Print Page | Close Window

Standard sporføring på stasjoner.

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Forbildet til mj: Ekte jernbane
Forum Description: Alt om jernbane i 1:1, forbildet for modelljernbane kan leses og postes her
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=8094
Printed Date: 22 november 2024 at 17:35
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Standard sporføring på stasjoner.
Posted By: Sven Ole
Subject: Standard sporføring på stasjoner.
Date Posted: 27 oktober 2013 at 10:17
Bakgrunnen for det spørsmålet som kommer er en samtale med Svein Rasmussen fra Skala Design på Stavernmessa i går der han fortalte litt om de nye tverrsåkene for strømledninger  på  stasjoner som er på vei. Disse åkane var (om jeg ikke misforsto) tilpasset normen for stasjonsspor mht. antall spor, bredden mellom spor etc. Vet noen mer om dette? 

-------------
SOHo



Replies:
Posted By: ses
Date Posted: 27 oktober 2013 at 10:39
På Jernbaneverkets nettstider er det offentlig tilgjengelig det som heter https://trv.jbv.no/wiki/Hovedside" rel="nofollow - Teknisk Regelverk. Der finner man en rekke konstruksjonsnormer som gjelder nyanlegg. Dokumentet https://trv.jbv.no/wiki/Overbygning/Prosjektering/Sporets_tras%C3%A9" rel="nofollow - Overbygging/sporets trase gir svar på det du spør om. Se punkt 5.2. Avstanden mellom spor på rett linje er 4,7 meter. I kurver må den økes noe pga vognenes sideutslag. For MJ fungerer det greit med 5 cm mellom sporene i H0, og litt mer i kurver.

Men ellers finnes det vel ingen standard sporføring på stasjoner, da de bygges ut et formålet på det aktuelle stedet. En stasjon må imidlertid ha minst to togspor for at tog skal kunne møtes. For tiden holdes antall andre spor til så få som mulig, da vognlaster og stykkgods stort sett er historie. Bygger man derimot MJ-anlegg med eldre forbilder, kan stasjoner gjerne ha mange spor i tillegg til togsporene, hvilket er grunnen til at mange nettopp velger seg eldre forbilder enn det dagsaktuelle. Jernbanedrift var fakstisk langt mer variert og spennende for noen tiår siden.


-------------
Svein S


Posted By: Sven Ole
Date Posted: 27 oktober 2013 at 11:23
Takk for svar. Jeg var nok litt dårlig til å formulere meg. Spørsmålet gjelder ikke for dagens spor og stasjoner. Jeg vil nok litt tilbake i tid.

-------------
SOHo


Posted By: ses
Date Posted: 27 oktober 2013 at 22:56
Den beste måten å finne ut hvordan sporarrangene kan være på knyttet til en bestemt tidsepoke, er å studere sporplaner og bilder fra epoken. En bra kilde for slikt er for eksempel Rørosbaneboka, som inneholder historiske sporplaner (og bilder) for hele strekningen mellom Hamar og Trondheim over Røros. Hvis 1980-tallet er interessant, så finnes det sporplaner over samtlige stasjoner i NSBs bygningsfortegnelser utgitt banevis/distrikstvis. Disse er litt vanskelige å få tak i, men et godt bibliotek bør kunne klare det.


-------------
Svein S



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net