Standard sporføring på stasjoner. |
Post Reply |
Author | |
Sven Ole
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 241 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 27 oktober 2013 at 10:17 |
Bakgrunnen for det spørsmålet som kommer er en samtale med Svein Rasmussen fra Skala Design på Stavernmessa i går der han fortalte litt om de nye tverrsåkene for strømledninger på stasjoner som er på vei. Disse åkane var (om jeg ikke misforsto) tilpasset normen for stasjonsspor mht. antall spor, bredden mellom spor etc. Vet noen mer om dette?
|
|
SOHo
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
På Jernbaneverkets nettstider er det offentlig tilgjengelig det som heter Teknisk Regelverk. Der finner man en rekke konstruksjonsnormer som gjelder nyanlegg. Dokumentet Overbygging/sporets trase gir svar på det du spør om. Se punkt 5.2. Avstanden mellom spor på rett linje er 4,7 meter. I kurver må den økes noe pga vognenes sideutslag. For MJ fungerer det greit med 5 cm mellom sporene i H0, og litt mer i kurver.
Men ellers finnes det vel ingen standard sporføring på stasjoner, da de bygges ut et formålet på det aktuelle stedet. En stasjon må imidlertid ha minst to togspor for at tog skal kunne møtes. For tiden holdes antall andre spor til så få som mulig, da vognlaster og stykkgods stort sett er historie. Bygger man derimot MJ-anlegg med eldre forbilder, kan stasjoner gjerne ha mange spor i tillegg til togsporene, hvilket er grunnen til at mange nettopp velger seg eldre forbilder enn det dagsaktuelle. Jernbanedrift var fakstisk langt mer variert og spennende for noen tiår siden. |
|
Svein S
|
|
Sven Ole
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 241 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for svar. Jeg var nok litt dårlig til å formulere meg. Spørsmålet gjelder ikke for dagens spor og stasjoner. Jeg vil nok litt tilbake i tid.
|
|
SOHo
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Den beste måten å finne ut hvordan sporarrangene kan være på knyttet til en bestemt tidsepoke, er å studere sporplaner og bilder fra epoken. En bra kilde for slikt er for eksempel Rørosbaneboka, som inneholder historiske sporplaner (og bilder) for hele strekningen mellom Hamar og Trondheim over Røros. Hvis 1980-tallet er interessant, så finnes det sporplaner over samtlige stasjoner i NSBs bygningsfortegnelser utgitt banevis/distrikstvis. Disse er litt vanskelige å få tak i, men et godt bibliotek bør kunne klare det.
|
|
Svein S
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |