. Riktig hjuldiameter kan man få om man tar hjulene fra en DB BR 290, 291, 294, 295 eller 296. Boggisenteravstanden på de sistnevnte er 2500 mm, altså et mindre avvik enn for Re 4/4 IV og ÖBB 1044.

For ÖBB 1014 stemmer både boggihjulstand og hjuldiameter. Det er imidlertid en del lenger (17 500 mm), og jeg har ikke funnet data for boggihjulstand eller samlet hjulstand, Jfr.
https://de.wikipedia.org/wiki/%C3%96BB_1014" rel="nofollow - https://de.wikipedia.org/wiki/%C3%96BB_1014
Men finnes dette i N-skala?


Posted By: TeVe
Date Posted: 23 desember 2019 at 11:45
Vet alt om dette med alle feil. men det er vel det nærmeste man kommer norske mål. Norske lok har en lei tendens til å avvike fra europeiske lok mht lengder, boggisenteravstand, boggilengder, hjuldiameter, hjulutførelse osv. Man må akseptere feil om man ikke vil utvikle og/eller scratchbygge hele drivdelen. Nyere europeiske lok har vel ikke minsket i mål så det er vel lite å hente der.

Jeg har gjennom tiden målt opp mange modelllok og sammenlignet dem med norske lok for å finne muligheter for bruk eller ombygging. Startet engang med et rocolok , damper, og endte opp med at hjulene kunne godtas. Diskuterte dette med nå avdøde Lillehagen som også hadde sett på dette loket og vi hadde begge kommet til samme konklusjon. Det er ikke mye som stemmer målmessig mellom utenlandske og innenlandske lok

I N-skala er vel ikke akkurat utbudet av lok større og skalamessig må man kanskje akseptere ennå flere avvik. Lykke til videre med arbeidet.


-------------
Terje V.


Posted By: el18
Date Posted: 23 desember 2019 at 18:37
Jeg har 2 Jägerndorfer ÖBB Rh 1014 i N-skala og den ene er reservert for El 17.

https://www.facebook.com/menzels.lokschuppen/posts/638606149625946/" rel="nofollow - https://www.facebook.com/menzels.lokschuppen/posts/638606149625946/



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net