En tur til Paradis |
Post Reply |
Author | |
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 03 juni 2008 at 18:12 |
Som kjent bygges det dobbeltspor mellom Sandnes og Stavanger, og i den forbindelse må signal og telekabler legges om provisorisk.
Entrepenøren for jernbanetekniske anlegg har lagt ut disse kablene, men har ikke folk med kompetanse på skjøting, så da må vi på JBVdrift/tele trå til
Min kollega og en "lærling" fra Norsk Jernbanedrift skjøter langlinjekabel ved Lyngnes hp.
Men når kablene legges ut er det visst ikke alltid lett å huske hvor skjøtene havnet, så da blir det litt fotgjengervirksomhet for å finne ut av disse stedene.
Det er jo ikke det verste man kan finne på i 27grader pluss, og på dagens tur tok jeg med meg fotoapparatet når jeg skulle lete etter tamper inne i Paradis ved Stavanger.
Det er togfritt midt på dagen, så det er fint å gå i fred og ro langs sporet, og den som tror at det blir mange bilder av tog blir nok skuffet.
Dette blir nok heller en vandring i detaljer langs spor og på jernbanetomt.
Utkjør fra Stavanger mot Sandnes.
Stavanger stasjon har felles utkjørsignaler med repetisjonsignaler for hvert spor.
Et blikk innover mot stasjonen.
Litt lenger ut i "flaskehalsen", vi ser fortsatt inn mot stasjonen.
Nordre avgreining til driftsbanegården og skiftetomt.
Videre utgreining til driftsbanegård, vi ser også vaskemaskinen.
Et blikk andre veien, vi ser fjernstyrte sporsperrer.
Kilometermerket på Sørlandsbanen med størst "verdi", vi ser mot Stavanger.
Litt lengre ut ligger indre innkjør.
Så en studie av smusset/patinert spor:
Spor med betongsviller.
og tresviller.
Mot Hillevåg, der hvor man ser huset med den gule fasaden vil den nye holdeplassen ved Hillevåg ligge.
Enkleste form for sporvekslelsikring; låst med klave og hengelås.
Roen har senket seg over skiftetomta, funger nå kun som KL-base for Baneservice AS under byggingen av dobbeltsporet.
Litt av driftsbanegården brukes fortsatt til hensetting av materiell, her sovevognene til neste østgående nattog.
Ellers er det liten aktivitet her...
Nedgang til inspeksjonsgrav.
Baneavdelingen har visst "glemt" et par tønner med Hey-Back svillefester en gang.
Så en tur til Kvalaberg hvor man er i gang med å oppheve anleggsområdet.
Ok, et par togbilder da.
72-sett med tomatsuppe-dører.
Lm"en til Baneservice slamrer gjennom vekslene på Hillevåg og ned på skiftetomta. Edited by jevistad - 03 juni 2008 at 19:06 |
|
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dette må vel være muskelstyrte sporsperrer?
Interessante bilder du kommer med her Jon Einar.
Bl.a. det med smussinga.
Har du bilde av overgang mellom betong- og tre-sviller?
Ove
|
|
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja, men ikke fra Stavanger men derimot fra Gyland.
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |