Print Page | Close Window

Tog i 431

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Forbildet til mj: Ekte jernbane
Forum Description: Alt om jernbane i 1:1, forbildet for modelljernbane kan leses og postes her
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=3241
Printed Date: 28 juni 2024 at 11:33
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Tog i 431
Posted By: Petter
Subject: Tog i 431
Date Posted: 15 januar 2008 at 08:30

Er en snarvisitt i Shanghai, og fikk litt tid til overs i går. Benyttet anledningen til å ta Maglev-toget t/r ut til flyplassen.

Og det toget er ingen sinke i trafikken. Topphastigheten vi nådde var 431 km/t. Så raskt har aldri jeg forflyttet meg på landjorden før.
 
Toppfart 431 km/t
 
De markedsfører seg selv med at de gjør unna 30 km på 8 minutter, men vi brukte bare 7 min og 30 sekunder, så de har litt å gå på.
 
Maglev toget går fra Pudong International Airport til stasjonen Longyang Road. Denne stasjonen er et godt stykke utenfor Shanghai sentrum. For å komme videre må du enten ta drosje eller undergrunnen, linje 2. Linje 2 er en grei linje, den stopper både på Pudong-siden og i Nanjing Road øst og vest, samt Folkets Park.
 
Vil allikevel anbefale førstegangsreisende å ta drosje fra flyplassen direkte til hotellet. Det er ganske mange folk her, og ganske uoversiktlig, hvis du ikke kan lese kinesisk da.
 
Den ene enden av Maglev-toget
 
En kort reisebeskrivelse av min lille togtur. Startet inne i sentrum og tok linje 2 fra Jing" An Tempel. Ut til Longyang Road. Banen brukte ca. 25 minutter ut. Pris 4 RMB en vei. Det var veldig få mennesker på stasjonen, så det var ingen ventetid for å få kjøpt biletter. Skal du bare ta en tur med toget, så kjøp tur/retur. Koster 80 RMB. En vei koster 50 RMB. Dette tilsvarer ca. 60 NOK t/r eller 38 NOK en vei. En kan velge mellom VIP-klasse (dobbel pris) eller økonomi, men det er ingen grunn til å velge VIP når turen bare tar 8 minutter Smile
 
Midt på dagen er det ingen lang ventetid. 15 minutters intervaller på avgangene. Vel ombord var det bare å finne en plass nærme nok til å ta bilde av hastigsanviseren. Så bar det avsted. Allerede før bakerste vogn var ute av stasjonen var vi opp i ca. 60 km/t. Deretter gikk det bare fortere og fortere, og etter ca. 3 minutter og 20 sekunder nådde vi topphastighet.
 
Banen går for en stor del ved siden av motorveien, og ved en slik fart for en absolutt følelsen av at alle andre står stille. I tillegg til de bilene som allerede sto parkert på motorveien, så virket den vanlige trafikken treg og langsom.
 
Men, en er ikke lenge i slike hastigheter. Allerede etter 45 sekunder var det på tide å begynne nedbremsing, og som nevnt, syv og et halvt minutt etter start var vi framme. Da var det bare å forlate toget, gå ut og sjekke inn igjen, og reise tilbake.
 
For de som ønsker å ta turen, så kan dere se på rutetidene på vedlagte bilde. Toppfart kjøres bare i vanlig kontortid
 
Forøvrig så kan det ikke anbefales å kjøre bil selv i Shanghai. Trafikkreglene blir sett på som veiledende, selv om i alle fall bilene stort sett stopper på rødt lys. Problemet er forsåvidt ikke bilene, men alle syklister og mopedister som overhodet ikke følger regler. Selv om gående er nederst på næringskjeden i trafikken, går det stort sett greit så lenge en holder seg på fortauene, og ser opp for biler, motorsykler, mopeder og syklister på det samme fortauet.
 
Petter
 
 
 
 



Replies:
Posted By: jevistad
Date Posted: 15 januar 2008 at 08:41
Takk for interessant reiseskildring!

-------------
Hilsen Jon Einar


https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane


Posted By: traiNman
Date Posted: 15 januar 2008 at 12:53
Takk for artig reiseskildring, fikk lyst til å ta en tur.
 
Det blir vel enda en stund til noen stiller med Maglev på Fremo-treff  Wink
 
Petter


Posted By: PaTrond
Date Posted: 16 februar 2008 at 16:46
hadde vert kjempekult med en sånn en i Ho skala.
Naboen min var visst nok veldig imponert over den og som også har tatt denBig%20smile
 
Den japanske er visst nok raskere, men mye dyrere å bygge...Ermm
 
Norge burde også satse på Maglev som høyhastighetstog og...


-------------




Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net