MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Porebetong til steinhvelvsbru?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Porebetong til steinhvelvsbru?

 Post Reply Post Reply
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Porebetong til steinhvelvsbru?
    Posted: 09 juli 2013 at 07:25
Jeg driver og sjekker ut muligheten for å lage en kurvet steinhvelvsbru /-viadukt med flere buer, og ser på nettet at noen har brukt blokker i porebetong / ytong / siporex som de har skåret ut steinmønster i. Noen her hjemme som har prøvd dette, evt kan komme med fordeler og ulemper sammenlignet med støping av bruelementer i vanlig betong? Andre måter man kan få til dette på?

Jeg tenker i første omgang på forblending av eksisterende rammeverk. Det er altså ikke snakk om å bygge en hel bru fra scratch, men lage elementer som monteres utenpå en ramme av impregnert trevirke.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juli 2013 at 22:09
Høres ut som om det greieste vil være å støpe (relativt) tynne skiver i betong (eller lettbetong) i former enten
- med relieffmønster i bunnen (à là silikonformer)
eller (kanskje det greieste?)
- med slett bunn og innrissing av mønster på oppsiden, enklest når betongen er halvstørknet

Sidekanter og hvelvinger for seg Smile
Bjørn Egil
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juli 2013 at 08:21
Ja, brua må støpes i flere deler som etterpå settes sammen rundt rammeverket, men jeg tenkte kanskje at støpte tynne betongplater ville være vanskeligere å jobbe med (mht tørketid) og lettere ville knekke. Ytong o.l. kommer i plater på 5cm tykkelse og oppover, og kan bearbeides med vanlig sag og enkle verktøy uten hensyn til evt tørke-/arbeidstid, så jeg lurer på om det kan være et bedre alternativ?

Se forøvrig disse linkene som jeg har funnet, det ser jo veldig bra ut syns jeg:

Rocky Creek Railway
Sandstone & Termite Garden Railway

Det materialet de bruker kalles Hebel, men jeg syns det ligner veldig på porebetong, mulig det er et annet lignende materiale som jeg ikke kjenner til..?

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,031 seconds.