Avstand mellom flenser |
Post Reply |
Author | |
Lars Gjertsen
FREMO-forummedlem Joined: 30 oktober 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 744 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 15 januar 2006 at 20:38 |
Hei. I noen selvbygde veksler har det oppstått et problem ved passering av ledeskinne på motsatt side av skinnekryss (Også kalt hjertestykke). Enkelte hjul på enkelte modellmerker (Liliput, Prefo, Jouef) har mindre avstand mellom flenser enn andre fabrikata (Roco, Lima, Märklin) og dette resulterer i at flens klatrer opp på ledeskinnen. Sier noen standard noe om hva som er korrekt avstand mellom flensene i FREMO-sammenheng? Hjulene som "feilfunksjonerer" ved ledeskinne er betydelig mer slarkete mellom skinnestrengene enn de som ikke feilfunksjonerer.
|
|
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
Normen refererer til NEM-norm 310 som sier at avstanden mellom innersiden av flensene sakl være 14,3 mm minimum
Se denne siden |
|
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
|
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ikke stol på at hjulene kommer med rette mål fra MJ-produsenten. Jeg har mer enn en gang måttet justere hjul på nye vogner...
|
|
Lars Gjertsen
FREMO-forummedlem Joined: 30 oktober 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 744 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hm. Her får man ta frem måleutstyr og godt lys og måle opp avstanden.. Gitt at vekselene er innenfor norm: hvor kan jeg få tak i hjul som kan erstatte de som er for smale? Uten å ha prøvd samtlige fabrikata, later det til at de fleste hjul er festet i "hjuloppheng" med spisse tapper - noe som i allefall antyder at det er mulig å skifte ut hjulene på alle typer fabrikata med en, standard type hjul. ..og er ledeskinnen plassert for nære hovedskinnen, er det bare å finne frem herr Proxxon og frese vekk en ca 1 mm, eller flytte ledeskinnen lenger innover mot midten - en jobb som ikke nødvendigvis gir så pent resultat. Lars
|
|
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
Du kan jo bengynne med å prøve å justere selve hjulet. Om du forsiktig
presser ut det isolerte hjulet noen titalls um, eller du kan prøve å
sjekke her: luck-feinmechanik
|
|
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
|
Lars Gjertsen
FREMO-forummedlem Joined: 30 oktober 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 744 |
Post Options
Thanks(0)
|
Sammenlikning av hjul Fleischmann/Roco versus Liliput var litt overraskende - 1/2 mm! Fleishmann og Roco lå på rundt 14,4 mm, mens Liliput var nede i 13,9 mm. En forskjell på rundt 4%. For min del var dette litt overraskende, men ettersom jeg tidligere kun har kjørt i Rocos "ferdigveksler" har problemet ikke dukket opp. Liliput-hjulene ble tatt av boggiene på en modell av SJ Qbd (Svensk ballastvogn tilsvarende NSB Xabf). Mens jeg holdt ett av hjulene fast, vred jeg på hjul i motsatt ende av akslingen og trakk det samtidig utover. Hjulet lot seg lett finjustere. Kontroll skjedde med å prøvekjøre vognen gjennom vekselen. Takk for hjelp! Nå fungerer det fint. |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |