Lynghei-banen |
Post Reply | Page <1 456 |
Author | |
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Lyngheibanen har nylig fått et tilskudd av åpne godsvogner som hovedsakelig er tiltenkt ved- og tømmertrafikken fra Furre. Her ses de "nye" vognene på Furre sidespor.
De eldre vognene (Tl type 1 til venstre og N2 til høyre) har lenge vært ute av drift på grunn av koblingsproblemer. Disse er nå løst, og dette baner også vei for flere vogner av tilsvarende typer fremover. T4-vogna er av nyere dato. Vognene er fra den kjente vognfabrikken S&S. På Lynghei er trafikken fortsatt stor, og dette bildet viser to godstog inne samtidig, mens skiftetraktoren holder på med sitt. Et lengre persontog står i spor 3, og motorvogna til Arendal er klar i spor 17. Hilsen Halvor Edited by halvors - 20 august 2018 at 14:43 |
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Flotte bilder og flotte vogner.Men stakevognene til venstre på det første bildet er vel en Tl3 og en T4, ikke Tl1?
|
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Du har nesten rett...
Vogna til venstre er angitt som "Tl type 1", og er vel sikkert ganske lik Tl3. Vogn nummer to er selvsagt en T4, jeg hoppet over den... Teksten ovenfor er rettet. Hilsen Halvor |
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er lett å snuble i betegnelsene. Så vist jeg vet har det aldri eksistert noen Tl1, slike vogner med lemmer kom vel mange tiår etter at det var slutt på å bygge vogntypene som senere fikk litraindeks 1 (som var vogner med "liten vognkasse".
Siden litraindeksen ikke ble innført før i 1933 stemmer det sikkert at vognen helt til venstre er angitt som "Tl type 1" hvis den skal være i leveranseutførelse. Disse vognene fikk litra Tl3 type 1 etter 1933.
|
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
"Tl type 1" har også vært brukt senere som betegnelse på tidligere tyske G-vogner med 4,50 meter akselavstand som ble bygget om til plattformvogner med nedfellbare jernlemmer i årene 1959–62. Disse hadde nr. 38400–38599 og 38395–38399. Jfr. artikkelen om tyske godsvogner i På Sporet nr. 63 (kan leses online av NJK-medlemmer), evt. byggeveiledningen for Steinar&Steinars byggesett. |
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Et riktig Godt Nytt År ønskes dere alle fra Lyngheibanens direksjon .
Samtidig viser vi stolt frem et bilde av siste tilskudd av skiftelok på Lyngheibanen, en Skd221 som hovedsakelig er tiltenkt oppgaver på Lynghei stasjon. Her i skiftetjeneste på stasjonen. Førøvrig har nå stasjonsbyen Lynghei fått nytt posthus, plassert praktisk like i nærheten av Stasjonen: Hilsen Halvor |
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(1)
|
Det skjer stadig ting rundt Lynghei Stasjon . Nylig ble stasjonsmesterens hus gjort klart for innflytting, selv om det må innrømmes at noen viktige detaljer mangler.
Boligen ligger rett ved sør/vest enden av stasjonen, i gangavstand. Stasjonsmesteren har god oversikt over aktiviteten på stasjonen fra stua si, og sier seg godt fornøyd med det. På bildet ovenfor er lokaltoget fra Arendal nettopp på vei inn på stasjonen, like utenfor husets hage. Bildet nedenfor er tatt litt lenger unna fra den andre enden av stasjonen. Hilsen Halvor |
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(1)
|
Varmere tider for passasjerene på Lyngheibanen
Nå har Lyngheibanen endelig fått på plass sin finkevogn Fde 19003 for bruk i passasjertogene med elektrisk togvarme. Det har lenge vært et savn at de mer moderne personvognene ikke kunne varmes opp for turen mellom Arendal og Lynghei . Vogna er her på vei ut fra Arendal med Di2 foran og BF10 bak. Og vel framme er det klart for "Togbytte på ... Lynghei". Både øst- og vest-gående tog på Ssørlandsbanen er på plass for å ta med passasjerer fra Arendal. Hilsen Halvor |
|
Arne Lie
Medlem i MJF Joined: 09 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 262 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for fin statusrapport. Et veldig trivelig anlegg med allsidige driftsopplegg. Mye flott arbeid på anlegg og modeller :-)
|
|
Arne L
HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet. |
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ekstern oppstilling
Jeg tror jeg har et klassisk MJ-problem: For mye lok og vogner i forhold til plassen på anlegget Selv om Lyngheibanen har relativt greit med spor på skyggestasjoner og aktive stasjoner så har det etter hvert blitt mer og mer fullt på anlegget, og stadig vanskeligere å finne plass til skifting og plassering av lok og vogner på de riktige stedene. Da er løsningen å fjerne noe materiell fra anlegget, men det er tungvint, og det å stadig håndtere materiellet er ikke bra i det lange løp. Så jeg holder på å lage kassetter som jeg kan kjøre hele tog innpå, og deretter løfte bort fra anlegget. Jeg fant en plass ved Oppstilling Øst nede under Lynghei stasjon som er litt ute av veien og hvor det var mulig å lage en liten hylle for plassering av slike kassetter. En ny sporveksel inne på omkjøringssporet på stasjonen ga enkel tilgang til hylla, og siden jeg brukte en Peco Electrofrog veksel fikk jeg også en enkel bryter for strømmen til hyllesporet, slik at det ikke er strøm på sporet før jeg legger om vekselen. NB; bildet "ligger nede" for å ta mindre plass Selve kassetten er 100 cm lang, og er laget av en 58 mm bred "gerikt" (dørlist), og to aluminiumsprofiler. Lista ligger løst på en liten hylle med styrekanter, og kan enkelt løftes opp / tas bort. Aluminiumslistene er L-formet, 19 x 30 mm. De er skrudd fast i lista med 16.5 mm avstand, og er bøyd 90° på bortre enden slik at materiellet ikke ruller ut. Her har et tanktog kjørt inn på kassetten. Aluminiumsprofilene er strømførende, og får strøm fra tilførselssporet ved hjelp av to banankontakter som er klemt fast under de to korte bitene av aluminium ved innkjøringen til kassetten. Det er laget åpningen under aluminiumsprofilene på enden av kassetten som banankontaktene passer inn i (se bilde nedenfor), slik at jeg bare trenger å legge kassetten på hylla si og skyve den inn mot sporet for å få kontakt. Banankontaktene har myke fjærer som lett kan presses inn i hullene i kassetten. Nå kan jeg enkelt "kjøre bort" tog jeg ikke ønsker å ha på anlegget i øyeblikket, og plassere de på et egnet sted under anlegget. Jeg har enda ikke laget det, men jeg planlegger et lite "rack" hvor disse kassettene kan stables. Jeg har valgt å ikke ha kassettene lenger enn 100 cm, for da er de enkle å håndtere, og kan stå "på tvers" inn mot veggen under en bred del av anlegget. Nå har anlegget fått plass til uendelig mange flere lok og vogner... Hilsen Halvor |
|
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det var en genialt enkel løsning.
|
|
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
|
Post Reply | Page <1 456 |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |