| Sporplan hjelp / tips
 
 Printed From: MJF Forum
 Category:  Modelljernbane i alminnelighet
 Forum Name:  Design, sporplaner og konstruksjon av underbygning
 Forum Description:  Rommet for å drøfte sporplaner innredning av rom og bygging av underlaget til din modelljernbane
 URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=7959
 Printed Date: 31 oktober 2025 at 05:03
 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
 
 
 Topic: Sporplan hjelp / tips
 Posted By: stigne
 Subject: Sporplan hjelp / tips
 Date Posted: 06 september 2013 at 12:47
 
 
        
          | hei 
 Slik er banen nå,men har litt lyst til å forandre litt på den  for å få kjøre flere tog samtidig. 
 her kommer et forslag, men kom gjerne med innspill 
 Det mangler jo penser kryss osv.. trenger litt innputt 
 
 
 Dette blir en bra jobb pga det meste er ferdiglaget men men det er jo en hobby 
 
 
 -------------
 Stig R Nekstad
 Midsund
 Roco,multiZENTRALEpro, TrainController silver, TrainProgrammer,+4DSound mm
 |  
 
 Replies:
 Posted By: Toftebanen
 Date Posted: 07 september 2013 at 00:59
 
 
        
          | Hei Jeg bare lurte på hvilke program du har tegnet i?
 
 -------------
 Jarle
 |  
 Posted By: stigne
 Date Posted: 07 september 2013 at 01:58
 
 
        
          | Hei Jarle 
 
 
 Jeg Brukeranyrail.com 
 
 mvh 
 -------------
 Stig R Nekstad
 Midsund
 Roco,multiZENTRALEpro, TrainController silver, TrainProgrammer,+4DSound mm
 |  
 Posted By: Svein_H
 Date Posted: 07 september 2013 at 07:25
 
 
        
          | Hvis du tenker å beholde sporplanen slik den er, og kun utvide for å få økt kapasitet, er vel dobbeltspor slik du har skissert det eneste reelle alternativet. Da lurer jeg på hvordan du liker det oppsettet med tre stasjoner som du har nå, syns du det funker bra? 
 En annen innfallsvinkel er jo å rive hele eller deler av anlegget og starte delvis fra scratch igjen. Når sporplanen ikke fungerer slik man ønsker (i ditt tilfelle er kapasiteten for liten) er det ikke gitt at det vil bli så mye bedre kun ved å pøse på med flere spor, kanskje det da hadde vært bedre med en helt annen plan enn å flikke på noe som i verste fall aldri vil bli optimalt..?
 
 Når du sier at det meste er ferdiglaget, mener du da at det er ferdig med landskap og alt annet, eller er det kun rammeverk og skinnelegging du sikter til? Hvis rammeverket er bra bygget kan jo det kanskje brukes som det er, mens skinner og skinneunderlag fjernes for å gi plass til en ny plan. Har du noen bilder av anlegget slik det ser ut i dag?
 
 Svein
 
 
 -------------
 H0, norsk på 50-tallet en gang
 Min hjemmeside  http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - www.hjemstad.no  ble dessverre drept av Pro ISP da one.com overtok.
 |  
 Posted By: ses
 Date Posted: 07 september 2013 at 11:18
 
 
        
          | Dette har med  http://sando.co/index.php?aut=&vis=203&nid=3&engelsk=0" rel="nofollow - hva slags MJ-er man er . Dersom det er viktig å kjøre flere tog på en gang, er nok dobbeltspor hele veien den enste løsningen innenfor den plassen. Men samtidig tar du jo da bort alle de trafikkmessige gjøremålene som er knyttet til kryssing av tog. Sett fra mitt ståsted og min MJ-type, blir hele driftsopplegget da betydelig kjedeligere. Ut fra min typologi i den artikkelen jeg lenker til, er jeg da "Lokomotivføreren", men det kan hende at du er "Togkjøreren". Sånn er vi forskjellige, men det kan hende at vi har flere preferanser enn bare én for vår hobby, så jeg vil anbefale deg å lese artikkelen min og tenke litt over hva du vil med MJ-hobbyen, for det påvirker nemlig hva slags anlegg som passer best for en. 
 
 -------------
 Svein S
 |  
 Posted By: bqg
 Date Posted: 07 september 2013 at 19:17
 
 
        
          | I stedet for et dobbelt spor hele vejen rundt, ville du få mere glæde af en skjult banegård hvor togene kunne byttes ud. Du skriver ikke noget hvilken skinnesystem du bruger.
 Hvad er målene på din bane. 3m x 3,8m?
 
 
 -------------
 Hans Kurt Hansen
 
   |  
 Posted By: rebelego
 Date Posted: 09 september 2013 at 13:28
 
 
        
          | Siden ønsket er å kjøre flere tog samtidig, så er nok dobbeltspor tingen. Skjult banegård er fint om man ønsker variasjon i togene som kjøres eller trenger mer oppstillingsplass. Anbefaler å lese artikkelen til Svein Sando og reflektere litt over hva man liker. Jeg leste en tilsvarende artikkel på engelsk for en tid tilbake, men det var ikke NMRA-artikkelen eller noen referanse til den. Finnes også lignende artikler med andre navn på arketypene for andre hobbyer og aktiviteter. Hovedpoenget er at folk kan ha veldig forskjellige interesser og tilnærminger til det som tilsynelatende er samme hobby/aktivitet. Selv er jeg Togkjøreren med sterkt innslag av Elektronikeren eller Automagikeren, som jeg kaller det, siden programmeringa er mer interessant enn selve elektronikken. Jeg ville nok foretrukket å beholde enkeltsporet og automatisert for å kjøre 4-5 tog samtidig, kanskje 6.  
 |  
 Posted By: stigne
 Date Posted: 10 september 2013 at 14:02
 
 
        
          | Hei 
 Beklager at jeg svarer så sent har vert litt syk, skal legge ut noen bilder i kveld:-) Så får vi høre hva dere mener. 
 
 
 -------------
 Stig R Nekstad
 Midsund
 Roco,multiZENTRALEpro, TrainController silver, TrainProgrammer,+4DSound mm
 |  
 Posted By: stigne
 Date Posted: 10 september 2013 at 18:02
 
 
        
          | Hei 
 Legger ut to bilder av anlegget slik det er i dag. Prøver å få hele til å bli mest mulig computer styrt. med lyd,  lys og trafikk. 
 
 
 
 -------------
 Stig R Nekstad
 Midsund
 Roco,multiZENTRALEpro, TrainController silver, TrainProgrammer,+4DSound mm
 |  
 Posted By: royter
 Date Posted: 07 desember 2015 at 16:23
 
 
        
          | Hei. 
 Har kikket mang en gang på annlegget ditt, som er en stor motivasjon for meg. Har anlegget hatt noen progresjon siden disse bildene? Har du noen flere bilder? 
 
 |  
 
 |