Røykgenerator |
Post Reply |
Author | |
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 06 februar 2011 at 20:23 |
Hei!
Jeg leste nylig i 'den britiske mj-pressen' at monterte røykgeneratorer i (elektriske) damplokomotiver MÅTTE påfylles kjølende røykolje hele tiden for å unngå varmegang i røykgeneratoren som i sin tur kunne bidra til at skorstein og kjele smeltet. Jeg har selv ingen erfaring med slike røykgeneratorer, men har registrert at det er flere her til lands som bruker dem. Er det noen som har gjort egne erfaringer om påstanden fremsatt i Model Rail, eller er det problemfritt å kjøre disse også UTEN røykolje?
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Jeg går selvsagt ut i fra at dette probemet ikke eksisterer på digitaliserte modeller, da man bare legger inn denne tileggsfunksjonen dersom man skal kjøre med røyk.
Er det ingen som har prøvd dette, eller har gjort seg noen erfaringer om dette i forhold til analog drift?
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Virkelig ingen som benytter slike røykgeneratorer, som har noen erfaringer å dele?
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
ketilo
Nykommer Joined: 27 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 13 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kan ikke dele egne erfaringer på dette området, siden jeg ikke har noen...
Jeg har hørt at varmeelementet i røykgeneratorene kan brenne opp, eller få kortere levetid, hvis de kjøres tomme. Men jeg har ikke hørt at de blir varme nok til nedsmelting av plastlok.
Seuthe sier følgende på sin hjemmeside :
Det skulle vel bekrefte at levetiden på varmeelementet blir redusert hvis generatoren tørrkjøres med (for) høy driftsspenning.
|
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
Når man er inne på røykgeneratorer. kan man montere en reøyk generator i et diesellok?
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Røykagregater er varmeelement som fordamper røykoljen, derfor blir de varme.
Oljen begrenser varmeutviklingen i så måte ved å ta opp varmen til å fordampe oljen. Dersom man ikke har slik olje i en røykgenerator, vil temperaturen stige. Den vil (forhåpentligvis) finne ny "likevekt" når temeraturen har steget så mye at motstanden i fordamperelementet har økt tilstrekkelig til at varmeutviklingen tilsvarer varmetap til omgivelsene. Er lokkåpe av plast, vil denne kunne smelte eller bli misformet. Dessuten er plast en dårlig varmeleder.
Røykaggregat bør derfor monteres i et eget metallrør som ikke har mekanisk kontakt med selve røykaggregatet. Her slurver mange produsenter.
Man må også huske at varmeutvikling (og derved røyk) er proposjonalt med kvadratet av spenningen. Derfor er det ikke noe "fart" i røyken, før loket går med tilnærmet full fart - omtrent motsatt av forbildet. Dette kan avhjelpes med en avansert digitaldekoder der dette er en spesialfunksjon hvor utgangen utstyres etter fart og belastning. (Mener å ha lest om noe slikt?)Jeg har derfor få lok med røyk i H0-skala men synes det er mer "stas" i G-skala. Der bruker jeg 5V-røykaggregat med spenningsstabilisator. LGB har forøvrig en slags bryter under lokene der man kan koble ut varmeelementet når det ikke er fyllt røykolje.
Røykaggregat uten olje har kort levetid.
|
|
ketilo
Nykommer Joined: 27 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 13 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 811 |
Post Options
Thanks(0)
|
Gjelder dette også kjemisk røyk?
|
|
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dette gjelder nok all røyk som er laget etter dette prinsippet (varme).
Det finnes vissnok slike pyroeffekter der man kan forstøve en væske med ultralyd slik at man kan lage "kald tåke" eller benytte nedkjøling der fuktighet i luften omdannes til små vanndråper (tåkeeffekt, det og)?
Jeg mener slikt blir brukt under konserter ol.? Slikt utstyr tar nok for mye plass og er for komplisert for et lite H0-lok. Edited by Kjell H. - 26 mai 2011 at 17:06 |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |