El 11 NMJ |
Post Reply | Page <12 |
Author | ||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Etter det jeg forstår ut fra skolefransken jeg hadde for 45 år siden, så står det noe slikt på videoen, fritt oversatt:
"Lodding av 2 ekstra pinner med en passende stiv tråd (Aux. 3 og Aux. 4)." "Aux. 4 må bøyes forsiktig for å ta plassen til Aux.6." Her ser det faktisk ut som om Aux. #3 og #4 er lagt ut på "rett plass" etter standard. Jeg leser bare ESU-bruksanvisinger på orginalspråket. Der står det: "LokPilot Decoder mit PluX16-Schnittstelle besitzen insgesamt 6 Leistungsausgänge. Verbraucher können direkt angeschlossen werden." Det står "direkt" og dette leser jeg som dette da må da være pluggbart for alle 6 - i og med det ikke er nærmere spesifisert og da må være likt for alle utganger? Her stemmer tydeligvis ikke beskrivelsen!
|
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Til de som leser denne tråden p.g.a. El 11, får jeg bare beklage denne "støyen". Det hadde vært kjekt om forumet hadde hatt mulighet til å kryssposte svar til andre underfora, slik at vi i dette tilfellet kunne fortsatt diskusjonen om Plux og 21MTC i underforumet for digitalstyring, uten at denne brytes opp.
Med "direkt angeschlossen" kan det være de i stedet mener at utgangene er bufret, og ikke logikkutganger som krever eksterne transistorer, i motsetning til 21MTC-utgaven, der AUX3/AUX4 ikke er "Leistungsausgänge". Hvis dekoderen uansett har plass til en 22-pins kontakt, synes jeg det er merkelig at ESU ikke heller leverer den som Plux22, evt. i tillegg til Plux16. Det er lettere å klippe av de 6 pinnene om de er i veien enn å lodde på ekstra pinner, og om de er i veien er det vel også sannsynlig at dekoderen er for bred? Strengt tatt er LokPilot V4.0 M4 fysisk større enn NEM 658 tillater for Plux16 uten lyd. I følge ESUs websider måler den 21,4x15,5x5,5 mm, mens NEM sier 20,0x11,0x4,2 mm. Edited by TorsteinS - 21 august 2013 at 21:18 |
||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
For å komme tilbake til utgangspunktet for denne tråden, viser jeg her hvordan jeg løste det med en ESU Loksound 4-dekoder for bruk med en enkel Roco Multimaus. Det er trengt om plassen hvis en ikke vil ofre en av lydene, så jeg valgte å legge de nedre kjørelysene sammen med motoren. Har jo uansett planer om å kjøre med lyd så da kan lampene lyse samtidig:
|
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Vil også beklage "støyen" eller underdiskusjonen om dekodervalg til El11.
Den er interessant for meg - og kanskje andre også? - Man vet aldri på forhånd hvor omfattende slike diskusjoner blir! Ville derfor satt pris på om det hadde vært enkle muligheter til å fortsette en diskusjon om undertema som kan dukke opp i en tråd. Slik ordet "Direct" brukes av andre dekoderfabrikanter (som Lenz) er dette direkte pluggbare dekodere med innebygget plugg i dekoderprintet. (Se Lenz "Silver+ Direct" som har NEM 652-plugg). Det er derfor mest nærliggende for meg at de mener samme sak. - Uansett innebygget drivertransistor eller ikke, så er Aux.#3 og #4 på denne dekoderen ikke direkte mulig å tilkoble uten loddeutstyr. (Dessuten er slike loddinger på multilayer SMD-print kompliserte og vil kunne kreve spesialutstyr). ESU har for andre funksjoner som må loddes på dekoderen, lagt disse på ekstra "romslige" loddepunkter og beskrevet dette utførlig - ikke som i dette tilfellet, latt brukeren "gjette seg fram". Jeg har derfor vanskelig å tro at ESU virkelig mener at PLUX16-dekoderen har 6 utganger som kan brukes direkte - selv om alle er bestykket med drivertransistorer? De skriver ellers i bruksanvisningen at Aux. #3 og #4 kun er tilgjengelig for MTC21-utgaven (men finnes på alle utgaver på samme måte som PLUX-utgaven med lodding) - Kan derfor godt være at de hadde tenkt PLUX22-plugg men "bare" har montert PLUX16 - og ikke rettet opp dokumentasjonen fullt ut? - Jeg savner også en beskrivelse av Pin #3 og #4 fra ESU som burde være med fra Plux16 og oppover. - Kanskje den er udokumentert men finnes fysisk? - Ellers, for å komme tilbake til El 11 - så kan det være lurt å legge en liten dråpe lynlim med fyllstoff (eller epoxy) på baksiden av plogene med NEM-utsparing. Det forsterker plogen i dette punkt og er ikke synlig på forsiden. - Har merket at noen av plogene har en støpefeil her, slik at det blir en liten spalte i spissen (som ofte er tettet med maling). - Er det noen som husker om markeringslysene på El 11 er forsynt direkte fra trafo eller er buffret via batteri på forbildet? - Mener å huske litt "16 2/3 Hz -flimring" i lampene - eller blander jeg med et annet lok? (I modell kan dette illuderes ved å sette blinkhastighet til max. på dekoderen.)
|
||
BOJA
Viderekommen Joined: 21 februar 2020 Status: Offline Points: 28 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hej
Ny här och från Sverige. Provkörde en EL 11 (grön 11 2078) i dag på MRW modellbanan. Tycker loket är en mycket fin modell och fungerade bra. Är helt nöjd. Loket levererades med Ljuddekoder och det sitter en ESU 5 i loket. Vi i MRW kör 1940 till 1956. Signalhornet låter amerikanskt två-tonshorn. Loket har tryckluftvisslor monterat på taket. Borde vara ljud från tryckluft visslor. Finns en bra lösning på detta? Funderade på ESU ljudfil BLS RE 4-4 som har visslor. BJ |
||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hvis du fikk med lyd fra NMJ er den mest sannsynlig feil.. Jeg har en lydfil med riktig horn for ESU loksound v.4. Har også hornet løst som en separat fil. Send meg PM med din mailadresse.
Edited by Pelle - 21 februar 2020 at 08:53 |
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er 3-klang-fløyte på El 11. Derfor er det 3 forskjellige tonehøyder. En tyfon som er mer moderne, vil høres rart ut.
|
||
BOJA
Viderekommen Joined: 21 februar 2020 Status: Offline Points: 28 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Tack för svar.
Min gröna EL11 skall vara före 1956. Det var nog tryckluft vissla på loket då. Var hjulringar rödmålade på loket tidigt 50-tal? BJ Bild från MRW igår. Vad loket gör i Bredfors har jag inget bra svar på.
Edited by BOJA - 21 februar 2020 at 14:57 |
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg kan ikke umiddelbart finne noen fargebilder av El.11 fra 50-tallet eller tidlig på 60-tallet som viser fargen på hjulringene, men sort/hvitt-bilder viser tydelig at de hadde en lys farge. Teoretisk sett kan de derfor ha vært blankdreide eller hvite, men siden andre av NSBs ellok med eiker hadde røde hjulringer, regner jeg med at de var røde også på El.11.
Jeg vet ikke helt når rødfargen forsvant, men tipper det skjedde da lokene fikk erstattet eikehjulene med platehjul.
|
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Loket hadde 3-klang-fløyte til det ble hogget opp. Noen annen fløyte , er meg bekjent, ikke aktuell for El11.
Derfor kan fløyta minne om et amerikansk 3-klang-lok.
|
||
BOJA
Viderekommen Joined: 21 februar 2020 Status: Offline Points: 28 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Tack för hjälpen med ljud och detaljer till min El 11.
Har målat hjulringar röda, visslorna har fått mässingfärg ?? Bör ha varit i bearbetad mässing eller? Ändrade i ljudfilen så att det går att stänga av positionsljusen (nedre strålkastare) För inte brukades väll ljus på dagen i Norge på 50talet!? I Sverige så brukas ljus dagtid först 1967. Blev en liten film på Roco SmartRail. Skall sägas. Krypfart fungerar inte helt optimalt på SmartRail BOJA Edited by BOJA - 01 mars 2020 at 15:12 |
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Fløyten var sølvfarget, slik som taket, i hvert fall El 11 2094
Jeg glassblåste fløyten (skånsom behandling), for å se hvilket materiale den var laget av. Den var i mange lag sølvfarget og sort nydesign på ytterste laget. Hvor vidt den har vært messingfarget ved nytt lok, vites ikke.
|
||
BOJA
Viderekommen Joined: 21 februar 2020 Status: Offline Points: 28 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Tack Kjell för svar. Har sett att visslan är silvermålad på loken under senare år och i gammal röd färg. Nu vill jag ha loket i före 1956 utförande. just när Norska ellok fick gå på Dalsandsbanan Mon-Mellerud-Göteborg. Har svårt att tro att man från leverans målade visslorna. Visslor i Sverige var visslor alltid omålade och i bar mässing. Hur var det med belysning på loken under 50talet? Sparade man på lyset? BOJA |
||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Lydfilen jeg sendte han er med 3-klang tatt opp fra El 11 2107, så den bør være korrekt. |
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
BOJA
Viderekommen Joined: 21 februar 2020 Status: Offline Points: 28 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Stort tack för den ljudfilen Pelle. Den tycker jag låter helt rätt. Dock skulle volymen kunna vara lite högre. Skall försöka att byta ut högtalaren i loket mot en ESU 11x15 kub. Här finns visslan på film på Youtube. Se länkar nedan. BOJA
Här vid: 3:06
min 3:20 och 5:20 https://www.youtube.com/watch?v=cv2bDfdI25g&t=223s https://www.youtube.com/watch?v=-7a9qWIPfIk&t=412s |
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det ble påbudt med tente signallamper først i 1972. Det forekom nok tidligere, men var ikke vanlig, jfr. H. Lindholms innlegg her:
|
||
BOJA
Viderekommen Joined: 21 februar 2020 Status: Offline Points: 28 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Tack Torstein Då är jag på rätt väg. BOJA
|
||
BOJA
Viderekommen Joined: 21 februar 2020 Status: Offline Points: 28 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Tycker mig se på bilden, att visslan var i bar mässing.
Fönsterramar var tydligen målade i grön färg som loket.
|
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Noen El.11 ble levert med malte vindusrammer, andre blanke. Se disse innleggene på NJKs forum: |
||
BOJA
Viderekommen Joined: 21 februar 2020 Status: Offline Points: 28 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Tack.
Där var svaren på ramarna i olika färg. Måste lägga till att just NMJ EL11 är en riktigt trevlig bekantskap. Ser ut som om den gröna varianten snart är slut hos NMJ. BOJA
|
||
BOJA
Viderekommen Joined: 21 februar 2020 Status: Offline Points: 28 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det blev lite provkörning med uppdaterad ljudfil på MRW.
BOJA
|
||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
3-klangfløyten høres ikke korrekt ut...
|
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
BOJA
Viderekommen Joined: 21 februar 2020 Status: Offline Points: 28 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Du har rätt. Det blev inte helt bra. Din original fil är ju bättre . Vill få upp volymen på visslan men får inte till detta. Det var också lite trevligt att leka med ljudet från Youtube filmer. Vi får börja om. BoJa |
||
Post Reply | Page <12 |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |