lima el-13, oppussingsobjekt |
Post Reply |
Author | |
einjen
Veteran Joined: 17 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 1335 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 10 november 2005 at 19:05 |
Som nevnt i en tidligere post, så har jeg ervervet et defekt lima el-13. Etter en del lodding og montering av ledninger så fungerer loket igjen, men desverre er strømopptaket via hjulene svært dårlig, og ledningene fra pantografene er heller ikke montert og det er en del rust på metall inne i loket (der lyspærene sitter).
1: Hvordan forbedre strømopptaket? Jeg har pusset hjulene med sandpapir, og det hjalp litt, men jeg har ikke turt å pusse så mye i fal dette er feil måte å fjerne møkka på. Alternativer? 2: Hvordan fjerne rust på metalldeler? Rustfjerner? 3: Bør jeg olje loket? Hvordan og hvor? Hvilken olje? 4: Pantografene. Det går to ledninger fra pantografene. Hvor skal disse kobles? på hhv "pluss og minus" på motoren? Ok Dette var mange spørsmål, men håper på litt input! |
|
--
Einar Næss Jensen Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk http://einarblog.homemade.no/einarblog |
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg mener at den eneste løsningen på disse lokomotivene er å investere i et skikkelig drivverk. En i klubben vår kjøpte et drivverk fra SB modellbau tror jeg det var. Kostet flesk, men det ble et helt fantastisk bra resultat.
|
|
halvors
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Einar Som Tore sier så er nok drivverket på Lima"s EL13 nokså håpløst. Nytt drivverk finnes fra AHM i Sverige. Passer rett inn i overdelen på EL13 uten tilpasninger, og kjører som en drøm. Men til dine spørsmål: Om bevegelige deler (tannhjul, lager) er veldig tørre så bør du bruke en tynn olje, men ikke drukne loket. Skal du bruke pantografene til strømopptak? Hvis ja, kople de sammen, og til den ene polen på motoren (evt. via en bryter for å skifte mellom opptak fra hjulene på ene siden og pantografer). Hvis nei, fjern ledningene! Lykke til videre med loket. Hilsen Halvor |
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
AHM var det ja. I wasn"t even close...
|
|
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
Helt på jordet var du da heller ikke, SB Modellbau leverer også ombyggingsett til El13.
|
|
PoP
FREMO-forummedlem Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 11 |
Post Options
Thanks(0)
|
Med litt TLC så kan også ein EL-13 gå fint utan mange kroner i utlegg. Peder |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |