Har jeg sett feil, eller har BM71 nå 5 vogner?
Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Forbildet til mj: Ekte jernbane
Forum Description: Alt om jernbane i 1:1, forbildet for modelljernbane kan leses og postes her
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=5903
Printed Date: 23 november 2024 at 08:24 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: Har jeg sett feil, eller har BM71 nå 5 vogner?
Posted By: PaTrond
Subject: Har jeg sett feil, eller har BM71 nå 5 vogner?
Date Posted: 28 desember 2010 at 22:06
Satt på bussen ved Ekeberg, og så ned mot Lodalen i dag. Mener så å si bestemt jeg så Flytoget med sin femte vogn. Var ikke så alt for lett å se helt nøye siden det stod et tre i veien når bussen først stod ved en holdeplass, men synes det var noe lenger enn vanlig, i tillegg til at jeg mener det var en femte vogn. Synd jeg ikke hadde med kamera der og da...
Noen andre som kan be-/avkrefte dette?
-------------
|
Replies:
Posted By: janerts
Date Posted: 28 desember 2010 at 23:10
Trur du må ha telt feil. Dei er nettopp utvida fra 3 til 4 vogner: http://www.rb.no/lokale_nyheter/article4057817.ece - http://www.rb.no/lokale_nyheter/article4057817.ece og tvilar på dei går til 5 så raskt.
Jan-Rune
|
Posted By: Ørjan
Date Posted: 29 desember 2010 at 00:49
Tror du kan ta litt feil der... Nettopp er jo feil da... Er jo nå 2 år gammelt det innslaget der...
Publisert 17.01.2009 kl 23:00 Oppdatert 17.01.2009 kl 18:29
------------- Mvh
Ørjan Utne
Kor går toget idag??
|
Posted By: janerts
Date Posted: 29 desember 2010 at 23:57
Heisan.
Ser at nettopp kanksje var litt upresist, dog var det på det tidpunktet kun laga ekstra vogn på eit sett og mest heile 2009 gjekk før alle 71 setta fikk 4. Meiner fortsatt at type 71 ikkje har fleir en 4 vogner pr no. Har heller ikkje hørt noko om at dei vil auke til 5 heller. Vil tru at nesten 40% auke i setekapasitet http://www.tu.no/industri/article195301.ece - http://www.tu.no/industri/article195301.ece som dei fikk ved ekstra vogn vil holde nokre år til.
Jan-Rune
|
Posted By: Traxx
Date Posted: 30 desember 2010 at 00:16
Flytoget består av 4 deler, BM,BMX,BMU og BFM og sånn forblir det til den dagen det skrotes.
|
Posted By: janerts
Date Posted: 30 desember 2010 at 13:18
Traxx wrote:
Flytoget består av 4 deler, BM,BMX,BMU og BFM og sånn forblir det til den dagen det skrotes.
|
Det var da rimeleg bombastisk Sidan du tydlegvis veit at det for all si levetid vil bestå av 4 deler fristar eg med frampå å spørre om du veit når det skal skrotast.
Jan-Rune
|
Posted By: PaTrond
Date Posted: 30 desember 2010 at 14:34
Som sagt var jeg ikke sikker på om det virkelig var 5 vogner jeg så. Ble forbauset og måtte sjekke for sikkerhetsskyld.
Et argument for å ha fem vogner er at Flytoget har fått økt pasasjerantall. Det har ikke akkurat gått ned etter at SAS Flybussen skrudde opp prisene heller.
-------------
|
Posted By: b e pedersen
Date Posted: 30 desember 2010 at 18:34
janerts wrote:
Traxx wrote:
Flytoget består av 4 deler, BM,BMX,BMU og BFM og sånn forblir det til den dagen det skrotes.
|
Det var da rimeleg bombastisk Sidan du tydlegvis veit at det for all si levetid vil bestå av 4 deler fristar eg med frampå å spørre om du veit når det skal skrotast.
Jan-Rune
|
Uten å ha det ringeste greie på disse motorvognene , er det nærliggende å tro at motorkapasiteten er nådd når en har øket fra 3 til 4 enheter ...., eller ...?
------------- Bjørn Egil
|
Posted By: eika
Date Posted: 30 desember 2010 at 18:43
b e pedersen wrote:
Uten å ha det ringeste greie på disse motorvognene , er det nærliggende å tro at motorkapasiteten er nådd når en har øket fra 3 til 4 enheter ...., eller ...?
|
Det er ikke noe uløselig problem å sette inn en mellomvogn med drivboggie midt i et eksistrende motorvognsett av passe moderne årgang... det har vært gjort før
------------- Når går toget fra Skråvika?
|
Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 30 desember 2010 at 18:46
Det er vel to banemotorer pr. vogn i disse settene, så motorkapasiteten skal vel ikke være avgjørende for antallet vogner?
------------- Med vennlig hilsen,
Bjørn Runar Larsen
http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com
|
Posted By: ses
Date Posted: 30 desember 2010 at 18:58
Ja, M-en i litra viser at alle vognene har motorer "selv". Teoretisk er det derfor ikke noe veien for å øke med enda en mellomvogn av litra BMX, men det kan hende slikt vil strande på trafokapasiteten eller andre felles"ting".
------------- Svein S
|
Posted By: eika
Date Posted: 30 desember 2010 at 19:41
ses wrote:
Ja, M-en i litra viser at alle vognene har motorer "selv". Teoretisk er det derfor ikke noe veien for å øke med enda en mellomvogn av litra BMX, men det kan hende slikt vil strande på trafokapasiteten eller andre felles"ting". |
Det er ikke noe problem å designe en mellomvogn med både motorboggie og trafo... NSB type 72 har f.eks. 2 trafoer originalt. En i hver motorvogn.
Eirik
------------- Når går toget fra Skråvika?
|
Posted By: Traxx
Date Posted: 03 januar 2011 at 21:57
janerts wrote:
Traxx wrote:
Flytoget består av 4 deler, BM,BMX,BMU og BFM og sånn forblir det til den dagen det skrotes.
|
Det var da rimeleg bombastisk Sidan du tydlegvis veit at det for all si levetid vil bestå av 4 deler fristar eg med frampå å spørre om du veit når det skal skrotast.
Jan-Rune
|
Har faktisk vært en av ingeniørene på flytogprosjektet/bygging/testing med BMX så ja,da får jeg vel være litt bombastisk
|
Posted By: Traxx
Date Posted: 03 januar 2011 at 22:00
ses wrote:
Ja, M-en i litra viser at alle vognene har motorer "selv". Teoretisk er det derfor ikke noe veien for å øke med enda en mellomvogn av litra BMX, men det kan hende slikt vil strande på trafokapasiteten eller andre felles"ting".
|
Trafo kapasitet er ikke noe problem.BMX har sin egen trafo og høyspentbryter+et lett utvalg av div strømrettere
|
Posted By: ses
Date Posted: 03 januar 2011 at 22:17
Traxx wrote:
janerts wrote:
Traxx wrote:
Flytoget består av 4 deler, BM,BMX,BMU og BFM og sånn forblir det til den dagen det skrotes.
|
Det var da rimeleg bombastisk Sidan du tydlegvis veit at det for all si levetid vil bestå av 4 deler fristar eg med frampå å spørre om du veit når det skal skrotast.
Jan-Rune
|
Har faktisk vært en av ingeniørene på flytogprosjektet/bygging/testing med BMX så ja,da får jeg vel være litt bombastisk
|
For oss er du den anonyme Traxx som det, før du sier det nå, er umulig å vite noe om hvilken stilling eller kompetanse du har ellers. For meg er dette et godt argument mot nicks - men det er en helt annen debatt som egl. berører et annet forum.
Men selv som involvert ingeniør, så er du vel ikke allmektig eller profet mht framtidens bruk av disse settene? Noen med inflytelse kunne jo komme til å tenke den tanken å skjøte på med enda en motordrevet mellomvogn for å få plass til enda flere reisende per avgang. Eller foreligger det tekniske uoverstigelige hindringer mot det?
------------- Svein S
|
Posted By: Traxx
Date Posted: 03 januar 2011 at 22:33
Sant, jeg er ikke noe profet eller allmektig.Har aldri sagt dette heller.Men noe av det tekniske er gamle typer strømrettere med GTO teknikk,noe som er svindyrt og "steinalder".Strømrettere++lages ikke mere og må lages på bestillling(Dyrt)Selve datasystemet(VCU osv) og ting rundt dette er gammelt og lages ikke mere.osv osv..Så noe ny mellomvogn er svært usannsynlig.Men for all del,lov å håpe.Selv syns jeg det er det beste togsettet som går i Norge
|
|