MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Avik på veksler
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Avik på veksler

 Post Reply Post Reply
Author
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Avik på veksler
    Posted: 29 juni 2010 at 23:22
Hvordan finner du ut/ noen som kan svare på, hva er aviket i grader på 1:7 og 1:9 veksler. Hvordan tegner du dette? Hvor skal aviket hver?
 
Sitter og planlegger et stasjon, mer info senere.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juni 2010 at 23:50
1:7 er forholdet mellom lengde (7 enheter) og avviket (1 enhet). Du tegner det ved å måle 7 måleenheter langs spormidt og så lager du en strek på tvers ved den 7. Denne streken må være vinkelrett på sporet, og skal være 1 enhet lang. Tegn en skrå strek fra utgangspunktet og opp til enden av den nye streken og forbi så langt det trengs.

Gradene regner du ut ved å bruke en enkel trigonometrisk beregning: arcus tangens av 1/7 = 8,13°

Tangens beskriver vinkelforholdet mellom den korte og lange siden i den rettvinklede trekanten som vi lagde over. 
Du trenger en kalkulator med trigonometriske funksjoner. Del 1 på 7 (eller 9). Finn tasten med "tan" for tangens på. Inverter - altså, velg den andre funksjonen på tasten, gjerne skrevet som "tan -1" (Tangens opphøyd i -1, som egentlig heter "arcus tangens"). Trykk på denne, og vips har du gradetallet. 

Ett sted du kan lese mer om dette er på NMRA sin side, her.
Og her kan du bli overveldet av info om bygging av veksler!

Det der er riktignok ikke norske sporveksler, men prinsippene er de samme, og særlig ulike er de for så vidt heller ikke.  


Edited by Henning L - 30 juni 2010 at 00:11
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juni 2010 at 15:32

En annen ting i en sporveksel er avvikesporets radius, den kan variere selv om stigningen på vekselen er den samme.

For eksempel har vi både 190 og 300 meters radiuser på 1:9 vekslene på Sandnes (på forbildet)
Så om man kjøper en såkalt "point forming tool" for 1:9 veklser fra FastTracks, så er denne ikke laget for så storer radiuser, slik at man får en del ekstra filing på frihånd.
Men jo mindre radius, jo kortere veksel, så det er jo plassbesparende da.
 
Her er forøvrig en informativ video om problemer i krysset mht. smale og brede hjulbaner.
 
Back to Top
smholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote smholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juni 2010 at 23:52
Du kan finne en bra vekselkalkulator på internett:
 
Tekst fra denne siden:
Roll your own turnout - curved, wye, three-way, etc. using David Honner"s excellent Excel spreadsheet combined with your favorite CAD program or design software such as CadRail or 3rdPlanit:
 
 
Den kan brukes til omtrent alle skalaer, selv har jeg brukt den på Z-skala veksler.
mvh,
Svein-Martin Holt
platelayer - facebook
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.