MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Støy fra hjul
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Støy fra hjul

 Post Reply Post Reply
Author
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Støy fra hjul
    Posted: 16 desember 2012 at 21:39
Under juletreet har jeg et Märklin Maxi juletog (amerikansk 3-akslet damplok). Jeg sliter med at det blir veldig mye pipende støy fra det. Jeg har kommet frem til at det må være hjulene eller hjulflensene som gnisser mot skinnene. Prøvde å ha litt dampolje på skinnene, og da forsvant pipingen noen runder. Så løsningen er muligens å smøre skinnene med olje eller fett som ikke forsvinner med en gang. Andre erfaringer med dette?

Mvh Heine


Edited by Heine Pedersen - 16 desember 2012 at 22:32
Back to Top
Småen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Småen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2012 at 22:10
"Støy fra jul"?
Det er vel hjul du mener. Jul er vel bare kjekt!
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 desember 2012 at 22:32
Originally posted by Småen Småen wrote:

"Støy fra jul"?
Det er vel hjul du mener. Jul er vel bare kjekt!


Hehe. Det ble nok litt for mye støy fra julebordet i går. Wink
Back to Top
Thobbe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thobbe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2012 at 17:29
Fett som sitter litt høres jo ut som en god idé? Det er ihvertfall en klissete gugge de bruker på jobben. (T-banen). De hvite nye togsettene har flensesmøring.

Kanskje vaselin er bra?
Back to Top
Thobbe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thobbe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2012 at 18:19
Eller.. Når jeg tenker etter mener jeg å huske at vaselin tærer på metall. Kanskje greit å bruke noe annet..
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2012 at 18:21
Vil ikke olje/fett på sporet hindre godt strømopptak? 
Svein S
Back to Top
Thobbe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thobbe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2012 at 18:36
Tror nok det er lurt å bare smøre på innsiden av skinnestrengen. Og ikke påføre for mye, for da vil det "tyte" opp på skinnehodet. MX togene påførte tidligere litt for mye, og i kombinasjon med lett yr var det rett og slett SKIKKELIG spennende å få stoppet i nedoverbakke.
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 desember 2012 at 18:57
Originally posted by ses ses wrote:

Vil ikke olje/fett på sporet hindre godt strømopptak? 
 
Et triks jeg har sett fungerer er å bruke gearolje, som leder strøm visstnok.
Den tørker heller ikke ut så fort og smuss fester seg ikke lett på skinnene (korrosjon).
Ulempen er mindre trekkraft opp stigninger.
 
 


Edited by Asgeir - 17 desember 2012 at 18:57
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 desember 2012 at 05:26
Gearolje skal testes! Ellers finnes denne, men jeg vet ikke om den smører noe særlig: http://www.modelrailforum.com/forums/index.php?autocom=custom&page=Labelle-105

Jeg kan legge til at dampoljen ikke hadde noe som helst negativ innvirkning på strømopptaket. Derimot førte mindre motstand til at toget gikk merkbart fortere.
Back to Top
helgeb View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 17 desember 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 22
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote helgeb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 desember 2012 at 09:37
CRC 226 har jeg god erfaring med når det gjelder å beskytte rele'kontakter, den renser smører og legger igjen et elektrisk ledende belegg som beskytter mot korrosjon.

Har benyttet det på H0 anlegg, bedrer strømopptaket men blir litt glatt på skinnene.

mvh Helgeb
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 desember 2012 at 10:40
Hva slags type gearolje er det snakk om? Ikke til 1:1 bil håper jeg?

Til rengjøring fungerer SR24 på akkurat samme måte som Labelle 105, og er rimeligere når det kommer til pris.
Men den olja fordamper veldig lett, så noe særlig smøring kan den vel ikke gi.

En tyktflytende CRC 2-26 hadde vel vært det optimale :)
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 desember 2012 at 12:55
Forstår kanskje ikke helt problemet?
Mange betaler i dyre dommer for nettopp å få slik hjullyd når lok passerer kurver. Det krever både detektorer og en avansert lyddekoder. - Her får man det hele servert gratis fra Märklin!
 
Ellers er flenssmøring noe som også finnes i skala 1:1 - men det er vel mer for slitasje og ikke lyd?
 
De fleste slike oljeholdige rensemidler er lett fordampelige. Min erfaring fra 40 år med elektronikk, er at når man først begynner å bruke slike rense/smøremidler, så må man gjenta dette stadig oftere for at det skal virke.
Produktet blir mer og mer avhengig av denne behandlingen  - og til slutt er det helt kaputt. Mange kaller det derfor "elektronikk-narkotika på boks". (Noen som husker gamle roterende kanalvelgere i rør-TVer - eller tangentknapper?)
 
Er hjulflenser slitt på loket? Ofte er hjulene zinkstøpegods som er forkrommet. Uten denne forkromming, blir metalloverflaten for ru - og lyd oppstår.


Edited by Kjell H. - 18 desember 2012 at 14:50
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 desember 2012 at 14:35
Det er litt antydninger til riper i flensene, men det er like blankt i ripene. Jeg kjøpte dette brukt, så hvor langt det har gått vet jeg ikke. Dette loket har gummiringer på begge hjul på den bakerste akselen. Og det øker selvfølgelig presset fra den fremste akselen mot ytterskinna. Tidligere hadde jeg et 2-akslet LGB-lok under treet, og jeg mener å huske at det hadde gummiring på bare 1 hjul, og at det var mindre støy når det kjørte den ene veien enn den andre.


Edited by Heine Pedersen - 19 desember 2012 at 14:37
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 desember 2012 at 15:32
Om du sammenlikner med LGB, er det samme overflate på hjulene?
I dag er de nok likt fremstillt (hos Märklin) men det er ikke å utelukke at LBG hadde andre materialkvaliteter opprinnelig?
 
Forresten, hvilken materialkvalitet har du på skinnene?
LGB er beregnet for messing og Märklin vet jeg ikke.
Det kan muligens være en årsak?
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.