Skjelden kombinasjon i godstog |
Post Reply |
Author | |
LarsR
Veteran Joined: 12 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 143 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 30 august 2007 at 11:27 |
Sto å ventet på kryssingen mellom 471 ( Trondheim-Bodø ) og gt.5792 ( Bodø-Trondheim ) da jeg plutselig fikk se dette i multrippel
|
|
Mvh LarsR
NSB Nordlandsbanen 1958 - 2010 |
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
kult! det er vel sjeldent at du får se
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
Førstemann som viser dette i modell!!
Utfordringen er gitt...
|
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|
LarsR
Veteran Joined: 12 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 143 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja du kan tru jeg ble overrasket da dette rullet inn på stasjonen
|
|
Mvh LarsR
NSB Nordlandsbanen 1958 - 2010 |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Bare som ett "sånn litet appropos" om CD66, også kjent i utlandet som Class 66:
Jeg trodde egentlig at dette var ett relativt nytt lokomotiv, men sjekk linken under så kan man se at dette lokomotivet har en "forhistorie" som Class 59 (fra 1985).
Er CD66-konstruksjonen egentlig 22 år gammel?
Link: Class 59
Fine bilder forressten!
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
CD66 er egentlig konstruksjonsmessig et "fossil" fra tidlig 50-tall (i flg. EisenBahn Magazin08/07).
Konstruksjonen har vært endret lite opp gjennom årene, men detaljer som AC-generatorer, motorer med turbolader og bedre boggier har kommet med tiden.
Grunnkonseptet er likevel det samme:
2-takts-dieselmotor i V-form som driver en generator og DC-motorer med enkeltakseldrift.
Nå er det bare et spørsmål om hvor lenge disse 2-taktsdieselene får lov til å operere i årene som kommer i Europa pga. høye utslippstall. Det kan godt henne at de få Di3-ene som er tilbake blir nektet å kjøre (sammen med mer moderne søstre) etter 1. januar 2009? Kravet er da at lokene skal tilfredstille utslippsnormene i EU IIIa eller UIC 624.
Dette er vanskelig å klare med 2-taktsdiesel uten common-rail-innsprøytning og partikkelfilter. EMD har utviklet en "miljøversjon" av CD66 som heter EMD-JT42WRM (i stedet for CWR på slutten) men den veier 5 tonn mer.
Dette er kanskje en medvirkende årsak til at CD66 er kun "leaset" i Norge da de ikke er ment å operere lenge? Edited by Kjell H. - 05 september 2007 at 10:05 |
|
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
http://foto.mjf.no/v/SveinR/mz1.jpg.html
Fikk ikke til å legge bilder ut på forumet i dag, så da ble det på denne måten..
|
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|
LarsR
Veteran Joined: 12 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 143 |
Post Options
Thanks(0)
|
Morsomme bilder det der Svein!
|
|
Mvh LarsR
NSB Nordlandsbanen 1958 - 2010 |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |