NMJ Vogner med integrert belysning på AC system |
Post Reply |
Author | |
andiab
Viderekommen Joined: 26 april 2018 Location: Norge Status: Offline Points: 3 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 26 april 2018 at 14:47 |
Hei alle! Jeg er ny her på forumet og har gått til innkjøp av flere NMJ B7 vogner i nye farger og ønsker ha ha belysning til disse. Har søkt og funnet flere innlegg om lys i disse vognene men ikke et som dekker mitt problem.
Jeg skal kjøre disse vognene på Marklin AC system og lurer på om dette i det hele tatt er mulig. Siden marklin kjører senterleder i skinnene så burde det ikke være værre enn å benyte slepesko i boggiene slik marklin selv gjør det, men det jeg er usikker på er om lysene i det hele tatt vil virke. Har Mobile station 2 som støtter DCC dekoder som disse lysene benytter. Takker på forhånd for svar.
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Velkommen på forum!
Det du spør om, er ikke lett å svare på - men jeg skal forsøke: Märklin har ofte brukt "å samle strømopptaket" i en slepesko for vogner som hører hjemme i et tog. Dette fordi man ønsker å minimalisere rullemotstanden og for å tillate lange tog uten at loket slurer på skinnene. En slepesko skaper en økt rullemotstand - og det kan være et problem for små lok med liten adhesjonsvekt. Derfor har man ofte strømopptak fra hjulene i hver vogn og strømførende koblinger slik at man kan klare seg med slepesko på en vogn - eller selve loket. Dette kan bli upraktisk for NMJ-vogner som har som standard isolerte akslinger (beregnet for likestrøm). Bytter man ikke hjulsettene til uisolerte hjul, må man ha strømopptak for begge sider og alle hjul for å kunne ha sikkert strømopptak gjennom hjulene. Den vognen som har slepesko bør ha en liten ekstra vekt i den enden som har slepeskoen for ikke å spore av da slepeskoen minsker trykket mot skinnene. Kjører du med korte tog (3-4 vogner) så kan du ha slepesko på hver vogn, ellers må du ha strømførende koblinger (finnes i handelen). Tror at du kjører digitalt: Jeg vet ikke om du har tenkt å bruke ferdige lyslister (kostbare) eller om du har tenkt å bruke 12V "standard" lyslister som du får kjøpe på IKEA, Clas Ohlsson eller en annen plass. De er rimelige og minst like gode. Da kan du bruke en LM7812 til å stabilisere spenningen til 12V og forsyne lyslisten med en forankoblet elektrolyttkondensator med stor kapasitet (ca. 100uF - 220uF) for å unngå flimmer i belysningen dersom du har kontaktproblemer. Det kan også være greit å sette en diode i lederetning før spenningsregulatoren (da jeg ikke vet hvilken revers spenning spenningsregulatoren tåler). Bedre er det å sette inn full brolikeretter. Da får du en jamnere forsyningsspenning.Dette gjør du på hver vogn. Det kan lønne seg å teipe aluminiumstape i taket inne i vognen (fås på Biltema eller andre steder) og å snu lyslisten med diodene oppover slik at du får en jamnere belysning (indirekte belysning). Kjører du analogt er det litt verre: Da digitalspenningen gjør at du alltid har > 12V på sporet kan du bruke 12V-lyslister uten å modifisere disse. Kjører du analogt, er det greit å få konstant lys i vognene under denne spenningen. Hvite lysdioder tenner rundt 3VDC. Jeg har brukt å modifisere 12V-lyslister ved å bryte opp printet og strappe hver diode til "forsyningsspenning 3V"eller du setter lysdioder parallellkoblet i passende antall og forsyner disse fra en spenningsstabilisator type LM316. Da må du bruke 2 motstander i tillegg for å "stille inn spenningen" på LM316 - ellers får du kun rundt 1,3V som er for lite. Her bør du bruke brolikeretter for å forsyne spenningsstabilisatoren og kondensator på likestrømsiden av brolikeretteren. Dette burde gi lys fra rundt 3,5VAC og fullt flimmerfritt lys i hele spenningsområdet for AC-drift. Bruk 25-30V kondensatorer, så er du sikker (hvis du ikke kjører med "blå trafo").
|
|
andiab
Viderekommen Joined: 26 april 2018 Location: Norge Status: Offline Points: 3 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tusen takk for godt og utfyllende svar Kjell. Jeg kjører digitalt men har ingen krav til å styre belysningen.
Første tanke var å installere slepe-sko slik som du beskriver men da egentlig per vogn, men pga rullemotstanden er det nok best å kun montere på 1 vogn. Jeg har sett på NMJ sin orginalbelysning til disse vognene men ser at disse er veldigkostbar og er usikker om de i det hele tatt vil virke på marklin sitt system. Kansje slik som du nevner kan det være et godt alternativ å kjøpe ikea ledlys. Skal forske litt på dette og legge ut her hvordan jeg har gjennomført det :)
|
|
HelgeBe
Veteran Joined: 24 mai 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 131 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei
Her er en annen variant: http://www.train-tech.com/index.php/lighting/interior-coach-lighting Jeg har ikke prøvd disse selv. Prisen er litt høy men du slipper slepesko eller strømførende koblinger. Når det gjelder dekodere så ser ikke de forskjell på 2R eller 3R skinner. DCC signalet er det samme. Helge B.
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Skeptisk til batterier. - De er alltid utladet når man har bruk for dem!
Dessuten har disse bevegelsessensor som tenner lysene. De kan bruke strøm hele tiden, så man risikerer at batteriene tappes kontinuerlig. Dessuten er følsomheten for bevegelsessensorene og tiden uten bevegelse ukjent. Dette kan skape problemer ved opphold på stasjoner og langsomkjøring. Har "medbrakt strøm" i noen G-skala passasjervogner. Der har jeg vanlig bryter og bruker telysdioder for å illudere parafinlys.
|
|
Bo11
Veteran Joined: 25 august 2007 Location: Sverige Status: Offline Points: 417 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jag har även tittat på detta som alternativ oavsett om man kör 2/3R Priset är som du säger lite högt, och jag har även tittat på om man skulle kunna kringgå produkten och göra denna själv. Efter att ha konsulterat ett elektronik företag så avrådde de mig då detta var speciellt framtaget och inget som fanns som std i denna lilla skala. Jag är i motsats till Kjell att det skulle vara en risk i den omfattning att detta system skulle vara på kontinuerligt, är i god tillit att detta är utprövat. Fördelen är att systemet inte är beroende av spårströmmen och lyser med en stabil säkerhet.
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Så lenge produsenten ikke vil oppgi "quiesent current" eller strømforbruk når belysningen er av, kan man regne en del uA (microampere) i strømtrekk kontinuerlig fra batteriet. 2032-celler har en begrenset kapasitet.
Badevekten min har en slik celle - og den er av den typen at den slår seg av når den ikke brukes. Likevel trekker den strøm kontinuerlig slik at vekten er tom for strøm med noen måneders mellomrom. Det er dette jeg mener er svakheten - om man ikke liker å bytte batteri hver gang.
|
|
jhh61no
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 686 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dette virker digitalt.
Bytt ut en kontakt med slepesko så er du klar |
|
Jarle H Hansen
Bergen Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++ |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |