MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Tog i 431
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Tog i 431

 Post Reply Post Reply
Author
Petter View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 21
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Petter Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Tog i 431
    Posted: 15 januar 2008 at 08:30

Er en snarvisitt i Shanghai, og fikk litt tid til overs i går. Benyttet anledningen til å ta Maglev-toget t/r ut til flyplassen.

Og det toget er ingen sinke i trafikken. Topphastigheten vi nådde var 431 km/t. Så raskt har aldri jeg forflyttet meg på landjorden før.
 
Toppfart 431 km/t
 
De markedsfører seg selv med at de gjør unna 30 km på 8 minutter, men vi brukte bare 7 min og 30 sekunder, så de har litt å gå på.
 
Maglev toget går fra Pudong International Airport til stasjonen Longyang Road. Denne stasjonen er et godt stykke utenfor Shanghai sentrum. For å komme videre må du enten ta drosje eller undergrunnen, linje 2. Linje 2 er en grei linje, den stopper både på Pudong-siden og i Nanjing Road øst og vest, samt Folkets Park.
 
Vil allikevel anbefale førstegangsreisende å ta drosje fra flyplassen direkte til hotellet. Det er ganske mange folk her, og ganske uoversiktlig, hvis du ikke kan lese kinesisk da.
 
Den ene enden av Maglev-toget
 
En kort reisebeskrivelse av min lille togtur. Startet inne i sentrum og tok linje 2 fra Jing" An Tempel. Ut til Longyang Road. Banen brukte ca. 25 minutter ut. Pris 4 RMB en vei. Det var veldig få mennesker på stasjonen, så det var ingen ventetid for å få kjøpt biletter. Skal du bare ta en tur med toget, så kjøp tur/retur. Koster 80 RMB. En vei koster 50 RMB. Dette tilsvarer ca. 60 NOK t/r eller 38 NOK en vei. En kan velge mellom VIP-klasse (dobbel pris) eller økonomi, men det er ingen grunn til å velge VIP når turen bare tar 8 minutter Smile
 
Midt på dagen er det ingen lang ventetid. 15 minutters intervaller på avgangene. Vel ombord var det bare å finne en plass nærme nok til å ta bilde av hastigsanviseren. Så bar det avsted. Allerede før bakerste vogn var ute av stasjonen var vi opp i ca. 60 km/t. Deretter gikk det bare fortere og fortere, og etter ca. 3 minutter og 20 sekunder nådde vi topphastighet.
 
Banen går for en stor del ved siden av motorveien, og ved en slik fart for en absolutt følelsen av at alle andre står stille. I tillegg til de bilene som allerede sto parkert på motorveien, så virket den vanlige trafikken treg og langsom.
 
Men, en er ikke lenge i slike hastigheter. Allerede etter 45 sekunder var det på tide å begynne nedbremsing, og som nevnt, syv og et halvt minutt etter start var vi framme. Da var det bare å forlate toget, gå ut og sjekke inn igjen, og reise tilbake.
 
For de som ønsker å ta turen, så kan dere se på rutetidene på vedlagte bilde. Toppfart kjøres bare i vanlig kontortid
 
Forøvrig så kan det ikke anbefales å kjøre bil selv i Shanghai. Trafikkreglene blir sett på som veiledende, selv om i alle fall bilene stort sett stopper på rødt lys. Problemet er forsåvidt ikke bilene, men alle syklister og mopedister som overhodet ikke følger regler. Selv om gående er nederst på næringskjeden i trafikken, går det stort sett greit så lenge en holder seg på fortauene, og ser opp for biler, motorsykler, mopeder og syklister på det samme fortauet.
 
Petter
 
 
 
 
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2008 at 08:41
Takk for interessant reiseskildring!
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 januar 2008 at 12:53
Takk for artig reiseskildring, fikk lyst til å ta en tur.
 
Det blir vel enda en stund til noen stiller med Maglev på Fremo-treff  Wink
 
Petter
Back to Top
PaTrond View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 09 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 105
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PaTrond Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2008 at 16:46
hadde vert kjempekult med en sånn en i Ho skala.
Naboen min var visst nok veldig imponert over den og som også har tatt denBig%20smile
 
Den japanske er visst nok raskere, men mye dyrere å bygge...Ermm
 
Norge burde også satse på Maglev som høyhastighetstog og...

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.