Fremo modul spørsmål
Printed From: MJF Forum
Category: FREMO-snakken
Forum Name: FREMO-snakken
Forum Description: Diskutere det meste innen FREMO
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=1039
Printed Date: 22 november 2024 at 16:15 Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com
Topic: Fremo modul spørsmål
Posted By: SveinR
Subject: Fremo modul spørsmål
Date Posted: 22 november 2005 at 13:09
Er det veldig FY FY å snu endeplaten 180grader i den ene enden, slik at "publikumssiden" blir på den andre siden? Og er det mange på disse Fremotreffene som har sidespor ut av sine stasjoner som ikke brukes?
Grunnen til at jeg spør er at jeg tenker litt på lage meg en fremomodul, der jeg kan slenge oppi Flikkeiddioramaet mitt, men da må jeg lage noe bak tunnelen og landskapet er har fjellet på andre siden. Ulempen med den er at tunnelen er så vannvittig lav http://www.student.uib.no/~sra092/anlegg/index.htm - http://www.student.uib.no/~sra092/anlegg/index.htm
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Replies:
Posted By: Roger
Date Posted: 22 november 2005 at 13:23
Hei!
Nå er det jo egentlig ingen "publikumsside" på FREMOduler. Dersom jeg forstår deg riktig, så lurer du på om det gjør noe at modulkassen ikke har de høye sidene på samme side? -I såfall snakker vi jo om en "endevender", og det er jo greit.
------------- Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: Heine Pedersen
Date Posted: 22 november 2005 at 13:32
Her er et eksempel på moduler med "endevending":
------------- http://www.heinepedersen.com" rel="nofollow - hjemmeside
http://www.facebook.com/pages/heinepedersencom/106266812899779" rel="nofollow - facebook
|
Posted By: NiM
Date Posted: 22 november 2005 at 13:33
Vi i NiM håper det er helt greitå endevende, ettersom vi lenge har hatt minst to endevendere under prosjektering!
...og går ikke det, skal vi nok endevende både det ene og det andre, slik at enden blir god - ellers ser vi ingen mulighet til å få endene til å møtes. Da gjør vi nemlig ende på det hele...
The end
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 22 november 2005 at 13:46
Snakk om endevending Får vel kjøpe noen endevegger, fordi et byggesett lar seg ikke endevende så lett! Oj dette kan bli gøy, får vel ta noen bilder i juleferien og kanskje bygge en tunnelportal. så i år 2023 er vel jeg ferdig med en modul
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: Roger
Date Posted: 22 november 2005 at 13:50
Hei!
Jeg tror jammen at "endevendere" også kan kjøpes som byggesett....
------------- Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt”
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 22 november 2005 at 14:00
kult! men....
Må vel egentlig bytte ut de side veggene med vegger som følger landskapet. Fjellet stopper liksom ikke der! Kan en kanskje sette på noen tynne finèr plater uten på sideveggne til "endevenderen"
Er det togbutikken som har byggesettene?
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 22 november 2005 at 14:21
En joker modul heter det vist, og byggesettet leveres med høye sidevegger så en kan skjære fjellformasjonen i de.
http://www.eisenbahn-modulbau.de/catalog/product_info.php?cPath=98_23&products_id=377 - http://www.eisenbahn-modulbau.de/catalog/product_info.php?cP ath=98_23&products_id=377
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: Oar"n
Date Posted: 22 november 2005 at 15:22
SveinR wrote:
kult! men....
Må vel egentlig bytte ut de side veggene med vegger som følger landskapet. Fjellet stopper liksom ikke der! Kan en kanskje sette på noen tynne finèr plater uten på sideveggne til "endevenderen"
|
Som man kan ane på dette bildet har jeg skåret ut sidene både opp og ned for å få til et skikkelig kupert landskap. Og jeg har skjøtt på i høyden med mer finer der jeg etter hvert fikk lyst til å lage en kolle. Jeg synes det er greit å holde seg til standard modulbredde, med hensyn til transport, så jeg la ikke fineren utenpå.
Denne dobbeltmodulen er forøvrig laget slik at under transport, når den ene halvdelen er montert opp-ned på den andre, er kollen høy der tjernet er lavt. Så målene er innenfor rimelighetens grenser når den reiser rundt på treff.
------------- Hilsen
Roar Børte
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 22 november 2005 at 15:32
SveinR wrote:
Grunnen til at jeg spør er at jeg tenker litt på lage meg en fremomodul, der jeg kan slenge oppi Flikkeiddioramaet mitt, men da må jeg lage noe bak tunnelen og landskapet er har fjellet på andre siden. Ulempen med den er at tunnelen er så vannvittig lav http://www.student.uib.no/~sra092/anlegg/index.htm - http://www.student.uib.no/~sra092/anlegg/index.htm
|
Hei Svein
Hvor høy er tunnelen din da?
NEM-profilet viser at det ikke skal være lavere enn 59mm i en bredde av 32mm på ikke elektrifiserte baner. (over skinnetopp)
Da skal man kunne kjøre med alt NEM-godkjent Europeisk materiell untatt E-lok med bøylen oppe
Uansett så kan du jo bruke tunnelen på en sidebane med høydebegrensing (som Flekkefjordbanen) på treff, det tilfører jo bare et ekstra moment i trafikkspillet.
Tunneler er det forøvrig lite av på FREMO-treff, men det har noen tenkt å gjøre noe med
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: -TUR-
Date Posted: 22 november 2005 at 16:14
jevistad wrote:
Uansett så kan du jo bruke tunnelen på en sidebane med høydebegrensing (som Flekkefjordbanen) på treff, det tilfører jo bare et ekstra moment i trafikkspillet. |
Ekstramomenter i trafikkspillet er gøy... Ikke minst blir en slik lav tunnell ekstra morro på et 80-tallstreff. Omlasting på Sira
jevistad wrote:
Tunneler er det forøvrig lite av på FREMO-treff, men det har noen tenkt å gjøre noe med |
Det bor en grevling i noen og enhver her i vest
------------- -TUR-
Tore Urvik
|
Posted By: terje-o
Date Posted: 22 november 2005 at 16:38
Tunneler er kjekt, spesiellt når de er basert på en som folk kan kjenne igjen fra 1:1.
I går kveld ble vi ferdige med trearbeidet på et par seksjoner. De utgjør en modul med forbilde fra Jærbanen, og inkluderer bl.a. en tunnell.
Tør noen av dere da gjette på hvor forbildet er henne (det er ikke veldig mange steder å velge i .. ) ?
Helsing
Terje O
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 22 november 2005 at 17:14
jevistad wrote:
Hvor høy er tunnelen din da?
|
Jeg husker ikke i farten, men skal ta å måle den når jeg kommer hjem i juleferien, Men husker at en gammel G vogn fra Lima med høy flensføring såvidt klrer å åle seg inn..
-TUR- wrote:
[
Ekstramomenter i trafikkspillet er gøy... Ikke minst blir en slik lav tunnell ekstra morro på et 80-tallstreff. Omlasting på Sira
|
Ja 80-tallet er best, men Sira finnes ikke som Fremo ennå
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: terje-o
Date Posted: 22 november 2005 at 18:40
Hadde ikke du en tegning av Sira i 1:1?
Du kan eventuellt ha med deg en tegning av Fremo utgaven en til Arendal i mars?
Det kan ikke koste deg mange dagene med din arbeidskapasitet ....
MVH Terje O
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 22 november 2005 at 19:05
En tegning av Sira i 1:1!!! jøss den tegningen får jeg ikke plass til i skuffen min
Nei har desverre ikke noe tegning av Sira, men vist det er noen som har så sier jeg ikke nei takk til en kopi, men da gjerne i mindre målestokk.
Er et vist plassproblem som gjør at jeg ikke kan bygge noe fremostasjon. Men Flikkeid dioramaet står i Flekkefjord, og kan ikke se at noen skal bli lei seg vist den får fremoendestykker.
Spørs om jeg stiller i Arendal i mars, er rett ved en kjedelig innlevering av hovedoppgave. Men et Sør-Vestlands treff i april hadde gjort seg
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: terje-o
Date Posted: 23 november 2005 at 09:14
Ooooooops,
beklager, mente 1:1000, trur det er det vi har funnet på andre deler av bl.a Jærbanen og videre sørover. Jeg skal mase på dem som har slikt.
Det er ikke så enkelt å håndtere slike store modulprosjekter aleine, du kan finne noen med ca samme målsetninger og ambisjonsnivå, og lage Sira som fellesprosjekt ?
Helsing Terje O
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 23 november 2005 at 10:25
terje-o wrote:
Ooooooops,
beklager, mente 1:1000, trur det er det vi har funnet på andre deler av bl.a Jærbanen og videre sørover. Jeg skal mase på dem som har slikt.
Det er ikke så enkelt å håndtere slike store modulprosjekter aleine, du kan finne noen med ca samme målsetninger og ambisjonsnivå, og lage Sira som fellesprosjekt ?
Helsing Terje O
|
Finner du en slik tegning blir jeg glad
Men å finne noen som vil bygge Sira med meg her jeg befinner meg nå, er vel å sikte litt høyt.
Må jo innrømme at den ene enden av stasjonen tiltaler meg mer enn den andre, så kanskje en kan begynne i den enden engang?
Her har vi både omformer og soveplass til lm2, avkjøring til Flekkefjordsbanen og hovedspor. Det hadde vært noe
Men tror først og fremst at en får lage noe som kan være i andre enden av Flikkeidtunnelen, og da er jo dette ett naturlig valg
Lavold, på andre siden av Flikkeid
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 23 november 2005 at 16:25
Hei Svein!
Jeg var en tur på Flekkefjord Kommune like etter nedleggelsen og før rivearbeidene og Spor 2 ble bygget for å få kopi av kartskissene på oppmålingsavdelingen.
Jeg mener å ha disse kopier ett eller annet sted hjemme. Husker ikke helt om jeg også fikk kopi av Sira? I så fall var det i en annen målestokk en Flekkefjord. Tror at både Flikkeid og Sira ikke finnes med samme oppløsning som tettbebyggelsen i sentrum.
Tror ikke at kommunen oppbevarer tidligere kartskisser tilgjengelig enn siste revisjon - og da kan det være vanskelig å skaffe en skikkelig kartskisse med god nok oppløsning? Fordelen med å benytte kommunens digitale kart, er at øvrige hus og tropografi vises klart. Ellers er det sporskisse av Sira stasjon i "Minneverket for Sørlandsbanen" etter det jeg kan huske.
Dersom Sira skulle være aktuelt, så må epoken frem til før 1955 være en gullalder. Sira var da endestasjon for dampdrift på Jærbanen og Flekkefjordsbanen hadde ennå et Type 20 i daglig drift. Husker som guttunge å ha reist med dette (til langt inn på 60-tallet). Man kjørte da Type 20 med ex. tysk donnerbusche og godsvogner i minst et togpar alle hverdager.
Her jeg sitter nå kan jeg dessverre ikke få sjekket det nærmere.
|
Posted By: terje-o
Date Posted: 23 november 2005 at 18:49
Siste:
"En kjenning" har funnet tegning (fra 1946).
Jeg skal få skannet og sendt til Svein.
MVH Terje O
|
Posted By: Per Einar Orebe
Date Posted: 23 november 2005 at 21:52
Jeg tror jeg har sluttrapporten fra banebygginga her et sted!
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 24 november 2005 at 00:54
Kjell H. wrote:
Hei Svein!
Jeg var en tur på Flekkefjord Kommune like etter nedleggelsen og før rivearbeidene og Spor 2 ble bygget for å få kopi av kartskissene på oppmålingsavdelingen.
Dersom Sira skulle være aktuelt, så må epoken frem til før 1955 være en gullalder. Sira var da endestasjon for dampdrift på Jærbanen og Flekkefjordsbanen hadde ennå et Type 20 i daglig drift. Husker som guttunge å ha reist med dette (til langt inn på 60-tallet). Man kjørte da Type 20 med ex. tysk donnerbusche og godsvogner i minst et togpar alle hverdager.
|
PÅ Flekkefjord Kommune??? det heter I Flekkefjord Kommune
Tar jeg ikke helt feil så har jeg tegninger over sporplanen til Flekkefjordstasjon. Tegning over lokstallen og vognstallen har jeg, men ikke over hovedbygningen. Var/er ikke så interessert i den, da den ble revet før jeg kom til verden.
Men om et par år vist jeg ikke blir lurt bort til en anne del av norge, så kan vi i Fremo verden knytte sammen Ålgårdsbanen med Helleland og kjøre "expresstog"(bm89) Ålgård-Flekkefjord
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 24 november 2005 at 12:45
Morsomt å kunne provosere med preposisjoner .-)
Reguleringskart ligger vel ikke å "slenger rundt" i hele kommunen (selv om man av og til skulle tro det mht. utbyggingsløsninger som blir valgt der)?
På Flekkefjord Kommune - er for meg selve Kommunehuset i Elvegaten (tidl. Alfr. Sands Møbelfabrikk). Vel er "huset" blandt de største i byen, men jeg velger fortsatt preposisjonen "på" fremfor "i" når jeg en skjelden gang besøker Kommunehuset. - Det blir det samme som "på" stasjonen og "på" jobben osv.
Det som gjør reguleringskart spesielt attraktive (særlig de nye digitalkartene) er at de er meget detaljerte og har liten ekvidistanse slik at muligheten for å gjenskape området blir tilsvarende bra! Jeg hentet således kart fra partiet Drangeid - Loga som jeg synes er spesielt fasinerende om det kunne gjenskapes i modell? Reguleringskartet over Flekkefjord Stasjon er faktisk så detaljert at begge skinnestrenger er avmerket på sporet.
Ellers må jeg bare slutte meg til beklagelsene over at selve stasjonsbygget ble revet på slutten av 60-tallet. Jeg har lest at det faktisk verserer planer om en gjennoppførelse, men jeg tror først man bygger en 2.etasje på kjøpesenteret før dette blir realisert?
Lokalpolitisk har det alltid vært svak støtte for å beholde jernbanedrift på Flekkefjordsbanen. Mange lokalpolitikere oppfattet nok innstillingen om at banen var bevaringsverdig av 1. kl.som en utidig overstyring fra sentralt hold?
|
Posted By: Wickerman
Date Posted: 24 november 2005 at 13:08
Her kunne man ha forlenget lokaltoget fra Egersund( går 1 pr time til stavanger) til Flekkefjord og kjørt flere avganger om dagen, underforutsetning at de hadde diesel, eller satte opp kjøreledning.
------------- A matter of life and death
|
Posted By: terje-o
Date Posted: 24 november 2005 at 14:43
Det er vel neppe høyde nok til å montere kontaktledning?
MVH Terje O
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 24 november 2005 at 16:10
At den gamlestajonsbygningen blir satt opp igjen tror jeg aldri kommer til å skje desverre. Folk PÅ Flekkefjord kommune ser vel helst at alt med jernbane forsvinner. Og tror kjørestrømmen må ha sånn T-bane strømopptak langs bakken, fordi luftledning er det dårlig med plass til.
Men hva kan en ikke få til i Fremo verden?
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 24 november 2005 at 16:12
Kjell H. wrote:
Type 20 med ex. tysk donnerbusche
|
Noen som har noen gode bilde av disse? har egentlig alltid lurt på hva slags personvogner det gikk her, fordi de vanlige teakboggievognen kunne vel ikke gå her eller?
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 24 november 2005 at 21:08
Har aldri sett passasjervogner av tre i Flekkefjord i "min tid".-) Husker imidlertid godt turene med "donnerbusche" da det av og til var problemer med lyset og det ble ganske mørkt i alle tunnellene. Dette var en temmelig nifs opplevelse for en liten gutt!
Dersom du er på jakt etter gode bilder fra drift på banen, så må du kanskje oppsøke etterkommere av en del jernbanepersonell i Flekkefjord? Her er noen navn som jeg kommer på i farten: Barth (bodde på Uenes) Johnsen (bodde i nærheten av Kristiansandsboden) Stømer (bodde på Uenes) Kristensen (var fra Drammen og flyttet tilbake dit, bodde i Fjellgaten - datteren var forøvrig trillepike for meg på bleiestadiet) Du kan også prøve Ousdal som jeg tror ennå lever og bor på Uenes (Ja - det er onkelen til skuespilleren) Dette var alle lokførere.
Mener at en av stasjonsmesterene fra den tiden het Djuphagen og banevokteren på Flikkeid - het det samme som stasjonen (der han forøvrig bodde).
Lykke til med fotojakten - og om du finner noen gode bilder så hadde det vært hyggelig om du ville dele med oss andre?
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 24 november 2005 at 21:50
Ousdal og Johannessen er æresmedlemer i FBV (Flekkefjordsbanens venner), og sitter nok på mye informasjon, levert avis til Johannessen i si tid og han var en naturlig kilde den gang jeg skrev særemne på ungdomsskolen (bombe). Men en har lært litt mer og ser klart at en burde hatt en ny omgang med innput. Dessuten så står det veldig mye bra og mange artige bilder i boka om Flekkefjordbanen som kom ut for 1 års tid sia, kan anbefales.
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: Wickerman
Date Posted: 25 november 2005 at 01:16
Eller prøve muset på Hamar. De har et flott bibilotek som anbefalles et besøkt.
------------- A matter of life and death
|
Posted By: terje-o
Date Posted: 25 november 2005 at 09:46
Nå ble det mye Flekkefjord...
Tegninger av Sira fra 1946 er oversendt Svein.
Du kan kanskje legge dem ut (vet ikke hvordan det er med copyright ....)..
MVH Terje O
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 25 november 2005 at 15:53
Ja nok Flekkefjord
I følge sikkre kilder må Sira stasjon være 9m i 1:87 for å få korrekt lengde, hvor mye kan en jukse med dette før en blir kastet på dør av Fremogjengen?
Spiller dum jeg
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: terje-o
Date Posted: 25 november 2005 at 16:08
Hei igjen,
Fremo gjengen har ingen problemer med komprimering, men det er jo en fordel at man står i igjen med sporlengder som er brukbare rent operasjonelt.
Første steg i retning av en mer håndterlig lengde kan være å lette på kravene til sporvekslene. Det kan være endel å spare på å gå fra "helt riktige" til f.eks Peco sine lange.
Antar at det kan være en god del andre forslag også blant brukerne her på forumet?
MVH Terje O
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 25 november 2005 at 16:18
terje-o wrote:
Første steg i retning av en mer håndterlig lengde kan være å lette på kravene til sporvekslene. Det kan være endel å spare på å gå fra "helt riktige" til f.eks Peco sine lange.
|
Det var jo nye takter fra den kanten
Men jeg er helt enig, på en stasjon med såpass mange spor vil det nok bli litt voldsomt med 1:9 veksler.
Det går jo an å selvbygge vekslene allikevel om de er 1:5 eller 1:6
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: terje-o
Date Posted: 25 november 2005 at 16:32
Ooooff,,
tatt på fersken...
Jeg skrev KAN, ikke at jeg ville funnet på å gjøre det..
MVH Terje O
|
Posted By: halvors
Date Posted: 25 november 2005 at 19:24
Spennende stasjon, dette .
Det som er viktig å tenke på når man planlegger å bygge en stasjon som er tenkt brukt i FREMO"s trafikkspill er blant annet:
- At lengden og utformingen gjør at den kan passe inn i et middels stort lokale, sammen med andre stasjoner av tilsvarende størrelse.
- At sporgeometri kan fungere med mye trafikk. FREMO-trafikk er mye mer intens enn virkelighetens.
- At det finnes spor med muligheter for frakt til og fra, industrier eller lignende som kan generere trafikk på anlegget.
Derfor kan det være nødvendig å tilpasse virkeligheten slik at en stasjon (eller en hvilken som helst annen modul) fungerer i praksis. Noen eksempler på praktiske forhold som bør tas hensyn til:
- Avvikende spor helt ute i enden av en lang stasjon bør unngås, fordi man da må legge to kurver ved siden av hverandre før man "møter veggen". På kortere stasjoner er ikke dette noe problem.
- Dersom en større stasjon ligger i en kurve bør man ikke ha avvik som går ut på utsiden av kurven, for da låser man plasseringen av stasjonen i et lokale. Avvikende spor bør heller "gå inn i kurven".
- Dersom stasjoner har en ukurant vinkel så bør man ha tilgang på kurvemoduler som kan rette opp vinkelen tilbake en rett modul, eventuelt komplettere til en vinkel som går opp i 15 grader. Dette forenkler anleggsplanleggingen vesentlig.
Når alt dette er sagt så er det selvsagt flott med stasjoner som er bygget etter et virkelig forbilde, og det gjør byggingen mer utfordrende.
Hilsen Halvor
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 25 november 2005 at 20:20
Det som ikke kommer med på denne stasjonstegningen og som gjør den int. er "avkjøringen" til omformer- og elektroavdelingsområdet. Sporvekselen til dette er ikke med på denne tegningen, men skal være rett etter broa, motsatt side av "avkjøringen" til fl.fjord. Se bilde tidligere i denne tråden
Må vel få tak i noe slikt sporleggingsprog. å leke meg litt
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: jevistad
Date Posted: 26 november 2005 at 12:19
SveinR wrote:
Det som ikke kommer med på denne stasjonstegningen og som gjør den int. er "avkjøringen" til omformer- og elektroavdelingsområdet. Sporvekselen til dette er ikke med på denne tegningen, men skal være rett etter broa, motsatt side av "avkjøringen" til fl.fjord. Se bilde tidligere i denne tråden |
På den andre tegningen du fikk, er i sporvekselen til E-avd. tegnet inn:
http://home.lyse.net/vistad/bilder/sira.jpg - http://home.lyse.net/vistad/bilder/sira.jpg
Den er datert 1946, og Sira ble elektrifisert i 1944.
Åk og KL-master er også markert på denne tegningen.
Det forøvrig var lokbytte på Sira fra 1944 til 1950, da Sørlandsbanen ble elektrifisert fram til Egersund.
------------- Hilsen Jon Einar
https://www.facebook.com/IndreStambane" rel="nofollow - https://www.facebook.com/IndreStambane
|
Posted By: Kjell H.
Date Posted: 26 november 2005 at 20:39
Kjempeflott med disse sporskissene. Jeg får se om jeg kan grave fram reguleringskart som bedre viser tropografien rundt Sira?
En annen, meget kort og interessant stasjon på Sørlandsbanen er Snartemo. Denne ligger på en fylling mellom 2 tunneller, Hegebostad og Kvineshei med en bro over Lygna i vestenden. Om man tar epoke fra like etter krigen, så gikk det fra østenden et sidespor på noen kilometer ned dalen til Jåddan. Dette sporet som tyskerene laget i full fart på noen måneder er en historie for seg selv, da det ikke var trafikk på det men det skulle visstnok være starten på sidebanen til Lyngdal og Farsund.
Som FREMO-modul måtte derfor Snartemo være meget bra med 2 tunneller på siden, men lengden blir nok godt over 5 meter.
En annen favoritt for meg er også Marnadal der det var lokbytte fra damp østover til elektrisk vestover fra 1944 og noen år fremover. Har hørt at denne stasjonen hadde både svingskive og lokstall på den tiden, men dette forsvant ganske fort? - Kanskje andre vet noe mer?
|
Posted By: Wickerman
Date Posted: 27 november 2005 at 04:32
Marnadal-Sira ble ble elektrifisert 18.02.44.
Marnadal hadde lokstall og svingskive , men står ikke noe i banedata når dette ble fjernet. Stasjonsbygningen ble bygget i 1942 og ble ubemannet fra 13.06.88.
------------- A matter of life and death
|
Posted By: SveinR
Date Posted: 27 november 2005 at 10:43
jevistad
På den andre tegningen du fikk, er i sporvekselen til E-avd. tegnet inn:
http://home.lyse.net/vistad/bilder/sira.jpg - http://home.lyse.net/vistad/bilder/sira.jpg
[/QUOTE wrote:
Ja jeg så det
Etannet problem er at det er høydeforskjell på sporene ut fra stasjonen, Sørlandsbanen stiger, Flekkefjordbanen synker og omformer sporet er rett.
|
Ja jeg så det
Etannet problem er at det er høydeforskjell på sporene ut fra stasjonen, Sørlandsbanen stiger, Flekkefjordbanen synker og omformer sporet er rett.
skal ikke være lett dette
------------- Mvh
-SveinR
Det finnes en skiftetraktor til alt
|
Posted By: greffern
Date Posted: 27 november 2005 at 19:53
Løsningen er enkel, gi blaffen i høydeforskjellen. Fremo er på dette tidspunkt flatt!
------------- Små irriterende bokstaver betyr bare en ting:
MVH
Jon Oskar Grefsrud
- [http://www.norskmjforum.no/video/data/jog-logo.jpg -
|
Posted By: kness
Date Posted: 27 november 2005 at 19:58
greffern wrote:
Løsningen er enkel, gi blaffen i høydeforskjellen. Fremo er på dette tidspunkt flatt! |
Øhhh. For noen hundre år siden trodde man også at jorda var flat og firkantet. Dere Fremoister er noen særinger....
Hilsen Kjetil
|
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 27 november 2005 at 21:25
halvors wrote:
Spennende stasjon, dette .
Det som er viktig å tenke på når man planlegger å bygge en stasjon som er tenkt brukt i FREMO"s trafikkspill er blant annet:
- At lengden og utformingen gjør at den kan passe inn i et middels
stort lokale, sammen med andre stasjoner av tilsvarende størrelse.
- At sporgeometri kan fungere med mye trafikk. FREMO-trafikk er mye mer intens enn virkelighetens.
- At det finnes spor med muligheter for frakt til og fra, industrier eller lignende som kan generere trafikk på anlegget.
Derfor kan det være nødvendig å tilpasse virkeligheten slik at en
stasjon (eller en hvilken som helst annen modul) fungerer i praksis.
Noen eksempler på praktiske forhold som bør tas hensyn til:
- Avvikende spor helt ute i enden av en lang stasjon bør unngås,
fordi man da må legge to kurver ved siden av hverandre før man "møter
veggen". På kortere stasjoner er ikke dette noe problem.
- Dersom en større stasjon ligger i en kurve bør man ikke ha avvik
som går ut på utsiden av kurven, for da låser man plasseringen av
stasjonen i et lokale. Avvikende spor bør heller "gå inn i kurven".
- Dersom stasjoner har en ukurant vinkel så bør man ha tilgang på
kurvemoduler som kan rette opp vinkelen tilbake en rett modul,
eventuelt komplettere til en vinkel som går opp i 15 grader. Dette
forenkler anleggsplanleggingen vesentlig.
