Sporplan hjelp / tips |
Post Reply |
Author | |
stigne
Viderekommen Joined: 12 desember 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 88 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 06 september 2013 at 12:47 |
hei
Slik er banen nå,men har litt lyst til å forandre litt på den for å få kjøre flere tog samtidig. her kommer et forslag, men kom gjerne med innspill Det mangler jo penser kryss osv.. trenger litt innputt Dette blir en bra jobb pga det meste er ferdiglaget men men det er jo en hobby |
|
Stig R Nekstad
Midsund Roco,multiZENTRALEpro, TrainController silver, TrainProgrammer,+4DSound mm |
|
Toftebanen
Medlem i MJF Joined: 30 august 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 146 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei
Jeg bare lurte på hvilke program du har tegnet i? |
|
Jarle
|
|
stigne
Viderekommen Joined: 12 desember 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 88 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Jarle
Jeg Brukeranyrail.com mvh
|
|
Stig R Nekstad
Midsund Roco,multiZENTRALEpro, TrainController silver, TrainProgrammer,+4DSound mm |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvis du tenker å beholde sporplanen slik den er, og kun utvide for å få økt kapasitet, er vel dobbeltspor slik du har skissert det eneste reelle alternativet. Da lurer jeg på hvordan du liker det oppsettet med tre stasjoner som du har nå, syns du det funker bra?
En annen innfallsvinkel er jo å rive hele eller deler av anlegget og starte delvis fra scratch igjen. Når sporplanen ikke fungerer slik man ønsker (i ditt tilfelle er kapasiteten for liten) er det ikke gitt at det vil bli så mye bedre kun ved å pøse på med flere spor, kanskje det da hadde vært bedre med en helt annen plan enn å flikke på noe som i verste fall aldri vil bli optimalt..? Når du sier at det meste er ferdiglaget, mener du da at det er ferdig med landskap og alt annet, eller er det kun rammeverk og skinnelegging du sikter til? Hvis rammeverket er bra bygget kan jo det kanskje brukes som det er, mens skinner og skinneunderlag fjernes for å gi plass til en ny plan. Har du noen bilder av anlegget slik det ser ut i dag? Svein |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dette har med hva slags MJ-er man er. Dersom det er viktig å kjøre flere tog på en gang, er nok dobbeltspor hele veien den enste løsningen innenfor den plassen. Men samtidig tar du jo da bort alle de trafikkmessige gjøremålene som er knyttet til kryssing av tog. Sett fra mitt ståsted og min MJ-type, blir hele driftsopplegget da betydelig kjedeligere. Ut fra min typologi i den artikkelen jeg lenker til, er jeg da "Lokomotivføreren", men det kan hende at du er "Togkjøreren". Sånn er vi forskjellige, men det kan hende at vi har flere preferanser enn bare én for vår hobby, så jeg vil anbefale deg å lese artikkelen min og tenke litt over hva du vil med MJ-hobbyen, for det påvirker nemlig hva slags anlegg som passer best for en.
|
|
Svein S
|
|
bqg
Viderekommen Joined: 25 oktober 2011 Location: Danmark Status: Offline Points: 9 |
Post Options
Thanks(0)
|
I stedet for et dobbelt spor hele vejen rundt, ville du få mere glæde af en skjult banegård hvor togene kunne byttes ud.
Du skriver ikke noget hvilken skinnesystem du bruger. Hvad er målene på din bane. 3m x 3,8m? |
|
Hans Kurt Hansen
|
|
rebelego
Veteran Joined: 16 juli 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 228 |
Post Options
Thanks(0)
|
Siden ønsket er å kjøre flere tog samtidig, så er nok dobbeltspor tingen. Skjult banegård er fint om man ønsker variasjon i togene som kjøres eller trenger mer oppstillingsplass. Anbefaler å lese artikkelen til Svein Sando og reflektere litt over hva man liker. Jeg leste en tilsvarende artikkel på engelsk for en tid tilbake, men det var ikke NMRA-artikkelen eller noen referanse til den. Finnes også lignende artikler med andre navn på arketypene for andre hobbyer og aktiviteter. Hovedpoenget er at folk kan ha veldig forskjellige interesser og tilnærminger til det som tilsynelatende er samme hobby/aktivitet. Selv er jeg Togkjøreren med sterkt innslag av Elektronikeren eller Automagikeren, som jeg kaller det, siden programmeringa er mer interessant enn selve elektronikken. Jeg ville nok foretrukket å beholde enkeltsporet og automatisert for å kjøre 4-5 tog samtidig, kanskje 6. |
|
stigne
Viderekommen Joined: 12 desember 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 88 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei
Beklager at jeg svarer så sent har vert litt syk, skal legge ut noen bilder i kveld:-) Så får vi høre hva dere mener. |
|
Stig R Nekstad
Midsund Roco,multiZENTRALEpro, TrainController silver, TrainProgrammer,+4DSound mm |
|
stigne
Viderekommen Joined: 12 desember 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 88 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei
Legger ut to bilder av anlegget slik det er i dag. Prøver å få hele til å bli mest mulig computer styrt. med lyd, lys og trafikk. |
|
Stig R Nekstad
Midsund Roco,multiZENTRALEpro, TrainController silver, TrainProgrammer,+4DSound mm |
|
royter
Viderekommen Joined: 20 desember 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 32 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei.
Har kikket mang en gang på annlegget ditt, som er en stor motivasjon for meg. Har anlegget hatt noen progresjon siden disse bildene? Har du noen flere bilder? |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |