MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Standard sporføring  på stasjoner.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Standard sporføring på stasjoner.

 Post Reply Post Reply
Author
Sven Ole View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 241
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sven Ole Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Standard sporføring på stasjoner.
    Posted: 27 oktober 2013 at 10:17
Bakgrunnen for det spørsmålet som kommer er en samtale med Svein Rasmussen fra Skala Design på Stavernmessa i går der han fortalte litt om de nye tverrsåkene for strømledninger  på  stasjoner som er på vei. Disse åkane var (om jeg ikke misforsto) tilpasset normen for stasjonsspor mht. antall spor, bredden mellom spor etc. Vet noen mer om dette? 
SOHo
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 oktober 2013 at 10:39
På Jernbaneverkets nettstider er det offentlig tilgjengelig det som heter Teknisk Regelverk. Der finner man en rekke konstruksjonsnormer som gjelder nyanlegg. Dokumentet Overbygging/sporets trase gir svar på det du spør om. Se punkt 5.2. Avstanden mellom spor på rett linje er 4,7 meter. I kurver må den økes noe pga vognenes sideutslag. For MJ fungerer det greit med 5 cm mellom sporene i H0, og litt mer i kurver.

Men ellers finnes det vel ingen standard sporføring på stasjoner, da de bygges ut et formålet på det aktuelle stedet. En stasjon må imidlertid ha minst to togspor for at tog skal kunne møtes. For tiden holdes antall andre spor til så få som mulig, da vognlaster og stykkgods stort sett er historie. Bygger man derimot MJ-anlegg med eldre forbilder, kan stasjoner gjerne ha mange spor i tillegg til togsporene, hvilket er grunnen til at mange nettopp velger seg eldre forbilder enn det dagsaktuelle. Jernbanedrift var fakstisk langt mer variert og spennende for noen tiår siden.
Svein S
Back to Top
Sven Ole View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 241
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sven Ole Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 oktober 2013 at 11:23
Takk for svar. Jeg var nok litt dårlig til å formulere meg. Spørsmålet gjelder ikke for dagens spor og stasjoner. Jeg vil nok litt tilbake i tid.
SOHo
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 oktober 2013 at 22:56
Den beste måten å finne ut hvordan sporarrangene kan være på knyttet til en bestemt tidsepoke, er å studere sporplaner og bilder fra epoken. En bra kilde for slikt er for eksempel Rørosbaneboka, som inneholder historiske sporplaner (og bilder) for hele strekningen mellom Hamar og Trondheim over Røros. Hvis 1980-tallet er interessant, så finnes det sporplaner over samtlige stasjoner i NSBs bygningsfortegnelser utgitt banevis/distrikstvis. Disse er litt vanskelige å få tak i, men et godt bibliotek bør kunne klare det.
Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.