Når alt dette er sagt så er det selvsagt flott med stasjoner
som er bygget etter et virkelig forbilde, og det gjør byggingen mer
utfordrende.
Hilsen Halvor |
Halvor har listet opp mange viktige punkter.
Hvorvidt modulen ender opp med en ukurant vinkel er ikke det viktigste.
Derimot bør du tenke på hvordan du har tenkt å transportere stasjonen
før du begynner å bygge. Dette vil ha innvirkning på hvor mange og hvor
store seksjoner du trenger. Seksjonene bør bygges like store. Dette vil
gjøre stabling mulig. Stabling av seksjonene har to hensikter. Delvis
for at du får plass til flere på samme golvareal, men også like viktig.
Stablede seksjoner vil beskytte detaljene under transport.
Altså:
Begynn med å tenke på hvordan du har tenkt å transportere modulen.
Mål opp golvarealet og se hvor store seksjoner du får plass til (Ikke glem høyden). Ta med utvendige beskyttelsesplater.
Nå kan du tegne opp seksjonene og spre dem utover for å se hvor mange du trenger for å få plass til stasjonen.
------------- MVH
DC
Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
|
Posted By: greffern
Date Posted: 28 november 2005 at 09:12
Hei Kjetil, har du hørt om "Flat Earth Society"?
------------- Små irriterende bokstaver betyr bare en ting:
MVH
Jon Oskar Grefsrud
- [http://www.norskmjforum.no/video/data/jog-logo.jpg -
|
Posted By: kness
Date Posted: 28 november 2005 at 12:11
greffern wrote:
Hei Kjetil, har du hørt om "Flat Earth Society"? |
Øhhh. Er det de som alltid er engstelige for å falle utenfor kanten....?
|
Posted By: b e pedersen
Date Posted: 28 november 2005 at 13:00
greffern wrote:
Hei Kjetil, har du hørt om "Flat Earth Society"? |
Hjemmesida er i alle fall informativ:
Unfortunately, this website seems to have fallen off the edge of the earth, along with its maintainer.
It will be back, eventually. Or not. But probably. Soonish. We think.
Mr. Teapot says, "Thanks for your patience."
Hail, Eris.
------------- Bjørn Egil
|
Posted By: greffern
Date Posted: 28 november 2005 at 14:45
Jaja, det måtte kanskje ende på denne måten... falt utfor kanten, hehehe.
The Flat Earth News, at least back then, had a regular column, "One
Hundred Proofs Earth is Not a Globe." Number 34, in that issue,
"If the Earth were a globe, there certainly would be -- if we could
imagine the thing, to be peopled all around-"antipodes:" "people who,"
says the dictionary, "living exactly on the opposite side of the globe
to ourselves, having their fee [sic] opposite to ours" - people who
are HANGING DOWN, HEAD DOWNWARDS while we are standing head up? But
since the theory allows to travel to those parts of the earth where
the people are said to hand head downward, and still to fancy
ourselves to be heads upwards, and our friends whom we have left
behind us to be heads downwards, it follows that the WHOLE THING IS A
MYTH - A DREAM - A DELUSION - and a snare, and, instead of there being
any evidence at all in this direction to substantiate this popular
theory, it is plain proof that the Earth is Not A Globe." |
Funnet http://www.talkorigins.org/faqs/flatearth.html - her...
------------- Små irriterende bokstaver betyr bare en ting:
MVH
Jon Oskar Grefsrud
- [http://www.norskmjforum.no/video/data/jog-logo.jpg -
|
Posted By: terje-o
Date Posted: 28 november 2005 at 15:12
Greffern da, er det derfor du henger litt med hodet på treff av og til, for å sjekke om det står preisere opp-ned under modulene ?
MVH Terje O
|
Posted By: greffern
Date Posted: 28 november 2005 at 16:09
|