Velkommen på forum! Det du spør om, er ikke lett å svare på - men jeg skal forsøke: Märklin har ofte brukt "å samle strømopptaket" i en slepesko for vogner som hører hjemme i et tog. Dette fordi man ønsker å minimalisere rullemotstanden og for å tillate lange tog uten at loket slurer på skinnene. En slepesko skaper en økt rullemotstand - og det kan være et problem for små lok med liten adhesjonsvekt. Derfor har man ofte strømopptak fra hjulene i hver vogn og strømførende koblinger slik at man kan klare seg med slepesko på en vogn - eller selve loket. Dette kan bli upraktisk for NMJ-vogner som har som standard isolerte akslinger (beregnet for likestrøm). Bytter man ikke hjulsettene til uisolerte hjul, må man ha strømopptak for begge sider og alle hjul for å kunne ha sikkert strømopptak gjennom hjulene. Den vognen som har slepesko bør ha en liten ekstra vekt i den enden som har slepeskoen for ikke å spore av da slepeskoen minsker trykket mot skinnene. Kjører du med korte tog (3-4 vogner) så kan du ha slepesko på hver vogn, ellers må du ha strømførende koblinger (finnes i handelen). Tror at du kjører digitalt: Jeg vet ikke om du har tenkt å bruke ferdige lyslister (kostbare) eller om du har tenkt å bruke 12V "standard" lyslister som du får kjøpe på IKEA, Clas Ohlsson eller en annen plass. De er rimelige og minst like gode. Da kan du bruke en LM7812 til å stabilisere spenningen til 12V og forsyne lyslisten med en forankoblet elektrolyttkondensator med stor kapasitet (ca. 100uF - 220uF) for å unngå flimmer i belysningen dersom du har kontaktproblemer. Det kan også være greit å sette en diode i lederetning før spenningsregulatoren (da jeg ikke vet hvilken revers spenning spenningsregulatoren tåler). Bedre er det å sette inn full brolikeretter. Da får du en jamnere forsyningsspenning.Dette gjør du på hver vogn. Det kan lønne seg å teipe aluminiumstape i taket inne i vognen (fås på Biltema eller andre steder) og å snu lyslisten med diodene oppover slik at du får en jamnere belysning (indirekte belysning). Kjører du analogt er det litt verre: Da digitalspenningen gjør at du alltid har > 12V på sporet kan du bruke 12V-lyslister uten å modifisere disse. Kjører du analogt, er det greit å få konstant lys i vognene under denne spenningen. Hvite lysdioder tenner rundt 3VDC. Jeg har brukt å modifisere 12V-lyslister ved å bryte opp printet og strappe hver diode til "forsyningsspenning 3V"eller du setter lysdioder parallellkoblet i passende antall og forsyner disse fra en spenningsstabilisator type LM316. Da må du bruke 2 motstander i tillegg for å "stille inn spenningen" på LM316 - ellers får du kun rundt 1,3V som er for lite. Her bør du bruke brolikeretter for å forsyne spenningsstabilisatoren og kondensator på likestrømsiden av brolikeretteren. Dette burde gi lys fra rundt 3,5VAC og fullt flimmerfritt lys i hele spenningsområdet for AC-drift. Bruk 25-30V kondensatorer, så er du sikker (hvis du ikke kjører med "blå trafo").
|