Utforming av kurvet stasjonsmodul |
Post Reply |
Author | |
trulss
Fremo og MjF medlem Joined: 07 juli 2005 Location: Norge Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 09 september 2008 at 23:13 |
Jeg har i dag vært på en liten befaring til Tyristrand stasjon på Randsfjordbanen. Den kan kanskje være et fremtidig prosjekt å gå i gang med etter at jeg har bygget noen strekningsmoduler. I dag har den to gjennomgående og et buttspor, men i tidsrommet jeg vurderer å gjenskape hadde den tre gjennomgående spor og spor til Skjærdalens Brug (papirfabrikk). I tillegg er det en stor steinhvelvsbro i den ene enden.
Stasjonen ligger i en kurve. Spørsmålet mitt er hvordan det da er lurt å utforme modulen. Skal jeg gjøre kurven slakere for å få en mer rett modul, eller skarpere for å få en full 90 grader kurvemodul? Eller noe midt i mellom? Eller er det andre muligheter? Tips og innspill mottas med takk! -TrulsS |
|
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvorfor ikke bare bygge som den er original? Fordelen med FREMO er jo fri geometri.
Planleggingsmessig på treff får vi det alltid til så lenge cadtegninga er nøyaktig (jamfr enkelte uønskede hendelser i Kristiansand). |
|
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
|
trulss
Fremo og MjF medlem Joined: 07 juli 2005 Location: Norge Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
Med andre ord er det ikke noe i veien for å lage stasjonen som jeg har skissert nedenfor? Den blir jo ikke akkurat liten og hendig.
-TrulsS |
|
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 811 |
Post Options
Thanks(0)
|
Er det noen stasjoner i FREMO-miljøet som er det da?
Det blir spennende å følge utviklingen.
|
|
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
|
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nei, liten og hendig er vel et fremmedord når det gjelder FREMOstasjoner Jeg synes du skal gå for forslaget ditt jeg. Bare pass på at du har lagringsplass og transportkapasitet.
|
|
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
|
trulss
Fremo og MjF medlem Joined: 07 juli 2005 Location: Norge Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
Lurer litt på om jeg ikke skal gjøre en reduksjon på ca 30% i lengde og kurveradius. Dette er jo tross alt en liten landsens stasjon.
Eksakt 1:87 fungerer jo greit i en moderne sammenheng i et stort lokale, men jeg ønsker at mine moduler skal være mulige å plassere i et mindre lokale og med kortere tog på 50-60-tallet. Jeg har gjort det samme med Sokna stasjon, og fått den inn på fire seksjoner på 120 cm - med en krysningsporlengde på 340 cm. Foreløpig er alt dette på skissestadiet, regner med at det blir noen strekningsmoduler før jeg går i gang med stasjoner. -TrulsS |
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
Liten og hendig : |
|
trulss
Fremo og MjF medlem Joined: 07 juli 2005 Location: Norge Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
Og bortgjemt i en krok! -TrulsS |
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvis du tenker å komprimere den allikevel så kanskje det er en idé å "fullføre" kurven slik at den blir 90 grader?
Det gjør den jo muligens enklere å plassere i f.eks. et hjørne i lokalet
|
|
trulss
Fremo og MjF medlem Joined: 07 juli 2005 Location: Norge Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
Her er stasjonen komprimert omtrent 30 %, og den er jo fortsatt ganske stor:
|
|
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hva blir kurveradien etter komprimeringen? Det kan se ut som det blir 3 meter, og det er mer enn nok. Og sporlengdene vil bli lange nok, så her er det vel bare å kjøre på.
|
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Truls,
Dette er et spørsmål som dukker opp med jamne mellomrom .
Det er selvsagt du som bestemmer hvordan stasjonsmodulen skal utformes, men det er noen spørsmål som du må stille deg:
De mest anvendelige stasjonene i et modulanlegg er de som kan skape aktivitet utover ren gjennomkjøring. Mao. de som har bedrifter og oppstillingspor som gjør det mulig å foreta lokal skifting, enten som en del av kjøreplanen, eller for å beskjeftige Txp i rolige øyeblikk. Dette betyr ikke at de skal ha maksimalt antall spor, men en "interessant" sporplan. Med hensyn til plassering av moduler har jeg funnet ut at en optimal størrelse på en stasjonsmodul er 4-5 meter lengde (mellom ytterkant av ytterste veksler), uavhengig av fasong (sving eller rett). En av de mest populære stasjonene vi har hatt opp igjennom årene er vel Bjørnlia som er 5-6 meter lang, og som har både kapasitet for avvikling av gjennomgående trafikk, og muligheter for interessant skifting. Til sammenligning er Rise ca. 5 meter, og Gaukaas ca. 4 meter. Nelaug er rundt 11 meter...
Stasjoner med lite spor og kjøremuligheter har lett for å bli et "gjesp" på modulanlegget, hvor tog bare passerer. Et unntak er vel Ganddal som er interessant fordi den har en gjennomført høy kvalitet på teknikk og landskap.
Selv er jeg tilhenger av å legge mer vekt på "spille-vennligheten" til en stasjon enn til forbilderiktigheten. Det gjør trafikkspillet med spennende, og gir også planleggerne mer å "spille" på. Samt at jeg setter pris på kompakte stasjoner som er lette å plassere i et lokale.
Så er det opp til deg hva du ønsker med modulen. Selektiv kompresjon er definitivt en vei å gå, og så litt sunn fornuft...
Hilsen Halvor
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hva med å ikke komprimere kurveradien men kun lengden? Nå vet ikke jeg hva kurveradien er på f.d. Skjærdalen, men kurvede slake stasjoner er jo flotte å se på.
|
|
Svein S
|
|
trulss
Fremo og MjF medlem Joined: 07 juli 2005 Location: Norge Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takker for innspill!
For min del trenger ikke modellen å være eksakt, så lenge den oppleves som en troverdig modell av forbildet. Jeg vil gjerne at den skal ha en sporplan som gir interessant trafikk. Men om jeg for å få til det må forandre den veldig mye i forhold til forbildet vil jeg nok heller lete etter et mer spennende forbilde. Tyristrand blir en krysningsstasjon med et rampespor og et industrispor som betjenes av arbeidende godstog. Jeg har skisset på en stasjonsmodul med Sokna som forbilde lenge, og den er nok mer interessant trafikkmessig: Stasjonen hadde egen traktor med tilhørende stall, spor til godshus og tømmerkran og Kirkemoen sag med to spor lå inne på stasjonsområdet. I tillegg lå Sokna dampsag utenfor området i den ene retningen, og Langevassoset sidespor med tømmeropplasting og pukkverk i den andre retningen. Begge deler kan bli tilhørende strekningsmoduler som betjenes av skiftetraktoren på Sokna. Så jeg har nok av prosjekter å ta fatt på... -TrulsS |
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
Sokna så jo veldig spennede ut!
|
|
trulss
Fremo og MjF medlem Joined: 07 juli 2005 Location: Norge Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg tegnet litt ut fra Svein sitt forslag om å beholde kurveradien (450 cm) men komprimere lengden, og kom opp med en idé med tre like seksjoner. De blir litt lange og krever trolig lette materialer, men jeg tror det kan se bra ut. Brua må riktignok legges i en kurve, men det kan jeg leve med.
-TrulsS Edited by trulss - 10 september 2008 at 17:00 |
|
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hva vi lange seksjoner si?
Jeg er blitt allergisk mot lange seksjoner fordi de er så vanskelige å transportere |
|
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
|
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hm, da vil seksjonene bli ca 210 cm hver, og det er mye. Halvèr, og du får seks moduler på ca 105 cm.
|
|
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
Og da trenger ingen nevne hvem som ville lage strekningsmoduler på 240 cm, for å utnytte platene best mulig
|
|
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
Du trenger heller ikke nevne hvem som gikk fullstendig bort fra konseptet etter å ha slept noen lange drog rundt i fjor
Forøvrig mangler det en veksel på Steinsnes |
|
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
|
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg driver å knoter med Hakadal stasjon, og denne ligger som en S-kurve.
Etter å ha tegnet flere versjoner, tenkt transport, lagring, størrelse, anvendelighet osv, har jeg endt opp med:
-Stasjonen er krympet med 30% (det tilsvarer ca. 1/124), men er fortsatt 470 cm. lang. Den er imidlertid bygd med 1/87 bredde (dvs. at avstanden mellom sporene er 1/87, mens kurveradiusen er redusert med 30%).
-En seksjon på 75 cm kan taes ut for å gjøre den litt mer plasseringsvennlig.
-Jeg har ført kontrakurven ut av stasjonen, slik at hele stasjonen fungerer som en parallelforskyvning av sporet på 142 cm.
-Største seksjon er 140 cm. lang, men også 63,5 cm bred.
Så får vi se om det funker når alt er på plass. Edited by Asgeir - 10 september 2008 at 19:21 |
|
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |