MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Diverse 2018-nyheter
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Diverse 2018-nyheter

 Post Reply Post Reply Page  <123
Author
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 februar 2018 at 10:00
Hei!
 
Trident sine 2018-nyheter.
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2018 at 15:22
Hei!
 
Dette er ingen modelljernbanenyheter, men faller allikevel inn under årets skalamodellnyheter, og således kan det jo ha nytteverdi på tilbehørssiden for modelljernbaner i forskjellige skalaer.
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2018 at 09:43
Hei!
 
Carson er vel mest kjent for sine RC-modeller, men denne fra årets nyheter må vel kunne sies å ha en viss mj-nytte.
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2018 at 10:51
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!
 
Liliput sine 2018-nyheter.
 
 
Liliput har levert den oppgraderte stortyskeren sin.
Sjekk at alle fotbrettene langs kjelen er rette!
Ellers har Liliput gjort om på elektronikken med et MTC21-grensesnitt. Jeg trodde at lys i fyrdøren derved skulle være digitalt kontrollert og likeså dampgenerator. Det er de ikke. - Dårlig!! Konstant fast rødt lys i fyrdør inne i hytten og dampgenerator så lenge loket har strøm (og det har det alltid med digitaldrift).
 
Noen som kjenner til bilder av 4836 som gikk i KRS Distrikt fra 1955 til utrangering i 1970 (eller var det i den perioden kun beredskapslok)?
Likeså etterlyses bilder/opplysninger av 5664 som gikk hele tiden i KRS Distrikt frem til det var skrotet i 1963?
Back to Top
hev View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 07 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 60
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hev Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mai 2018 at 21:26
Hans Egil

Norsk damp og diesel
Back to Top
KGB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 30 januar 2018
Status: Offline
Points: 77
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KGB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mai 2018 at 15:45
.

Edited by KGB - 28 mai 2018 at 19:39
Back to Top
KGB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 30 januar 2018
Status: Offline
Points: 77
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KGB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2018 at 21:53
.

Edited by KGB - 28 mai 2018 at 19:40
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mai 2018 at 10:31
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Liliput har levert den oppgraderte stortyskeren sin.
(...)
Ellers har Liliput gjort om på elektronikken med et MTC21-grensesnitt. Jeg trodde at lys i fyrdøren derved skulle være digitalt kontrollert og likeså dampgenerator. Det er de ikke. - Dårlig!! Konstant fast rødt lys i fyrdør inne i hytten og dampgenerator så lenge loket har strøm (og det har det alltid med digitaldrift).


Dette konstante røde lyset i fyrdøren har forundret og irritert meg helt siden den første modellen av BR52 kom.
Fyrdøren skal alltid være minst mulig åpen, fordi åpen fyrdør forstyrrer trekken og dermed forbrenningen. Den skal bare åpnes når det fyres, og normalt åpner og lukker lokføreren fyrdøren mellom hver skuffe fyrbøteren hiver på.
På norske damplok vil spjeldet for sekundærluften i fyrdøren gi litt lys ned på førerhusgulvet, men over spjeldet er det et deksel som skjermer lyset.
På type 63/BR52 (og alle andre tyske enhetslok) er det ikke spjeld, men spesielle luftkanaler på begge sider av fyrdøren som slipper inn sekundærluft. På slike lok lyser det ikke ut av lukket fyrdør i det hele tatt. Bare når loket belastes ekstremt hardt forekommer det at fyrdøren åpnes litt av deg selv, da lyser det litt ut i førerhuset (automatisk sekundærtrekk).
Dessuten er det normalt aldri rødt lys i fyren, i så fall er det noe alvorlig galt med forbrenningen. Det varierer mellom guloransje og gulhvitt alt etter fyring og belastning.
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mai 2018 at 10:37
Originally posted by KGB KGB wrote:

Men 21.207 med "eseløre"-røykskjermer var den siste som ble tatt ut av tjenesten 22.6 1971 etter 63 års tjeneste. Dette NOHAB-produserte loket var vel kanskje NSB's første allroundlok. Men på slutten ble 21'ene sidebanenes ukronede konger før "vekk med dampen"-programmet omgjorde mesteparten av damperne til spiker.
 
Lok 207 ble bygget av Hamar Jernstøberi.
Alle lokene av type 21 var norskbygget unntatt de siste 8 lokene av type 21c  (370-377), disse ble bygget av NoHAB.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mai 2018 at 15:10
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:



Dette konstante røde lyset i fyrdøren har forundret og irritert meg helt siden den første modellen av BR52 kom.
Fyrdøren skal alltid være minst mulig åpen, fordi åpen fyrdør forstyrrer trekken og dermed forbrenningen......
 
Det kunne fint gjøres da Liliput har spandert et MTC21-grensesnitt på den nye modellen. Da hadde det vært enkelt å legge dampgeneratoren (Seuthe) til en ledig utgang og likeså fyrdøren til en annen. "Minusledningen" ordnes av blidpluggen og har spenning under digitaldrift. Slik blir dette styrbare funksjoner.
Da kan dampgeneratoren gjøres belastningsavhengig og likeså lys i fyrdøren synkronisert med "skuffelyd" på de fleste lyddekodere.
Nå er det ingenting i veien for å ordne dette selv - men Liliput burde ha forberedt den nye utgaven slik at man slipper å gjøre det!


Edited by Kjell H. - 28 mai 2018 at 15:12
Back to Top
KGB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 30 januar 2018
Status: Offline
Points: 77
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KGB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mai 2018 at 17:44
.

Edited by KGB - 28 mai 2018 at 19:41
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mai 2018 at 18:00
Nå er vel dette en tråd for årets nyheter. 
Denne "debatten" skulle vært i egen tråd...Wink
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 august 2018 at 10:46
Det ser ut som CargoNet-loket 73386 som var en nyhet fra Roco ikke kommer i flg. denne linken:
Årsaken er visstnok for dårlige forhåndsbestillinger fra forhandlerne?
Back to Top
Torbjørn View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 16 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 90
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Torbjørn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 august 2018 at 12:29
Æsj! Det var skikkelig dårlige nyheter. Jeg hadde gledet meg veldig til å få meg den modellen. Synes El16 i CargoNet sølvlakkering er skikkelig fin. Selv om boksen over stigen på siden er feil...
 
Har El16 i brun gammeldesign, og den går ekstremt pent. Akkurat som Rc-lokene fra Roco. Ikke så rart, siden innmaten er nær sagt den samme. Akkurat som på forbildet. Hadde håpet på en ny versjon av El16 neste år i nydesign, men da kan jeg vel glemme den også. Håper Roco prøver seg igjen om ikke altfor lenge.
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 august 2018 at 21:20
Enig i at dette var synd (og litt pussig). 16 i sølvsuper er ettertraktet og overpriset på bruktmarkedet, så at denne ikke får nok bestillinger er litt merkelig. Dårlig tegn... Mulig forhandlere har brent seg på gammeldesignvariantene, for der tror jeg markedet har vært mettet en stund. Og nydesign:jatakk. Både med og uten ombygde inntak.
Back to Top
Torbjørn View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 16 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 90
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Torbjørn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 august 2018 at 11:12

Absolutt - jeg hadde gjerne kjøpt den både i CN-sølv og i CN-mørkegrått, samt NSB-nydesign-rød. Det er lok for nær 10.000 kr bare der.

 

Stadig færre bedriver modelljernbaneri, og verdens beste hobby er dessverre ikke like utbredt blant neste generasjon. Hvis produsentene ikke vil ta risiko pga. økonomien i dette, og krever store antall forhåndsbestillinger (for eksempel minimum 500 stk) kan det bli smått med nye modeller for oss i sære land som bl.a. Norge.

Kanskje en i fremtiden må belage seg på å 3D-printe selv, male og kjøpe ferdige komponenter som drivverk, motor, dekoder osv. og bygge selv? Kunne vært gøy, men jeg ser for meg en bratt læringskurve. Jeg liker mer å samle og kjøre enn å fikle med det tekniske.

 

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 august 2018 at 12:46
Roco har en ny lagerpolitikk de seineste år.
De ønsker å minimalisere lagerholdet og ha minst mulig artikler på lager. Det ser man på prispolitikken. De har lager så lenge det er nyheter - og etter et år blir samme produkt solgt med betydelige rabatter. TGOJ-versjonen av El16 ble solgt billig. Derfor vil ikke Roco produsere noe dersom forhandlerne (- og de blir det stadig færre  av) legger inn forhåndsbestillinger slik at prosjektet med ny modell "går i hop".
Jeg er en opportunist som de siste år avventer med bestillingene fra Roco i tilfelle modellene kommer på "billigsalg". Det er irriterende å betale full pris dersom man kan vente med å kjøpe modellen som seinere selges med god rabatt.
Da får heller noen prosjekt ikke bli realisert.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 august 2018 at 14:00
Originally posted by Torbjørn Torbjørn wrote:

Hvis produsentene ikke vil ta risiko pga. økonomien i dette, og krever store antall forhåndsbestillinger (for eksempel minimum 500 stk) kan det bli smått med nye modeller for oss i sære land som bl.a. Norge.

Tilfanget av norske modeller gjennom NMJ er vel et tegn på det stikk motsatte. Antall norske modeller den gang MJ var en stor hobby var en fjert i forhold til nå. NMJ ser ikke ut til å ligge på sotteseng.

Men bekymringen for rekruteringen til hobbyen generelt, deler jeg.
Svein S
Back to Top
Torbjørn View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 16 juli 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 90
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Torbjørn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 august 2018 at 15:17
Godt poeng, ses!
Mitt eget MJ-budsjett er jo mangedoblet sammenlignet med 15-20 år siden - det er mye pent å få kjøpt. En stor takk til NMJ for alt det fine de har laget!
Back to Top
bjornp View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 desember 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bjornp Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 august 2018 at 16:12
Det ser ut til at nye opplag av El12 og Dm3 er på gang fra Märklin, denne gangen i møkkifiserte utgaver.

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 desember 2018 at 15:44
Dette innlegget er sakset fra McK i Danmark og handler om en "ny" konkurs og overtakelse av HobbyTrade/F2010.
Sikkert interessant lesing da HobbyTrade har produsert norske modeller.
McKinley er vel den familien som står bak Maersk?
 
Her er innlegget:

2. december 2018


I anledning af modeljernbanens dag, følger her lidt info om hvad vi arbejder på, og hvor langt vi er nået med de forskellige projekter.

I denne weekend lander de første 150 MX-lokomotiver i Kastrup, det drejer sig om MX 1044 i alle fire udgaver (McK 2802).
Lokomotiverne vil være i forretningerne fra midt i den kommende uge.
I næste weekend afsendes yderligere 450 MX-lokomotiver med fly fra Kina, det er alle udgaver af MX 1006, MX 1016 og MX 1021 (McK 2801, 2803 og 2804).
De resterende 5 numre af MX-lokomotiverne afsendes fra Kina omkring årsskiftet.
Alle de små langbenede ølvogne (McK 3401-3414) afsendes fra Kina inden Kinesisk Nytår.
Herefter ser planen lige nu således ud:
Efter forskellige værktøjsrettelser, produceres de nye AL/Bfh-vogne (McK 3701-3705) i marts 2019, sammen med de tre nye AC-vogne (McK 3105-3107).
Umiddelbart herefter produceres karosserierne til de to nye MR-tog (McK 1207 og 1208), og muligvis et par Arriva-varianter.
MZ IV-projektet (McK 3601-3606) følger planen.
Vi har fået det første kørende eksemplar, og er i gang med at lave de næsten obligatoriske værktøjsrettelser, der normalt følger efter de første prøvestøbninger.
Sideløbende med ovenstående, er der adskillige helt nye projekter undervejs, både små og store, og både noget der har været lavet før, og noget der ikke har.

McKinley ApS, som er den juridiske enhed bag McK, købte 14. september 2018 alle aktiverne fra F 2010 ApS under konkurs.
Det drejer sig primært om et meget stort antal støbeværktøjer og -forme, som oprindeligt var produceret af Hobby Trade ApS, men som efter forskellige overdragelser og konkurser, var blevet købt af F 2010 ApS tilbage i maj 2013.
F 2010 ApS blev begæret konkurs 23. marts 2018, og efterfølgende købte McKinley ApS aktiverne ud af konkursboet.
Med denne handel, ejer McKinley ApS i dag værktøjer og forme til stort set samtlige modeller fremstillet og solgt under handelsnavnene ”Hobby Trade” og ”F 2010”.

En meget stor del af disse værktøjer er enten modelmæssigt uaktuelle eller teknisk forældede, og bliver derfor skrottet.
Et mindre antal af værktøjerne vil blive brugt til OEM-produktion for et antal udenlandske producenter
Nogle ganske få værktøjer, er konstrueret stort set som vores egne værktøjer, og da modellerne samtidigt passer godt ind i produktprogrammet, bliver disse værktøjer opdateret, og herefter brugt til produktion i eget navn.
Det gælder i første omgang F-maskinen og dobbeltdækkervognene (B, Bk og ABs).
Vi har derfor i løbet af november ændret værktøjerne til F-maskinen på en række punkter, og inden Kinesisk Nytår har vi prøvestøbninger på de opdaterede F-maskiner.
I løbet af foråret 2019, er det herefter planen af producere fire numre i forskellige udgaver, med 150 eksemplarer af hvert nummer.
Værktøjerne til dobbeltdækkervognene kræver en mere omfattende opdatering, bl.a. skal der laves et helt nyt bogieværktøj, nye gavle med gummimanchetter, nye fronter, fjedrende puffere, ætsede trin, riste og viskere, ændret belysning m.m.
Hen over sommeren, er det herefter planen at producere et antal opdaterede vogne i flere forskellige udgaver, bl.a. den udgave der kører i dag, hvor vognene har EVN-numre, og styrevognene har fået numre på fronterne.

Meget mere om både dette og andet, følger de kommende måneder.

Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 desember 2018 at 09:24
McKinley har ingenting med Maersk å gjøre. Se forøvrig https://www.proff.dk/roller/mckinley-aps/odder/holdingselskaper/GNSK61I06Y4/
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 desember 2018 at 10:36
Jeg trodde det var Maersk  - derfor spørsmålstegn.
Maersk har en bokstav annerledes i etternavnet. https://no.wikipedia.org/wiki/M%C3%A6rsk_Mc-Kinney_M%C3%B8ller
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.