Print Page | Close Window

En tur til Paradis

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Forbildet til mj: Ekte jernbane
Forum Description: Alt om jernbane i 1:1, forbildet for modelljernbane kan leses og postes her
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=3634
Printed Date: 27 november 2024 at 03:46
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: En tur til Paradis
Posted By: jevistad
Subject: En tur til Paradis
Date Posted: 03 juni 2008 at 18:12
Som kjent bygges det dobbeltspor mellom Sandnes og Stavanger, og i den forbindelse må signal og telekabler legges om provisorisk.
Entrepenøren for jernbanetekniske anlegg har lagt ut disse kablene, men har ikke folk med kompetanse på skjøting, så da må vi på JBVdrift/tele trå tilWink
 
Min kollega og en "lærling" fra Norsk Jernbanedrift skjøter langlinjekabel ved Lyngnes hp.
 
Men når kablene legges ut er det visst ikke alltid lett å huske hvor skjøtene havnet, så da blir det litt fotgjengervirksomhet for å finne ut av disse stedene.
Det er jo ikke det verste man kan finne på i 27grader pluss, og på dagens tur tok jeg med meg fotoapparatet når jeg skulle lete etter tamper inne i Paradis ved Stavanger.
Det er togfritt midt på dagen, så det er fint å gå i fred og ro langs sporet, og den som tror at det blir mange bilder av tog blir nok skuffet.
Dette blir nok heller en vandring i detaljer langs spor og på jernbanetomt.
 
Utkjør fra Stavanger mot Sandnes.
 
Stavanger stasjon har felles utkjørsignaler med repetisjonsignaler for hvert spor.
 
Et blikk innover mot stasjonen.
 
Litt lenger ut i "flaskehalsen", vi ser fortsatt inn mot stasjonen.
 
Nordre avgreining til driftsbanegården og skiftetomt.
 
Videre utgreining til driftsbanegård, vi ser også vaskemaskinen.
 
Et blikk andre veien, vi ser fjernstyrte sporsperrer.
 
Kilometermerket på Sørlandsbanen med størst "verdi", vi ser mot Stavanger.
 
Litt lengre ut ligger indre innkjør.
 
Så en studie av smusset/patinert spor:
Spor med betongsviller.
 
og tresviller.
 
Mot Hillevåg, der hvor man ser huset med den gule fasaden vil den nye holdeplassen ved Hillevåg ligge.
 
Enkleste form for sporvekslelsikring; låst med klave og hengelås.
 
Roen har senket seg over skiftetomta, funger nå kun som KL-base for Baneservice AS under byggingen av dobbeltsporet.
 
Litt av driftsbanegården brukes fortsatt til hensetting av materiell, her sovevognene til neste østgående nattog.
 
 
Ellers er det liten aktivitet her...
 
Nedgang til inspeksjonsgrav.
 
Baneavdelingen har visst "glemt" et par tønner med Hey-Back svillefester en gang.
 
Så en tur til Kvalaberg hvor man er i gang med å oppheve anleggsområdet.
 
Ok, et par togbilder da.
72-sett med tomatsuppe-dører.
 
Lm"en til Baneservice slamrer gjennom vekslene på Hillevåg og ned på skiftetomta.


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane



Replies:
Posted By: Snikkaren
Date Posted: 03 juni 2008 at 19:03
Originally posted by jevistad jevistad wrote:

 
 
Dette må vel være muskelstyrte sporsperrer?LOLLOLWink
 
Interessante bilder du kommer med her Jon Einar.Tongue
Bl.a. det med smussinga.
Har du bilde av overgang mellom betong- og tre-sviller?
 
Ove


-------------
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz


Posted By: jevistad
Date Posted: 03 juni 2008 at 19:12
Originally posted by Snikkaren Snikkaren wrote:

Har du bilde av overgang mellom betong- og tre-sviller?
 
Ove
 
Ja, men ikke fra Stavanger men derimot fra Gyland.
 


-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net