Print Page | Close Window

Røykgenerator

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Modelljernbane og elektronikken
Forum Description: For spørsmål om elektriske komponenter, analoge styringer og koblinger
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6023
Printed Date: 23 september 2024 at 11:57
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Røykgenerator
Posted By: Roger
Subject: Røykgenerator
Date Posted: 06 februar 2011 at 20:23
Hei!
 
Jeg leste nylig i 'den britiske mj-pressen' at monterte røykgeneratorer i (elektriske) damplokomotiver MÅTTE påfylles kjølende røykolje hele tiden for å unngå varmegang i røykgeneratoren som i sin tur kunne bidra til at skorstein og kjele smeltet. Jeg har selv ingen erfaring med slike røykgeneratorer, men har registrert at det er flere her til lands som bruker dem. Er det noen som har gjort egne erfaringer om påstanden fremsatt i Model Rail, eller er det problemfritt å kjøre disse også UTEN røykolje?


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”



Replies:
Posted By: Roger
Date Posted: 19 februar 2011 at 00:41
Hei!
 
Jeg går selvsagt ut i fra at dette probemet ikke eksisterer på digitaliserte modeller, da man bare legger inn denne tileggsfunksjonen dersom man skal kjøre med røyk.
 
Er det ingen som har prøvd dette, eller har gjort seg noen erfaringer om dette i forhold til analog drift?


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Roger
Date Posted: 25 mai 2011 at 16:29
Hei!
 
Virkelig ingen som benytter slike røykgeneratorer, som har noen erfaringer å dele?


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: ketilo
Date Posted: 26 mai 2011 at 10:46
Kan ikke dele egne erfaringer på dette området, siden jeg ikke har noen...
 
Jeg har hørt at varmeelementet i røykgeneratorene kan brenne opp, eller få kortere levetid, hvis de kjøres tomme.  Men jeg har ikke hørt at de blir varme nok til nedsmelting av plastlok.
 
Seuthe sier følgende på sin http://www.seuthe-dampf.de/start.htm - hjemmeside :
 
Originally posted by Seuthe Seuthe wrote:

 
Muß der Dampfgenerator immer befüllt sein?

Solange man die zulässige Betriebsspannung nicht überschreitet, wird der Dampfgenerator im Trockenlauf keinen Schaden nehmen. Im Analogbereich wird die Spannung mit dem Fahrregler bestimmt. Da niemand konstant Vollgas fährt, ist ein Durchbrennen des Dampfgenerators unwahrscheinlich.

Im Digitalbetrieb sieht das anders aus, denn hier liegt immer die volle Spannung am Dampfgenerator an. Natürlich ist auch in diesem Fall der Dampfgenerator so ausgelegt, dass er die Höchstspannung im Trockenlauf verträgt. Trotzdem empfehlen wir - wenn möglich - den Dampfgenerator abzuschalten, wenn er leer ist. Das verlängert auf jeden Fall die Lebensdauer.
 
Det skulle vel bekrefte at levetiden på varmeelementet blir redusert hvis generatoren tørrkjøres med (for) høy driftsspenning.


Posted By: Stian
Date Posted: 26 mai 2011 at 10:49
Når man er inne på røykgeneratorer. kan man montere en reøyk generator i et diesellok?LOL

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 26 mai 2011 at 10:52
Røykagregater er varmeelement som fordamper røykoljen, derfor blir de varme.
Oljen begrenser varmeutviklingen i så måte  ved å ta opp varmen til å fordampe oljen. Dersom man ikke har slik olje i en røykgenerator, vil temperaturen stige. Den vil (forhåpentligvis) finne ny "likevekt" når temeraturen har steget så mye at motstanden i fordamperelementet har økt tilstrekkelig til at varmeutviklingen tilsvarer varmetap til omgivelsene. Er lokkåpe av plast, vil denne kunne smelte eller bli misformet. Dessuten er plast en dårlig varmeleder.
Røykaggregat bør derfor monteres i et eget metallrør som ikke har mekanisk kontakt med selve røykaggregatet. Her slurver mange produsenter.
 
Man må også huske at varmeutvikling (og derved røyk) er proposjonalt med kvadratet av spenningen. Derfor er det ikke noe "fart" i røyken, før loket går med tilnærmet full fart - omtrent motsatt av forbildet. Dette kan avhjelpes med en avansert digitaldekoder der dette er en spesialfunksjon hvor utgangen utstyres etter fart og belastning. (Mener å ha lest om noe slikt?)Jeg har derfor få lok med røyk i H0-skala men synes det er mer "stas" i G-skala. Der bruker jeg 5V-røykaggregat med spenningsstabilisator. LGB har forøvrig en slags bryter under lokene der man kan koble ut varmeelementet når det ikke er fyllt røykolje.
Røykaggregat uten olje har kort levetid.


Posted By: ketilo
Date Posted: 26 mai 2011 at 10:59
Originally posted by Stian Stian wrote:

Når man er inne på røykgeneratorer. kan man montere en reøyk generator i et diesellok?LOL
ESUs model av BR215 har lastavhengig røygenerator...


Posted By: MY1201
Date Posted: 26 mai 2011 at 13:57
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Man må også huske at varmeutvikling (og derved røyk) er proposjonalt med kvadratet av spenningen.
 
Gjelder dette også kjemisk røyk?


-------------
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 26 mai 2011 at 17:03
Dette gjelder nok all røyk som er laget etter dette prinsippet (varme).
 
Det finnes vissnok slike pyroeffekter der man kan forstøve en væske med ultralyd slik at man kan lage "kald tåke" eller benytte nedkjøling der fuktighet i luften omdannes til små vanndråper (tåkeeffekt, det og)?
Jeg mener slikt blir brukt under konserter ol.? Slikt utstyr tar nok for mye plass og er for komplisert for et lite H0-lok.



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net