Print Page | Close Window

Skjelden kombinasjon i godstog

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Forbildet til mj: Ekte jernbane
Forum Description: Alt om jernbane i 1:1, forbildet for modelljernbane kan leses og postes her
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=2807
Printed Date: 04 juli 2024 at 19:47
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Skjelden kombinasjon i godstog
Posted By: LarsR
Subject: Skjelden kombinasjon i godstog
Date Posted: 30 august 2007 at 11:27

Sto å ventet på kryssingen mellom 471 ( Trondheim-Bodø ) og gt.5792 ( Bodø-Trondheim ) da jeg plutselig fikk se dette i multrippelSmile

 

 

 
 


-------------
Mvh LarsR
NSB Nordlandsbanen 1958 - 2010



Replies:
Posted By: Stian
Date Posted: 30 august 2007 at 15:04
kult! det er vel sjeldent at du får se

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: SveinR
Date Posted: 30 august 2007 at 15:58
Førstemann som viser dette i modell!!
Utfordringen er gitt...


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: LarsR
Date Posted: 30 august 2007 at 23:46
Originally posted by Stian Stian wrote:

kult! det er vel sjeldent at du får se
 
 
Ja du kan tru jeg ble overrasket da dette rullet inn på stasjonenSmile


-------------
Mvh LarsR
NSB Nordlandsbanen 1958 - 2010


Posted By: Roger
Date Posted: 04 september 2007 at 22:51
Hei!
 
Bare som ett "sånn litet appropos" om CD66, også kjent i utlandet som Class 66:
 
Jeg trodde egentlig at dette var ett relativt nytt lokomotiv, men sjekk linken under så kan man se at dette lokomotivet har en "forhistorie" som Class 59 (fra 1985).
 
Er CD66-konstruksjonen egentlig 22 år gammel?
 
Link: http://en.wikipedia.org/wiki/British_Rail_Class_59 - Class 59
 
Fine bilder forressten!


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 05 september 2007 at 10:04
CD66 er egentlig konstruksjonsmessig et "fossil"  fra tidlig 50-tall (i flg. EisenBahn Magazin08/07).
Konstruksjonen har vært endret lite opp gjennom årene, men detaljer som  AC-generatorer, motorer med turbolader og bedre boggier har kommet med tiden.
Grunnkonseptet er likevel det samme:
2-takts-dieselmotor i V-form som driver en generator og DC-motorer med enkeltakseldrift.
 
Nå er det bare et spørsmål om hvor lenge disse 2-taktsdieselene får lov til å operere i årene som kommer i Europa pga. høye utslippstall. Det kan godt henne at de få Di3-ene som er tilbake blir nektet å kjøre (sammen med mer moderne søstre) etter 1. januar 2009? Kravet er da at lokene skal tilfredstille utslippsnormene i EU IIIa eller UIC 624.
Dette er vanskelig å klare med 2-taktsdiesel uten common-rail-innsprøytning og partikkelfilter. EMD har utviklet en "miljøversjon" av CD66 som heter EMD-JT42WRM (i stedet for CWR på slutten) men den veier 5 tonn mer.
Dette er kanskje en medvirkende årsak til at CD66 er kun "leaset" i Norge da de ikke er ment å operere lenge?


Posted By: SveinR
Date Posted: 10 september 2007 at 21:19
http://foto.mjf.no/v/SveinR/mz1.jpg.html - http://foto.mjf.no/v/SveinR/mz1.jpg.html
http://foto.mjf.no/v/SveinR/mz2.jpg.html - http://foto.mjf.no/v/SveinR/mz2.jpg.html
 
Fikk ikke til å legge bilder ut på forumet i dag, så da ble det på denne måten.. 


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: LarsR
Date Posted: 10 september 2007 at 21:45
Morsomme bilder det der Svein!Smile

-------------
Mvh LarsR
NSB Nordlandsbanen 1958 - 2010



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net