snumodul |
Post Reply |
Author | |
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 03 mars 2006 at 10:13 |
Hvem lager en sånn her modul først?
Konseptet er litt smart og fører til mange lure kombinasjoner. Tar kanskje litt stor plass. Svensk vändslinga bilde 1 Svensk vändslinga bilde 2 Svensk vändslinga bilde 3 |
|
Modellhilsen
Claes |
|
-TUR-
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 278 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det eneste som var fornuftig her (etter min mening) var kryssfinérføringen - med fine og buede kurver som følger sporet... Ellers synes jeg konseptet passer bedre i en helt annen setting enn FREMO . Det er svært få rundbaner innenfor de konseptene FREMO søker å ta etter - og vi kjører punkt-til-punkt trafikk, og da må togene snu med å koble ifra, og sette lokomotivet i den andre enden - som i den virkelige verden. Først når vi får modellert hele det sentrale østlandet kan vi kjøre i sirkel |
|
-TUR-
Tore Urvik |
|
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
En slik vendesløyfe kan da kombineres med punkt til punkt kjøring? Modulen på bildene er ikke annet enn en oppstillingsstasjon der man får snudd togene. Noe som kan være praktisk hvis man har tog med faste vognstammer. Ta f.eks. et fremotreff med sørlandsbanen som tema. Hvis man ikke har Stavanger elle Kristiansand som synlig endestasjon må det være en "offstage" oppstillingsstasjon i sør. Hvis den bare har buttspor må togene snues for hånd. Med en "snuplass" som den vist i innlegget kan sørgående ekspresstog bli nordgående tog kjapt og greit. Slike "staging yards" som snur togsettene er ganske vanlige på store amerikanske anlegg. |
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nå har ikke vi Fremoister tradisjonelt sett vært spesielt kjent for å gjøre ting så enkelt som mulig for oss selv Dette tar nok alt for stor plass, og har ikke så fryktelig mye for seg i et kjøreopplegg egentlig. Skyggestasjonene tillater bruk av håndmakt, så det å snu et tog med fast togstamme er fryktelig enkelt. |
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dessuten skal jo ikke en vognslerke endesnus, den skal kjøre tilbake i motsatt rekkefølge. Som Tore sier, det er ikke nødvendigvis det enkle som er morsomst! Hilsen Halvor |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |