MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Rengjøring av gamle skinner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Rengjøring av gamle skinner

 Post Reply Post Reply
Author
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Rengjøring av gamle skinner
    Posted: 09 juni 2011 at 02:31
Hei,

Jeg har noe gamle skinner som skal brukes igjen på nytt anlegg.
De styggeste skinnene er både grå og gule av oksidering og skitt.
Er det noen som har gode tips til kjemisk og enkel rengjøring, så de blir blanke og fine igjen før lodding, brunering, maling osv?
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juni 2011 at 11:27
Hei!

Hvorfor bruker du ikke nye skinner? Gamle skinner er gjerne slitte og ikke så serlig fine. Det koster ikke så mye for en lengde med feks peco flexiskinne heller. ca 40,- for 90cm tror jeg og jeg vil påstå at det er lurere enn å ta gamle brukte skinner. Og hvilket merke er disse skinnene?
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juni 2011 at 11:44

Når det gjelder lodding, så er det vel uansett best å lodde på ledningene under skinnens fot slik at den blir usynlig. Selv bruker jeg da å dra en fil over loddestedet for å rense det. Det gjør jeg enten skinnene er nye eller gamle.

Til Stian: Det er vel ingen grunn til å kjøpe nye skinner hvis de ellers tilfredsstiller brukerens ønske. Slitte skinner har jeg svært sjeldent kommet borti. Det er vel nok annet å bruke pengene på, enn å skifte ut ting hvis de ellers er brukbare og man er villig til å ta den tiden det trengs for å få de i brukbar stand igjen.

Svein S
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juni 2011 at 21:50
Ja, som Svein sier så må loddeområdet alltid renses skal det bli fint samtidig som man følger alle de andre reglene for lodd også.

Når en for hver gang man begynner på et anlegg har ei kasse eller fler med skinner stående så er det da helt unødvendig å kjøpe nye.
Samme når en kjøper brukt, noe kan være litt anløpt etter lang langring.
Om en kan redusere utgiftene til 1/5 ved anleggsbygging så betyr det jo bare at man kan bygge fem ganger mer ;)
Om skinnene blir slitt av kjøringa så kan det være på tide å gjøre noe drastisk med lokhjula..
Kanskje neste modellprosjekt får bli å bygge underliggende hjuldreiebenk :p

Men tilbake til skinnerens.
Dypprens som brukes til sølv er effektivt, men dyrt.
Varmt vann, salt og aluminium fungerer forsåvidt, men jeg syns det tar litt tid og ikke tar det verste.
Så jeg er mottagelig for andre gode tips.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 juni 2011 at 22:22
Jeg har ikke brukt det selv, men jeg vet noen bruker Heptan til å rense hjul med, så da må vel det gå bra til skinner også. Heptan skal være et mer skånsomt løsemiddel enn aceton, lynol, trikloretan o.l. som mange av oss brukte tidligere, med blandet hell med tanke på hvordan det angrep plast. Heptan skal visstnok fås på apotek.
Svein S
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juni 2011 at 14:54
Jeg har hatt godt resultat med bruk av en lett fuktet microfiberklut. Et kresent, treakslet lok gikk upåklagelig etter en omgang. 
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juni 2011 at 17:22
Et bad i oppvaskmaskin tar det meste. Eller tynn kaustisk soda. Husk hansker, og nøytraliser vesken før du tar den ned i sluket. Vask godt delene med vann etterpå. Da blir de sikker gyllene rene.

Har vasket veksler i oppvaskmaskinen før jeg skulle sverte de(gjøres nå man er alene hjemme i huset....)


Edited by øystein lb - 12 juni 2011 at 01:12
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juni 2011 at 18:24
Det må man kalle alternativ bruk av kjønnsdriften. Wink
Svein S
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 595
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juni 2011 at 20:16
Endret innlegg:

Når innlegget man siterer endres blir det meninsgløst med sitat og kommentar, derfor fjernes mitt innlegg.

Edited by TeVe - 13 juni 2011 at 10:07
Terje V.
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juni 2011 at 01:12
Ups, så ikke den!
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,031 seconds.