MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Har jeg sett feil, eller har BM71 nå 5 vogner?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Har jeg sett feil, eller har BM71 nå 5 vogner?

 Post Reply Post Reply
Author
PaTrond View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 09 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 105
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PaTrond Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Har jeg sett feil, eller har BM71 nå 5 vogner?
    Posted: 28 desember 2010 at 22:06
Satt på bussen ved Ekeberg, og så ned mot Lodalen i dag. Mener så å si bestemt jeg så Flytoget med sin femte vogn. Var ikke så alt for lett å se helt nøye siden det stod et tre i veien når bussen først stod ved en holdeplass, men synes det var noe lenger enn vanlig, i tillegg til at jeg mener det var en femte vogn. Synd jeg ikke hadde med kamera der og da...

Noen andre som kan be-/avkrefte dette?

Back to Top
janerts View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 75
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote janerts Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2010 at 23:10
Trur du må ha telt feil. Dei er nettopp utvida fra 3 til 4 vogner: http://www.rb.no/lokale_nyheter/article4057817.ece og tvilar på dei går til 5 så raskt.

Jan-Rune


Back to Top
Ørjan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 06 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 818
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørjan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2010 at 00:49
Tror du kan ta litt feil der... Nettopp er jo feil da... Er jo nå 2 år gammelt det innslaget der...
Publisert 17.01.2009 kl 23:00 Oppdatert 17.01.2009 kl 18:29
 
 
Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
Back to Top
janerts View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 75
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote janerts Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 desember 2010 at 23:57
Heisan.

Ser at nettopp kanksje var litt upresist, dog var det på det tidpunktet kun laga ekstra vogn på eit sett og mest heile 2009 gjekk før alle 71 setta fikk 4. Meiner fortsatt at type 71 ikkje har fleir en 4 vogner pr no. Har heller ikkje hørt noko om at dei vil auke til 5 heller. Vil tru at nesten 40% auke i setekapasitet http://www.tu.no/industri/article195301.ece som dei fikk ved ekstra vogn vil holde nokre år til.

Jan-Rune
Back to Top
Traxx View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 23 april 2010
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Traxx Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2010 at 00:16
Flytoget består av 4 deler, BM,BMX,BMU og BFM og sånn forblir det til den dagen det skrotes.
Back to Top
janerts View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 75
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote janerts Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2010 at 13:18
Originally posted by Traxx Traxx wrote:

Flytoget består av 4 deler, BM,BMX,BMU og BFM og sånn forblir det til den dagen det skrotes.


Det var da rimeleg bombastiskWink Sidan du tydlegvis veit at det for all si levetid vil bestå av 4 deler fristar eg med frampå å spørre om du veit når det skal skrotast.

Jan-Rune
Back to Top
PaTrond View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 09 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 105
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PaTrond Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2010 at 14:34
Som sagt var jeg ikke sikker på om det virkelig var 5 vogner jeg så. Ble forbauset og måtte sjekke for sikkerhetsskyld.

Et argument for å ha fem vogner er at Flytoget har fått økt pasasjerantall. Det har ikke akkurat gått ned etter at SAS Flybussen skrudde opp prisene heller.

Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2010 at 18:34
Originally posted by janerts janerts wrote:

Originally posted by Traxx Traxx wrote:

Flytoget består av 4 deler, BM,BMX,BMU og BFM og sånn forblir det til den dagen det skrotes.


Det var da rimeleg bombastiskWink Sidan du tydlegvis veit at det for all si levetid vil bestå av 4 deler fristar eg med frampå å spørre om du veit når det skal skrotast.

Jan-Rune


Uten å ha det ringeste greie på disse motorvognene Embarrassed, er det nærliggende å tro at motorkapasiteten er nådd når en har øket fra 3 til 4 enheter ...., eller ...? Wink
Bjørn Egil
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2010 at 18:43
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Uten å ha det ringeste greie på disse motorvognene Embarrassed, er det nærliggende å tro at motorkapasiteten er nådd når en har øket fra 3 til 4 enheter ...., eller ...? Wink
Det er ikke noe uløselig problem å sette inn en mellomvogn med drivboggie midt i et eksistrende motorvognsett av passe moderne årgang... det har vært gjort førWink
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2010 at 18:46
 
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Uten å ha det ringeste greie på disse motorvognene Embarrassed, er det nærliggende å tro at motorkapasiteten er nådd når en har øket fra 3 til 4 enheter ...., eller ...? Wink

Det er vel to banemotorer pr. vogn i disse settene, så motorkapasiteten skal vel ikke være avgjørende for antallet vogner?

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2010 at 18:58
Ja, M-en i litra viser at alle vognene har motorer "selv". Teoretisk er det derfor ikke noe veien for å øke med enda en mellomvogn av litra BMX, men det kan hende slikt vil strande på trafokapasiteten eller andre felles"ting".
Svein S
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 desember 2010 at 19:41
Originally posted by ses ses wrote:

Ja, M-en i litra viser at alle vognene har motorer "selv". Teoretisk er det derfor ikke noe veien for å øke med enda en mellomvogn av litra BMX, men det kan hende slikt vil strande på trafokapasiteten eller andre felles"ting".
Det er ikke noe problem å designe en mellomvogn med både motorboggie og trafo... NSB type 72 har f.eks. 2 trafoer originalt. En i hver motorvogn.
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Traxx View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 23 april 2010
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Traxx Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2011 at 21:57
Originally posted by janerts janerts wrote:

Originally posted by Traxx Traxx wrote:

Flytoget består av 4 deler, BM,BMX,BMU og BFM og sånn forblir det til den dagen det skrotes.


Det var da rimeleg bombastiskWink Sidan du tydlegvis veit at det for all si levetid vil bestå av 4 deler fristar eg med frampå å spørre om du veit når det skal skrotast.

Jan-Rune


Har faktisk vært en av ingeniørene på flytogprosjektet/bygging/testing med BMX så ja,da får jeg vel være litt bombastiskBig smile
Back to Top
Traxx View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 23 april 2010
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Traxx Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2011 at 22:00
Originally posted by ses ses wrote:

Ja, M-en i litra viser at alle vognene har motorer "selv". Teoretisk er det derfor ikke noe veien for å øke med enda en mellomvogn av litra BMX, men det kan hende slikt vil strande på trafokapasiteten eller andre felles"ting".


Trafo kapasitet er ikke noe problem.BMX har sin egen trafo og høyspentbryter+et lett utvalg av div strømrettereLOL
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2011 at 22:17
Originally posted by Traxx Traxx wrote:

Originally posted by janerts janerts wrote:

Originally posted by Traxx Traxx wrote:

Flytoget består av 4 deler, BM,BMX,BMU og BFM og sånn forblir det til den dagen det skrotes.


Det var da rimeleg bombastiskWink Sidan du tydlegvis veit at det for all si levetid vil bestå av 4 deler fristar eg med frampå å spørre om du veit når det skal skrotast.

Jan-Rune


Har faktisk vært en av ingeniørene på flytogprosjektet/bygging/testing med BMX så ja,da får jeg vel være litt bombastiskBig smile


For oss er du den anonyme Traxx som det, før du sier det nå, er umulig å vite noe om hvilken stilling eller kompetanse du har ellers. For meg er dette et godt argument mot nicks - men det er en helt annen debatt som egl. berører et annet forum.

Men selv som involvert ingeniør, så er du vel ikke allmektig eller profet mht framtidens bruk av disse settene? Noen med inflytelse kunne jo komme til å tenke den tanken å skjøte på med enda en motordrevet mellomvogn for å få plass til enda flere reisende per avgang. Eller foreligger det tekniske uoverstigelige hindringer mot det?
Svein S
Back to Top
Traxx View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 23 april 2010
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Traxx Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2011 at 22:33
Sant, jeg er ikke noe profet eller allmektig.Har aldri sagt dette hellerWink.Men noe av det tekniske er gamle typer strømrettere med GTO teknikk,noe som er svindyrt og "steinalder".Strømrettere++lages ikke mere og må lages på bestillling(Dyrt)Selve datasystemet(VCU osv) og ting rundt dette er gammelt og lages ikke mere.osv osv..Så noe ny mellomvogn er svært usannsynlig.Men for all del,lov å håpe.Selv syns jeg det er det beste togsettet som går i NorgeSmile


Edited by Traxx - 03 januar 2011 at 22:37
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.