Fremo modul spørsmål |
Post Reply ![]() |
Page <12 |
Author | |
SveinR ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja nok Flekkefjord I følge sikkre kilder må Sira stasjon være 9m i 1:87 for å få korrekt lengde, hvor mye kan en jukse med dette før en blir kastet på dør av Fremogjengen? Spiller dum jeg |
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|
![]() |
|
terje-o ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 260 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hei igjen, Fremo gjengen har ingen problemer med komprimering, men det er jo en fordel at man står i igjen med sporlengder som er brukbare rent operasjonelt. Første steg i retning av en mer håndterlig lengde kan være å lette på kravene til sporvekslene. Det kan være endel å spare på å gå fra "helt riktige" til f.eks Peco sine lange. Antar at det kan være en god del andre forslag også blant brukerne her på forumet? MVH
|
|
![]() |
|
jevistad ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det var jo nye takter fra den kanten Men jeg er helt enig, på en stasjon med såpass mange spor vil det nok bli litt voldsomt med 1:9 veksler. Det går jo an å selvbygge vekslene allikevel om de er 1:5 eller 1:6 |
|
![]() |
|
terje-o ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 260 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ooooff,, tatt på fersken... Jeg skrev KAN, ikke at jeg ville funnet på å gjøre det..
MVH |
|
![]() |
|
halvors ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 787 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Spennende stasjon, dette Det som er viktig å tenke på når man planlegger å bygge en stasjon som er tenkt brukt i FREMO"s trafikkspill er blant annet:
Derfor kan det være nødvendig å tilpasse virkeligheten slik at en stasjon (eller en hvilken som helst annen modul) fungerer i praksis. Noen eksempler på praktiske forhold som bør tas hensyn til:
Når alt dette er sagt så er det selvsagt flott med stasjoner som er bygget etter et virkelig forbilde, og det gjør byggingen mer utfordrende. Hilsen Halvor |
|
![]() |
|
SveinR ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det som ikke kommer med på denne stasjonstegningen og som gjør den int. er "avkjøringen" til omformer- og elektroavdelingsområdet. Sporvekselen til dette er ikke med på denne tegningen, men skal være rett etter broa, motsatt side av "avkjøringen" til fl.fjord. Se bilde tidligere i denne tråden Må vel få tak i noe slikt sporleggingsprog. å leke meg litt Edited by SveinR |
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|
![]() |
|
jevistad ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
På den andre tegningen du fikk, er i sporvekselen til E-avd. tegnet inn: http://home.lyse.net/vistad/bilder/sira.jpg Den er datert 1946, og Sira ble elektrifisert i 1944. Åk og KL-master er også markert på denne tegningen. Det forøvrig var lokbytte på Sira fra 1944 til 1950, da Sørlandsbanen ble elektrifisert fram til Egersund. Edited by jevistad |
|
![]() |
|
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Kjempeflott med disse sporskissene. Jeg får se om jeg kan grave fram reguleringskart som bedre viser tropografien rundt Sira? En annen, meget kort og interessant stasjon på Sørlandsbanen er Snartemo. Denne ligger på en fylling mellom 2 tunneller, Hegebostad og Kvineshei med en bro over Lygna i vestenden. Om man tar epoke fra like etter krigen, så gikk det fra østenden et sidespor på noen kilometer ned dalen til Jåddan. Dette sporet som tyskerene laget i full fart på noen måneder er en historie for seg selv, da det ikke var trafikk på det men det skulle visstnok være starten på sidebanen til Lyngdal og Farsund. Som FREMO-modul måtte derfor Snartemo være meget bra med 2 tunneller på siden, men lengden blir nok godt over 5 meter. En annen favoritt for meg er også Marnadal der det var lokbytte fra damp østover til elektrisk vestover fra 1944 og noen år fremover. Har hørt at denne stasjonen hadde både svingskive og lokstall på den tiden, men dette forsvant ganske fort? - Kanskje andre vet noe mer? |
|
![]() |
|
Wickerman ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Marnadal-Sira ble ble elektrifisert 18.02.44. Marnadal hadde lokstall og svingskive , men står ikke noe i banedata når dette ble fjernet. Stasjonsbygningen ble bygget i 1942 og ble ubemannet fra 13.06.88. |
|
A matter of life and death
|
|
![]() |
|
SveinR ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja jeg så det Etannet problem er at det er høydeforskjell på sporene ut fra stasjonen, Sørlandsbanen stiger, Flekkefjordbanen synker og omformer sporet er rett. skal ikke være lett dette |
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|
![]() |
|
greffern ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 172 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Løsningen er enkel, gi blaffen i høydeforskjellen. Fremo er på dette tidspunkt flatt!
|
|
Små irriterende bokstaver betyr bare en ting:
MVH Jon Oskar Grefsrud [http://www.norskmjforum.no/video/data/jog-logo.jpg"> |
|
![]() |
|
kness ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 719 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Øhhh. For noen hundre år siden trodde man også at jorda var flat og firkantet. Dere Fremoister er noen særinger.... Hilsen Kjetil |
|
![]() |
|
Dag Cato ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 873 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Halvor har listet opp mange viktige punkter. Hvorvidt modulen ender opp med en ukurant vinkel er ikke det viktigste. Derimot bør du tenke på hvordan du har tenkt å transportere stasjonen før du begynner å bygge. Dette vil ha innvirkning på hvor mange og hvor store seksjoner du trenger. Seksjonene bør bygges like store. Dette vil gjøre stabling mulig. Stabling av seksjonene har to hensikter. Delvis for at du får plass til flere på samme golvareal, men også like viktig. Stablede seksjoner vil beskytte detaljene under transport. Altså: Begynn med å tenke på hvordan du har tenkt å transportere modulen. Mål opp golvarealet og se hvor store seksjoner du får plass til (Ikke glem høyden). Ta med utvendige beskyttelsesplater. Nå kan du tegne opp seksjonene og spre dem utover for å se hvor mange du trenger for å få plass til stasjonen. |
|
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
|
![]() |
|
greffern ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 172 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hei Kjetil, har du hørt om "Flat Earth Society"?
|
|
Små irriterende bokstaver betyr bare en ting:
MVH Jon Oskar Grefsrud [http://www.norskmjforum.no/video/data/jog-logo.jpg"> |
|
![]() |
|
kness ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 719 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Øhhh. Er det de som alltid er engstelige for å falle utenfor kanten....? |
|
![]() |
|
b e pedersen ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hjemmesida er i alle fall informativ: Unfortunately, this website
|
|
Bjørn Egil
|
|
![]() |
|
greffern ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 172 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jaja, det måtte kanskje ende på denne måten... falt utfor kanten, hehehe.
Funnet her... Edited by greffern |
|
Små irriterende bokstaver betyr bare en ting:
MVH Jon Oskar Grefsrud [http://www.norskmjforum.no/video/data/jog-logo.jpg"> |
|
![]() |
|
terje-o ![]() FREMO-forummedlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 260 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Greffern da, er det derfor du henger litt med hodet på treff av og til, for å sjekke om det står preisere opp-ned under modulene
MVH |
|
![]() |
|
greffern ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 172 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ingen kommentar...
|
|
![]() |
Post Reply ![]() |
Page <12 |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |